• fenomena83

Vad är det för skillnad på "tumble dry" och "dryclean"???????????????

har påslakanet "tanja brodyr" från Ikea, det e så fint å jag vill inte förstöra det.
    står på tvättlappen "no dryclean" också står det "tumble dry normal temperature".
    trodde dryclean betydde torktumling, men vad betyder då tumble dry????
    hoppas ju på att den går att tumla då jag inte vill ha stora lakan hängandes droppandes överallt i lägenheten.

en annan sak angående detta förresten, dom är mörkröda till färgen, första gången vi tvättar dom, tror ni att jag kan slänga i dom i samma tvätt som allt annat mörk 40 eller ska dom va separat. det står inget om det. vill ju inte gärna att dom ska färga av sig.
    har ju inte tvätttid så länge heller idag........

e inte så haj på det här med tvättning som ni kanske förstår.....?

• Svar på tråden Vad är det för skillnad på "tumble dry" och "dryclean"???????????????
  • Karpet

Dry clean är kemtvätt med tumble dryer är torktumlare.

• Karpet

medan skulle det stå inte bara med.

• Idannika

Tumble dry är torktumling och dry clean är kemtvätt. Hade jag varit du hade jag tvättat det separat första gången! Lycka till och god jul!

• mejram

Drycleaning är kemtvätt, så ingen kemtvätt och torktumling på normal (!?) värme är vad som gäller. Jag hade nog tvättat dem separat första gången, rött kan finnas mycket överskottsfärg i. Och tvätta inte för kallt - står det 60, så tvätta inte i 40.

• fenomena83

jaaaa va bra.... tack tack!!!!!!

• BettyBoop8

Hej,

Jag hade tvättade dom separat första gången. Det gör jag alltid med nya saker.

När det gäller dryclean så har jag uppfattat det som att det betyder kemtvätt och att tumbledry är torktumling.

Skickar med en länk med ett eng-sv lexikon.

www-lexikon.nada.kth.se/skolverket/sve-eng.shtml

• mejram

Men vilken bra länk Boopboopidop!!! Den åkte in i favoriterna på en gång

Svar på tråden Vad är det för skillnad på "tumble dry" och "dryclean"???????????????