• layra

1,5 åring svårt att somna

Hej,

Jag har en 1,5 åring som aldrig haft problem att somna själv. Han har somnat själv och sovit i eget rum sedan han var 5 månader. Men nu har han börjat med att han skriker hysteriskt över sig så fort man lägger ner honom i sängen och skriker tills man går in till honom igen. Och så fort man vänder för att gå därifrån skriker han hysteriskt.

Vad ska vi göra? De senaste kvällarna har han varit vaken till kl 22 vilket han aldrig annars är, då han lägger sig senast 19.30 på kvällarna. På dagarna sover han inte heller mycket, max 1,5-2 timmar, men då han har varit vaken ett tag så ser man att han fortfarande är trött och skulle ha behövt mer sömn.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 1,5 åring svårt att somna
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att sömnen för barn påverkas enormt av vad som sker omkring dem och inom dem (utvecklingssteg, drömmar etc). Att fortsätta upprätthålla kvällsrutiner och ge den trygghet man kan, i form av närvaro och tröst, ger dock oftast god effekt (även om det inte "löser" något).

Du är inne på att er son sover för kort tid sammanlagt, vilket naturligtvis kan vara fallet. Då är det ännu viktigare att ni håller fast rutinerna och kanske lägger lite mer krut kring att hjälpa honom varva ned på kvällen.
    Fundera även på, om ni håller samma rutiner/tider även på helgerna. Vilket för många barn kan ha stor betydelse/påverkan.

Kan du inte se något mönster eller någon förbättring inom kort, tycker jag att du kontaktar er BVC-sköterska för ett samtal kring vad som kan påverka er sons sömnmönster. Naturligtvis bör du även utesluta att han inte är sjuk, öroninflammation kan till exempel påverka barns sömn väldigt mycket.

Mvh Christine

Svar på tråden 1,5 åring svårt att somna