• imsevimse

Vad hittar ni på med era barn? Ge mig tips!

Jag är hemma med mina två barn, 3 och 1 år gamla. Men min fantasi tryter lite just nu på vad man kan hitta på för roligt på dagarna.
    Förutom lekpark eller öppna förskolan.
    Vad gör ni för att aktivera era barn? Inne och ute
    Vi bor inte i hus, så vi har ingen tillgång till egen trädgård. 

• Svar på tråden Vad hittar ni på med era barn? Ge mig tips!
  • Freja07

Trolldeg tycker mina barn är roligt, jätte enkelt att göra själv.

Freja 070515 My 081208
  • Maria222

Pyssla tycker min son är jättekul. När lillebror sover förmiddag brukar vi ha pysselstund då vi pärlar, målar med vattenfärg, gör låtsasakvarium m.m bara fantasin sätter gränserna :)

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Loriyana

Jag har en odlingslott som jag ofta tar min dotter till. Jag pysslar i trädgården och hon gräver efter maskar och på sommaren så blåser jag upp en liten pool.

Sedan så älskar hon att baka! Det är vad hon tycker allra bäst om...och efter det ordnar hon alltid kalas åt dockorna. Ett tips är att baka med den stora och låta den lille sitta i vasken och plaska under tiden (men givetvis måste man ha koll på den lille)  

• MammaTillDomFinaste

jag tog en bunt färgade papper. klippte i rutor. sen limmade hon dessa på andra papper, riktigt populärt!!! sen vattenfärger, trolldeg, baka (och sedan äta såklart!!!)

gå in här http://meja.myshowroom.se/ där finns en sak som heter pyssla mera, min kusin har fantasi (där jag hämtar allt jag gör med mina barn typ hahahahaha) 

• Stora Havet

Vi är ute jättemycket, sonen älskar det. Vattenlek i duschen med vattenkanna och hälla vatten mellan olika koppar och sånt. Film. Vattenfärger.

• Lyckliga stunder

Ute:
    Promenader eller utflykter till skogen, andra lekplatser och stranden.
    Hälsar på vänner och släktingar som är hemma på dagarna.
    Åker till simhallen, biblioteket, parker eller djurgårdar. Man kan också ta sig till en lantgård och titta på kossor, hästar, får m.m. som betar utanför.  
    Teater, sagostunder, rytmik (kolla vad biblioteken erbjuder).
    Cykelutflykter med fika, grilla på en gångsgrill ute.
    Lekland.

Inne:
    Dega med play-doo, gör kakor som får torka och sen måla.
    Vattenfärger & fingerfärger.
    Klippa ut bilder och klistra på annat papper. Gärna glittra också .
    Baka.
    Pärla halsband.
    Klistra ex. paljetter, vackra stenar m.m. på papper.
    Måla stenar i guld och silver färg så blir det skatter, kanske glitter också.
    Bygga kojor (ge barnet en egen burk med klädnypor det är jättebra lekmaterial), fika i kojan tillsammans med gosedjuren.
    Leka pirat, skattjakt, Peter Pan m.m. Gör skattkarta där ni tillsammans letar efter en gömd skatt.
    Ge ett uppdrag, ex. "samla alla blåa saker på mattan", det kan roa länge, att försöka leta upp allt som är blått i huset, bra färgträning också.
    Städa tillsammans, jätteroligt för barnet att få egen vattensprayflaska och damtrasa, eller få i uppdrag att städa badkaret med tvålvatten , städningen övergår snart i vattenlek.
    Läs boken "Bara knyt, Alfons" och ge sen ett garnnystan till barnet, lovar en jätterolig stund!
    Läs boken "Kalas Alfons Åberg" och lek sen kalas tillsammans.
    Busa med att titta på en bra film tillsammans, poppa popcorn och ha en riktigt go stund mitt på dagen.
    Spela spel och pussla ihop.
    Låt barnet "skriva" och rota brev till vänner eller släktingar, ge det en bunt med kuvert. Jättekul!
    Var med och lek frisör, doktor, polis m.m. Överraska med att klä ut dig när barnet inte ser och kom in som en "annan person".
    Åk tåg, buss eller flyg till en picknick i v-rummet , några stolar blir säten och en packad picknickväska gör det sååå kul!
    Samla "skräp" i en låda, gör sen en "mackapär" eller ett konstverk av alla delar.
    Lek affär, träna samtidigt siffror genom att ge olika saker olika priser, jag hade saker som kostade 1-3 kronor den första tiden. Betala med kapsyler eller platskorkar (från mjölkkartonger och dyligt).

Anamma det barnet tycker är roligt att göra.
    Mitt förslag är att skriva en lista på alla roliga saker ni kommer på att göra ihop, och så snart fantasin tryter tar du fram den för att tipsa dig själv.

Ha så roligt tillsammans!

• imsevimse

Tusen tack för alla tips  Det sätter lite fart i hjärnan iaf

• mag86

Har nu inte läst alla inläggen.. Vi brukar gå till lite olika parker som har djur. i Stockholm finns bla Aspuddsparken och Blektornsparken (Söder) och det finns säkert i de flesta städer. det brukar vara väldigt uppskattat och ingen inträdesavgift.

• N o H

Skogen gillar vi, där kan våra barn roa sig hur länge som hellst utan att tröttna. Klättra på stenar, titta på olika djur, plocka blommor och andra växter, leka kurra gömma... Finns ju hur mycket som hellst. =) 

• sarsparis

Picknick i skogen, bada, sagostund på biblioteket, teater, museum (finns de som är barnvänliga), baka bröd, köpa ett giganstiskt papper och låt barnen kladda med fingerfärg gärna ute om det går. Åka buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och ta en fika någonstans på vägen där man kanske aldrig varit.

Svar på tråden Vad hittar ni på med era barn? Ge mig tips!