• Anonym (mamma)

Oengagerad personal på förskolan!

Min dotter är 4 år och har precis börjat på en ny förskola, 15 h/ vecka. Trots att hon är alldeles ny har vi en del grejer som vi inte är nöjda med.

LÄMNING. Det är ingen ur personalen som tar initiativ till att ta emot oss, utan vi får söka upp dem (de finns oftast inte på plats där vi lämnar och märker inte att vi kommer). De ger ett lamt och ganska trött intryck och inget "Men hej, vad kul att du kommer! Kom så kikar vi vad de andra barnen gör!" direkt. Det har även hänt att en fröken tänkt ta emot dotterns lillasyster på 1 år, när hon följat med in och lämnat (!) Vet de inte vilka barn som går där eller inte?

HÄMTNING. På förkolan finns det över 70 barn fördelat på fyra avdelningar. När vi hämtat har det hänt att fröknarna inte vetat vart vår dotter är, och tillslut hänvisat oss til att kika på någon annan avdelning på förskolan där varken vi eller vår dotter känner barnen eller personalen. Det visade sig att hon var där, men det visst inte personalen på den avdelningen om.

AKTIVITETER. På de två tidigare förskolorna där hon gått har personalen haft endel aktiviteter i vardagen. Olika teman, blandat in enkel matematik i lekarna, gått ut i skogen och plockat material och gjort tavlor mm. Det finns ingenting sådant här. Här får barnen leka fritt inne eller ute, vilket i och för sig min dotter tycker är kul. Men jag som förälder hade önskat lite mer utav personalen. De känns oengagerade och verkar inte ARBETA med barnen, utan mer PASSA barnen.

Vad tycker ni? Ställer jag för höga krav? Vad hade ni gjort om det var så här för er, och framför allt - hur tar man upp det på ett snyggt sätt?

• Svar på tråden Oengagerad personal på förskolan!
  • Anna Paulita

Gällande lämning så tycker jag du kan säga att både du och din dotter skulle må bättre/uppskatta om det fanns någon personal som välkommnade din dotter när hon kommer på morgonen. Att det är viktigt för henne att känna sig välkommen generellt men kanske extra mycket nu i början när hon är ny och inte känner alla så bra. Det kan man lätt säga på ett bra sätt utan att det måste tas som kritik av en förskolelärare.

Gällande hämtningen så är det nog omöjligt att ha 100% koll på alla barn hela tiden, MEN om barnen vandrar från avdelning till avdelning så måste ju någon vuxen ha koll? Förklara, precis som du skrev här och fråga vilka rutiner som finns kring "vandrande" barn. Vilken personal på vilken avdelning är ansvaring? (den hon  kommer från eller den hon grår till) Hur går informationen mellan olika avdelningan när ett barn vandrat i väg? Osv. Du kan säga att du tyckte det var lite jobbigt att ingen riktigt visste vart hon var när du hämtade henne, att du blev orolig och att det känns obekvämt. (om du pekar på dina känslor istället för att "attakera" dem som att de gjort fel så blir konfrontationen mildare och de kommer, förmodligen inte, känna sig påhoppade på samma sätt som om du säger att de har gjort fel och är slarviga eller vad det kan vara.

Gällande aktiviteter tycker jag duu ska avvakta, jag förmodar att invänjningen av fler barn än din dotter precis är klar eller lider mot sitt slut. de har kanske inte hunnit komma i gång med allt? På min dotters förra fsk så slutade de med aktiviteter i mitten på maj och började i mitten på september. Men om de inte börjat om en månad kan du ju fråga efter veckoschema, eller om hon behöver ha frukt med sig någon dag för utflykter eller vad det kan vara. Hör dig för lite vilken pedagogik de har osv.    

Svar på tråden Oengagerad personal på förskolan!