• Jolis

Vuxenacne. Någon som har tips???

Hej!!

Jag behöver råd!!! Är 29 år och lider massor av min acne. Hade finnar i tonåren men sedan 25-års åldern har min acne bara blivit värre och värre. Jag har provat alla möjliga hudprodukter. Jag har ätit tetralycal i flera omgångar så att läkaren nu säger stop, jag bör inte äta mer av det. När jag äter det försvinner acnen men så fort jag slutar kommer den tillbaka. Min acne sitter mest på hakan och runt munnen. Den gör fruktansvärt ont och jag kämpar varje dag för att inte bryta ihop. Jag vet att det finns ngt som heter roacutan men är just nu gravid och kan inte äta det. Ställer mig oxå tveksam till att äta det eftersom det är så starkt.

Är det ngn som ätit det? Har det i så fall försvunnit helt efter det?? Är det ngn som har tips på vad sjutton jag ska göra?? Ska snart börja jobba igen efter mammaledigheten och bävar för att sitta i möten och grejs med ett självförtroende i botten :(.

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Vuxenacne. Någon som har tips???
  • camilla8787

Det låter som du har det som jag har... perioral deramitit..... googla det och se vad du kan göra i din vanliga hudvård för att inte trigga igång det igen. Peela absolut inte din hud med en kornpeeling, det sprider det och gör det värre. 
    Kanebos enzympeeling är jätte bra för en sådan hud, den arbetar med enzymer, inte korn. Kostar dock en del men den är dryg. Jag dricker även laktosfri mjölk och det har hjälpt ofantligt mycket!!!! 
    Clarins rengöringar har gjort sussen för mig.
    Foaming cleanser, dry or sensitive skin och ansiktsvattnet för dry or sensitive.
    Väldigt mild rengöring som dessutom går att använda i ögonen för att tvätta av ögonmakeupen.  

Och sen borde du kanske fråga din läkare om han inte kan ge dig den antibiotikan som är starkare än tetralycal.
    Rekytan eller nått i den stilen..... 
    Sen vet jag inte alls hur det fungerar när man är gravid, rådfråga honom även om det.  

• camilla8787

Och det verkar som det varit lite extra triggande under graviditeten? När man har finnar/acne kring mun och haka så är det "magrelaterat". 

• Jolis

Åt tack för tipsen!! jag ska genast kolla upp det du skrivit!! det var så märkligt för förra graviditeten blev jag nästan helt av med min acne, till skillnad från många som istället får det under graviditeten. Jag hoppades att det skulle bli likadant denna gång men icke :(. Många tror att man tycker det är jobbigt för att det är fult men det hemska är ju att det gör så förbannat ont oxå. Har tom svårt att sova ibland. Sen märker jag att ju äldre jag blir ju lättare får jag ärr.

Är du utredd hos läkare?

• camilla8787

Nej, jag har varit hos läkare 2 ggr.... Och vårdscentralen ett antal ggr. Men nu har det lagt sig men jag märker att der blir sämre med laktosprodukter.

När det var som värst och jag hade RIKTIGT ont så var jag dessutom väldigt stressad och det kan också utlösa det.

Prova med laktosfritt 2 veckor och se om det lägger sig lite....

Hoppas du får bort det, vet hur jobbigt det är.... Och gå absolut inte till hudterapeuter och gör behandlingar, blir MYCKET värre!!!

• en rund boll
    camilla8787 skrev 2011-08-31 08:28:26 följande:
    Och det verkar som det varit lite extra triggande under graviditeten? När man har finnar/acne kring mun och haka så är det "magrelaterat". 
    Kan vara, finns ingen regelrätt forskning på detta. 
    Dock kan det vara bra att testa. 

Jag har haft samma problem som dig TS, och jag gjorde tvärtom vad camilla8787 säger. Jag började göra regelbundna behandlingar, köpa produkter som var skonsamma och skötte om min hy skoningslöst.
    Har inte en enda finne längre :)

De produkter jag har har använt är dermalogica. 

• camilla8787

Sitter dina också kring munen och hakpartiet? För om det är perioral deramtit som du har TS, så gör exempelvis inte Len Hud behandlingar. Men rådfråga läkaren och be dem säga vad det är du har så du kan söka information själv på nätet. 

Med magrelaterat menar jag hormoniellt, stressmage etc. Panna kan också vara typiskt hormoner.  

• Mamsis

Detta har fungerat för mig.

Jag gnider in huden med honung (ekologisk) och har det på ett par min, gärna medan jag badar. Sen tvättar jag av med varmt vatten och tvättlapp. Inte varje gång, men minst en gång i v. Ingen tvål alls.

Sen har jag faktiskt använt en återfuktande handsprit och haft som daglig rengöring. Jag har en ganska svag handsprit.

Dock får man med alla produkter räkna med att det tar tre v sa en hudterapeut till mig, för en finne 'mognar' eller vad jag ska säga under två v innan den ploppar fram så de som ligger under ytan kan ploppa fram tidiager om man behandlar huden så man upplever att det blir värre först.

Jag fick Roaccutan som yngre, det var när det fortfarande var i teststadiet i Sverige och det hjälpte mig mycket och jag fick inte alls lika mycket tillbaka som jag hade innan. Innan hade jag stora bölder i ansiktet och på ryggen, efter kom det mer små 'normala' finnar och pormaskar, men de har i stort sett försvunnit nu.

• trissemiss

Känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Mitt helvete med acnen började i 18-årsåldern, då med stora röda och otroligt ömma "underjordare". Dessa satt främst runt mun, haka och upp på kinderna.

