• andam

Avslag på graviditetspenning

Är så arg! Fick avslag på min ansökan om graviditetspenning. Hur ska man göra får att få det?

Jag jobbar som kallskänka, står hela dagarna, måste lyfta tunga kartonger och lådor med grönsaker och andra varor flera gånger om dagen, står på hårt golv som dessutom är hal emellanåt, det är trånga utrymmen. Jag har ingen möjlighet till omplacering, kan inte be andra utföra mina lyft och det är stressigt. Vad mer krävs???

Hur kommer det sig att tjejen som jag vikarierar för fick graviditetspenning? Hon utförde exakt samma uppgifter som jag?

Jag kommer inte orka hela vägen fram till förlossningen. Någon som har tips på hur jag kan göra i denna situation?     

• Svar på tråden Avslag på graviditetspenning
  • Vickan I

ja det är ett jäkla lotteri vilken handläggare man får. Överklaga beslutet och beskriv ännu mer noggrant om du kan varför du inte kan arbeta. Om det inte går igenom så får du börja ta vanlig FP innan, men tråkigt att det ska vara så.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • andam

Ja, tydligen så beror det hela mycket på vad man får för handläggare. Hade inga problem att få grav.penning vid förra graviditeten så jag var så säker på att det skulle gå nu också. Och att tjejen innan mig hade fått grav.penning....

Jag får överklaga. Får man samma handläggare då eller kan min överklagan hamna hos någon annan den här gången?  

• Vickan I

Jag vet inte, men borde väl vara ngn mer iaf som ska se över omprövningen. Det ska väl stå i brevet du fick hur du ska gå tilväga tror jag.

Jag blev sjukskriven förra grav för foglossning och sammandragningar utan problem alls, visserlige på 50%. Denna grav har jag åkt på ett ljumsbråck som ska opereras efter förlossningen om det inte blir kris så det måste göras ngt nu, så jag måste typ ligga mest för att inte öka trycket. Denna gång blev jag uppringd och pepprad med frågor innan sjuksrivningen gick igenom fast läkare klart och tydligt skrivit riskerna med om jag inte ligger ner mkt och smärtan osv. Helt galet.  

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_du_inte_ar_nojd

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Mirella85

tyvärr är det svårare och få godkännt idag än innan. jag blev neckad vilket var helt idoiotiskt i med mitt yrke.
    jag överklaga och fick det godkännt och det var inte samma handläggare som tar beslutet.

men skriv upp hur många lyft du gör om dan och vad dom väger det du lyfter. och räkna ut ungefär hur mycket du får lyfta per dag. Be om hjälp av din arbetsgivare också kan tilllägga ett intyg där han förklara uppgifterna.
    sen skriv gärna till dom att ringa dig om dom har några frågor. för det gjorde jag och då hade dom ringt min chef o parta med han.

skriv alla riker du har i ditt yrke. t.ex.  av dom tynga lyften kan orsaka skador på fostret.

dom bryr sig inte om du har stressigt jobb utan tittar typ bara på viket som kan skada dig o fostret. om du har fogerlossning så ta upp det redan nu. överdriv lite

finns inte så mycket mer be om än att vara väldigt tydlig och hoppas på det bästa.
    lycka till  

BF den 27 okt <3
  • Soffen

Det är en särskild omprövningsenhet som handlägger alla omprövningar vilket garanterar att det är "nya ögon" som ser på ärendet.

• Milletti

Åh vilken ångest jag fick nu! Jobbar själv i kök och tror inte att jag kommer greja att jobba sista två månaderna. Tänkte att det skulle bli hyfsat lätt att få grav. penning.. Berätta gärna hur det gick med omprövningen!

• andam

Milletti. Jag skickade in ett brev till omprövningsenheten i måndags. Väntar nu på svar. Får se hur lång tid det tar.... Har du sökt graviditetspenning?

• Milletti

Inte än men ska ta tag i det nu i veckan! Är i v 17 nu så antar att det är lika bra att göra det..

• andam

Hej!

Fick ett "nej" till svar igen efter överklagandet. Får väl slita på tills jag verkligen inte orkar mer och hoppas på sjukskrivning. Funderar på att överklaga igen bara för att visa att jag inte är nöjd. Min fd arbetskollega fick grav.penning och jag/hon utför/de samma jobb. Hon hade inga grav. besvär. Försäkringskassan påstår att dom bedömmer från fall till fall men några regler borde dom väl ha om när dom kan bevilja grav.penning?

• kickan89

Skrev du tydligt vad du har för uppgifter och så? Jag fick beviljat förra hösten och jag beskrev allt så detaljerat att det nästan kändes löjligt, typ "Jag är tidningsansvarig och lyfter kartonger om 5-10 kg styck. Leveransen kommer två gånger i veckan och det brukar vara 8-10 kartonger åt gången" Så skrev jag om ALLT jag gör på jobbet. Var även tydlig med att beskriva hur många anställda som fanns på plats och i vilken mån jg kunde få hjälp, t.ex "på helger och kvällar är vi bara två personer i butiken vilket är så pass stressigt att man inte ens sitter stilla under lunchen. Då finns det inte möjlighet att få hjälp med alla lyft eller att sätta sig ner och vila fötterna ett par minuter"
    Lite tips om du inte redan varit övertydlig. Om du varit det så var det antagligen bara otur med handläggare och enligt de andras svar så kommer ju någon annan titta på överklagan. Hoppas att du får din graviditetspenning utan problem nu!

Svar på tråden Avslag på graviditetspenning