• nekocase

Högt blodtryck, graviditetshypertoni?

Hej alla,

åh nu är jag litet orolig och skulle vilja höra hur det har varit för andra i liknande situation, om det finns någon därute...

Gravid första barnet vecka 37+3. Vid inskrivning hade jag normalt blodtryck 120/80 och det har fortsatt så tills nu.  Sista två kontrollerna har blodtrycket långsamt stigit, 125/85 --> 130/85 till idag 140/90. Jag har ingen äggvita i urin. Ska tillbaka för kontroll i övermorgon.
    Annars har grav varit okomplicerad. Jag har slutat jobba sedan några veckor,  mår bra förutom litet svullen i kroppen men inte jättemycket. Gått upp 15 kg i vikt, 1 kg sista veckan. SF-måttet följer kurvan.

Tankarna snurrar. Vad händer om blodtrycket är fortsatt förhöjt? När blir det aktuellt med ev spec-mvc, tillväxtultraljud osv? Hur orolig ska man vara egentligen?! 

• Svar på tråden Högt blodtryck, graviditetshypertoni?
  • ehjartam

För mig händer det ingenting, de säger att förlossningen är min "medicin" - är i 39+3.

• ehjartam

Jag går naturligtvis på extra kontroller, måndag, onsdag

• ehjartam

Texten försvann visst! Månd onsd o fredag kontrolleras bltr och urin. Har ävenvarit på sjukhus o fick då ctg plus ul plus toxprover som alla var ua.

• ehjartam

155-140/95-90 har det pendlat mellan de senaste 2 veckorna. Ingen äggvita i urinen, men väldigt svullen. Har blivit tillrådd att vila o inte göra stressande saker.

• Trident5678

Mitt blodtryck började gå upp i början av tredje trimestern, när jag väntade andra barnet. Då fick jag med mig en blodtrycksmätare och urinstickor hem från BM och jag träffade min BM en gång i veckan för att redovisa mina hemmamätningar.

I vecka 32+1 var jag på TUL (det var rutin att göra TUL) och det visade sig att bebisen var tillväxthämmad. Då fick jag göras flödes-UL samt börja gå på spec-MVC.

I vecka 33+0 var jag på andra besöket på spec-MVC och då var mitt blodtryck 160/95 (har jag för mig) och det beslutades att jag skulle läggas in. Några dagar senare fick jag börja ta blodtryckssänkande medicin, som höll mitt blodtryck i schack. Jag hade aldrig mer än spår av äggvita i urinen. Toxproverna visade inga alarmerande resultat. Jag blev kvar på sjukhuset tills sonen föddes i vecka 35+3.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • nekocase

Ehjartam - våra historier låter ju rätt lika... Även om du är litet längre gången än jag. Läste någonstans att man var mer ovillig att mammor med hypertoni skulle gå över tiden (minns tyvärr ej var). Är det något som man har diskuterat med dig, om det nu blir så att du passerar BF? Med tanke på att allt verkar ok förutom blodtrycket kanske det inte är så aktuellt för dig?

Mercuralis - ojdå, vad jobbigt det lät att det blev så för dig och att barnet kom för tidigt. Hoppas han/hon mår bra idag! 

Ska som sagt dit imorgon. Ska höra om man bör göra ultraljud, CTG och toxprover. Jag mår ju inte dåligt men vill vara säker på att bebisen i magen har det bra. Hellre en gång för mycket än en gång för lite, om blodtrycket nu är fortsatt högt... 

• 08 i Skåne
    nekocase skrev 2011-08-31 17:01:57 följande:
    Ehjartam - våra historier låter ju rätt lika... Även om du är litet längre gången än jag. Läste någonstans att man var mer ovillig att mammor med hypertoni skulle gå över tiden (minns tyvärr ej var). Är det något som man har diskuterat med dig, om det nu blir så att du passerar BF? Med tanke på att allt verkar ok förutom blodtrycket kanske det inte är så aktuellt för dig?

Mercuralis - ojdå, vad jobbigt det lät att det blev så för dig och att barnet kom för tidigt. Hoppas han/hon mår bra idag! 

Ska som sagt dit imorgon. Ska höra om man bör göra ultraljud, CTG och toxprover. Jag mår ju inte dåligt men vill vara säker på att bebisen i magen har det bra. Hellre en gång för mycket än en gång för lite, om blodtrycket nu är fortsatt högt... 
    Jag har haft högt blodtryck vid alla mina graviditeter (aldrig haft äggvita eller samlat på mig vätska), mitt första barn föddes med akut snitt i v. 32 (mitt blodtryck hade medfört försämrat flöde i navelsträngen och han var tillväxthämmad).

När jag var gravid med både barn nr 2 och 3 har jag gått på extra kontroller, fått blodtrycksänkande medicin och jag fick besked från spec mvc bägge gånger, att jag skulle bli igångsatt på BF eftersom det inte var bra att gå över tiden när man hade högt blodtryck.

Med dottern blev jag igångsatt dagen innan BF och med sonen (som föddes för 4 veckor sedan) blev jag igångsatt i v. 38+1 eftersom flödet i navelsträngen blivit lite sämre.
  • Trident5678
    nekocase skrev 2011-08-31 17:01:57 följande:
    Jadå, han mår jättebra Det var likadant i första graviditeten (prematurt och tillväxthämmat barn) men då slapp jag det höga blodtrycket men fick tidig vattenavgång i stället. Så andra gången var jag mer beredd på att det kanske inte skulle gå helt problemfritt.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • liji77

Man kan absolut få högt blodtryck under graviditeten. Men självklart så kommer man att vilja hålla ögonen på dig i fall du skulle börja utveckla havandeskapsförgiftning. Detta är ju en anlednig till varför vi går på kontroller på MVC.
    Om man på MVC blir orolig över dina värden, så kontaktar dom SpecMVC och diskuterar ditt fall. Kanske får du då komma in till dem för kontroller, det beror på.

Vad du själv kan vara vaksam över, det är i fall du får kraftig huvudvärk, flimmer för ögonen, sväller upp i ansiktet eller får ont i magen (under hö revbensbåge).   

Skulle du få en eller flera symtom bör du ringa MVC eller förlosningen under jour tid (kvällar, helger).

I övrigt så kan du inte göra något. Om kroppen har bestämt sig för att utveckla havandeskapsförgiftning så finns ingen bot för utom förlossning. Det går inte att provocera fram sjukdomen, den bara kommer.   

Svar på tråden Högt blodtryck, graviditetshypertoni?