Det som håller min acne i schack idag är följande;

DIANE p-piller; Har ätit det i 4 år nu och har MYCKET SÄLLAN djupt liggande finnar och "bölder".
    Såg en tydlig förbättring efter ett par månader redan. (Förstår att diane inte är något alternativ för
    dig just nu dock).

Jan marini's hudvård med glykolsyror vill jag också höja till skyarna. Använder bioglycolic face wash morgon & kväll och smörjer sen in med bioglycolic bioclear cream som är specifikt utformad mot acne. Rekommenderar dig verkligen att forska lite mer kring medicinska hudvårdsmärken och gärna produkter med syror. Det finns ju en del andra medicinska hudvårdsmärken som riktar in sig på just syror som t.ex. mene&moy och exuviance. Kosmetiska märken är lite som att kasta pengarna i sjön när man verkligen har problemhy.

Bloggen http://skindeepbyjean.blogg.se/  kan jag förresten tipsa om att kika lite i när du har en stund över, finns mycket nyttigt om syraprodukter och problemhud överlag.

• Jolis

Tack för tippsen! Den där bloggen är väldigt intressant!

• misoo2

Jag har haft ganska svår acne i övre tonåre. Började sen med p-piller/hudläkemedel DIANE efter testat allt. Hade inte en finne på 7 år sen när jag slutade med dem kom allt tillbaka, har inte ätit något hormonellt på tre år nu mellan 25- 28 .
    Det som ändå ger bästa resultat för mig är även här g.syror jag använder mig av Mene & Moy dom jag skickar efter från Only Nature då de har bra priser! 
    Det jag använder under grav är serien Acnicare från Synchroline (som ej finns på only nat tyvärr utan på hudsalonger) och kommer att varva men några omgångar mene & moy då jag tycker de är lite för starka under grav att använda.
    Jag planerar att börja äta Diane så fort jag kan efter graviditeten, för mig är det det som funkar allra bäst.

• Laban82

Det pågår mycket forskning om att intag av hög dos vitamin B5 ger finare hy. Pga. minskad talgproduktion.

Här kan ni läsa lite...

http://www.akne.nu/vitamin_b5.php

Jag ska pröva det, men nu är jag gravid så då får man inte och ej heller då man ammar.  

• Tessla

Jag har haft väldigt mkt finnar och skit. Jag började använda bidrottningsgele, och jag är len som en babyhud!.

Jag brukar köpa den på vitapost.se kostar 149 för 30 kapslar.
    Kanske värt ett försök om inte alla dessa läkemedel funkar! :)

Att använda massa olika saker å tvätta huden med varjedag undviker jag. Blir bar sämre annars.
    Men de är ju min hud de. Alla är vi olika. 

• iii

Clearly gones kosttillskott är förvånansvärt bra. Jag är 100% aknefri pga det, men jag måste fortsätta ta det varje dag annars kommer finnarna tillbaka.

• Julibarn

För mig har inte hudvård varit det som gett störst resultat utan diet och annan livsföring. Visst använder jag anpassade produkter, men det är tydligt att min hy blir sämre när jag är stressad eller fått för lite sömn. Den allra största skillnaden är dock sedan jag gick över till lågkolhydratskost, generellt har min hy blivit så mycket bättre och de gånger jag får en "backlash" är antingen då jag ätit socker eller mer kolisar än vanligt, då dyker det upp nåt bara inom någon dag- Eller som sagt under perioder med mycket stress och dålig sömn. Huden är känslig för vad som sker inuti kroppen, och finns det saker som är i obalans där kommer det visa sig på huden hur mycket vi än försöker behandla bort symtomen med utanpå-lösningar.

• Anpema

Jag har haft vuxenacne och provat det mesta: Apotekens receptfria urval, olika huskurer, ansiktsbehandlingar, tetracyklin, Diane och kostomläggning. Det enda som haft en riktigt bra effekt är Roaccutan. Det viktigaste för dig ser ut att vara att få en riktig diagnos - är det verkligen vuxenacne eller kan det exempelvis vara perioral dermatit eller roascea? Ibland kan det vara svårt att se skillnaden men en hudläkare ska kunna göra en riktig bedömning.

Roaccutan ÄR ett starkt läkemedel och en tuff behandling men också det enda läkemedel som faktiskt botar vuxenacne. Roaccutan är ett läkemedel som skrivs ut på dispans av en hudläkare med särskild förskrivningsrätt. Det är över ett år sedan jag avslutade min kur Roaccutan på fyra månader och ALL acne är borta. Inga fler djupa, smärtande bölder som brister inåt, inga fler sår som man förtvivlat försöker sminka över... det är frihet, det! För mig var det värt varje dag av att äta Roaccutan - trots att jag hade ont i lederna (gick som en gammal människa) och extremt torr hy under behandlingen. Eftersom du är gravid och kanske ska amma under en tid är Roaccutan inte aktuell för dig, läkemedlet ger hemska fosterskador och överförs i bröstmjölk.

Be din vårdcentral om en remiss till Hudmottagningen så får du rätt hjälp på en gång och kan diskutera med dem om vad som kan passa dig.

Såg att någon tipsade om skindeepbyjean och jag håller med - hon kan massvis om hudvård och där finns mycket bra att läsa om olika behandlingar och framförallt om olika syror (suveräna grejor och inte lika farligt som det låter!).    

Vill du veta mer om Roaccutan så är det bara att fråga - jag delar gärna med mig.    

Svar på tråden Vuxenacne. Någon som har tips???