• Äldre 31 Aug 06:44
    23986 visningar
    6 svar
    6
    23986

    förkyld och mycket låg temp..

    Hej!

    min tjej har varit förkyld och febrig nu ett par dagar. ingen hög feber men subfebril. nu tog jag precis tempen på henne och den stannade på 35,8.. är det normalt?.. hon är kall om extremiteterna men varm på huvudet och armhålorna osv.. jag testade även att tempa mig själv, ifall det var fel på tempen, men jag fick 37 och det har jag alltid..

    jag hittar inget på nätet om ifall det kan vara så, om man ska höra av sig osv..

    hon är fortfarande rätt energisk trots allt snorande och hostande, så jag tycker inte att hon verkar så sjuk.

    kan ju tillägga att hon brukar ligga runt 37,5-37,7 vid normal temp..       

  • Svar på tråden förkyld och mycket låg temp..
  • Äldre 31 Aug 07:07
    #1

    puffar lite..

  • Äldre 31 Aug 07:10
    #2

    Ring vårdguiden/sjukvårdsupplysningen och prata med dem för att vara säker. Tror inte det är någon större fara men det skadar aldrig att höra av sig till dem för att dubbelkolla. =)

  • Äldre 31 Aug 07:12
    #3

    nä det är så sant som du säger! tror inte heller att det är någon fara, men så blir man ju lite knäpp när ens små får något som avviker från det normala=)

  • Äldre 31 Aug 07:16
    #4
    skogsmulle skrev 2011-08-31 06:44:22 följande:
    Hej!

    min tjej har varit förkyld och febrig nu ett par dagar. ingen hög feber men subfebril. nu tog jag precis tempen på henne och den stannade på 35,8.. är det normalt?.. hon är kall om extremiteterna men varm på huvudet och armhålorna osv.. jag testade även att tempa mig själv, ifall det var fel på tempen, men jag fick 37 och det har jag alltid..

    jag hittar inget på nätet om ifall det kan vara så, om man ska höra av sig osv..

    hon är fortfarande rätt energisk trots allt snorande och hostande, så jag tycker inte att hon verkar så sjuk.

    kan ju tillägga att hon brukar ligga runt 37,5-37,7 vid normal temp..       
     

    Det är lika som med vanlig feber. Allmäntillståndet avgör.

    En del barn kan få undertemp efter en (eller ett par) febertoppar och det är inget farligt, så länge de inte är allmänpåverkade. Men som sagt, så är det ju med vanlig feber också.

    Det finns dock en undre gräns, liksom det finns en övre på cirka 40 grader, som man ska hålla koll på. Men den gränsen kan jag inte, men det kan ju 1177. Ring dem om du är osäker!
    Bättre en gång för mycket än en gång för lite.   
  • Äldre 31 Aug 08:08
    #5

    nu tog jag tempen igen efter frukosten (har inte hunnit ringa än) och den var uppe i 37,2 nu, så då känns det som det inte behövs något samtal med 1177 trots allt=)

    tack för era svar! 

  • Äldre 31 Aug 08:19
    #6

    Hon är helt enkelt nedkyld. Jag får så ibland och då gäller det att ha massa filtar, dricka varmt och vila.

Svar på tråden förkyld och mycket låg temp..