• Anskuli

Hur begära löneförhöjning?

Jag anser att min lön borde justeras uppåt för att bättre  motsvara den allmänna lönenivån bland cheferna på min arbetsplats. Jag är dock så otroligt dålig på att begära något åt mig själv. Hur skall jag göra? Skall jag göra det skrifligt eller muntligt? Och skall jag ange summan eller endast allmänt be om löneförhöjning? Min chef har ingen orsak att inte höja min lön, men jag vet som sagt inte hur jag skall gå till väga. Har någon något smart tips?

• Svar på tråden Hur begära löneförhöjning?
  • Pia och Elna

När hade du senast lönesamtal och när är det dax igen? Är det inte för långt fram i tiden så skulle jag ta det på det samtalet det är ju det de är till för.

Du bör ta löneanspråk muntligt och du bör ha väl underbyggda argument om varför du ska ha den ökningen du kräver. Sätt en summa du vill ha och en du kan tänka dig och ta i lite i det du begär så kan ni kompromissa och komma till en lagom nivå.

Hur vet du den allmänna lönenivån bland cheferna på din arbetsplats? Finns någon statistik du kan hänvisa till?

• Mollzor

Be om ett lönesamtal med din chef, boka in datum och tid. Så har du tid att förbereda dig.

Ha konkreta anledningar till varför du ska ha högre lön, om du är bättre på ditt jobb nu för att du har gått kurser, för att du har fått mer ansvar etc.

anledningar som "jag  behöver mer pengar" eller "men x tjänar mer än mig" är inte bra att säga.

sen måste man våga säga vad man vill ha, men också varför. om din chef frågar dig varför du förtjänar högre lön är svaret "varför inte?" så lovande heller.. 

• Anskuli
    Pia och Elna skrev 2011-08-31 10:22:37 följande:
    När hade du senast lönesamtal och när är det dax igen? Är det inte för långt fram i tiden så skulle jag ta det på det samtalet det är ju det de är till för.

Du bör ta löneanspråk muntligt och du bör ha väl underbyggda argument om varför du ska ha den ökningen du kräver. Sätt en summa du vill ha och en du kan tänka dig och ta i lite i det du begär så kan ni kompromissa och komma till en lagom nivå.

Hur vet du den allmänna lönenivån bland cheferna på din arbetsplats? Finns någon statistik du kan hänvisa till?
    Vi har aldrig några lönesamtal på min arbetsplats. Har den lön jag fick när jag började här. Jag kan bland annat hänvisa till att jag hela tiden får till ansvarsområden utan att lönen har höjts. Problemet är att jag egentligen är ganska nöjd med den lön jag har, men då andra chefer har fått löneförhöjing utan att ens förhandla om det så anser jag att även jag skall få samma lön. Jag är dessutom placerad i en högra lönegrupp en dessa chefer som just fick en förhöjning. Nu har de ca 6.000 kr mer än jag i månaden.

Jag är mycket väl medveten om alla andras löner då jag ansvarar för ekonomin... Dessutom satt jag med på mötet då beslutet om att höja deras löner fattades.
  • Anskuli
    Mollzor skrev 2011-08-31 10:23:16 följande:
    Be om ett lönesamtal med din chef, boka in datum och tid. Så har du tid att förbereda dig.

Ha konkreta anledningar till varför du ska ha högre lön, om du är bättre på ditt jobb nu för att du har gått kurser, för att du har fått mer ansvar etc.

anledningar som "jag  behöver mer pengar" eller "men x tjänar mer än mig" är inte bra att säga.

sen måste man våga säga vad man vill ha, men också varför. om din chef frågar dig varför du förtjänar högre lön är svaret "varför inte?" så lovande heller.. 
    Jag måste nog sätta mig ner och fundera lite på dessa anledningar till varför jag förtjänar en högre lön. Du har helt rätt i att man nog måste ha bra svar på alla frågor. Jag vet själv att jag är lite fel ute eftersom största anledningen till att jag vill ha en högre lön är att jag tycker att nuvarande lönesättning är orättvis. Men det är kanske inte ett så bra argument.
  • Tecken

Nej, att du vill ha mer i lön för att "alla andra har det" är definitivt inget argument. Vad har du gjort för att förtjäna mer i lön? Om du inte kan motivera en löneförhöjning för dig själv - hur ska du då kunna motivera någon annan till att vilja höja din lön?

• Pia och Elna
    Tecken skrev 2011-08-31 13:16:50 följande:
    Nej, att du vill ha mer i lön för att "alla andra har det" är definitivt inget argument. Vad har du gjort för att förtjäna mer i lön? Om du inte kan motivera en löneförhöjning för dig själv - hur ska du då kunna motivera någon annan till att vilja höja din lön?
    Fast man kan hänvisa till det allmäna löneläget på företaget för likande positioner och ansvar.
  • Tecken
    Pia och Elna skrev 2011-08-31 13:19:56 följande:
    Fast man kan hänvisa till det allmäna löneläget på företaget för likande positioner och ansvar.
    Det är en annan sak, allt handlar om hur man läger fram det
  • Tecken
    Tecken skrev 2011-08-31 13:24:13 följande:
    Det är en annan sak, allt handlar om hur man läger fram det
    läger => lägger
  • Anskuli
    Tecken skrev 2011-08-31 13:16:50 följande:
    Du har helt rätt och det är här som problemet ligger.
    Pia och Elna skrev 2011-08-31 13:19:56 följande:
    Tack för tipset! Det skall jag aboslut göra Glad
  • Linny

har företaget alltså inte kollektivavtal? Då ska ju en årlig löneöversyn göras.
    Om inte; be om ett samtal och lägg fram dina synpunkter. Låt inte argumentet "andra har mer än jag" väga tungt. Koncentrera dig på hur väl du utför ditt jobb och förklara varför just du är värd en löneökning. 

• 20110209

Innan du ber om ett lönesamtal föreslår jag att du förbereder dig själv genom att titta lite på lönestatistik för befattningar liknande din. På Lön för Mödan www.lonformodan.se hittar du lönestatistik för hundratals olika yrken. Observera att statistiken är i 2010 års lönenivå så du får själv lägga på några procent. Lycka till!

• korfu08

Redovisa Rätt lön är också en mycket bra bok om löner och allt runt detta. Lycka till

• Hasnaki

Jag har jobbat sen 2015 och har fortfarande samma lön. Sen har jag en kollega som började ett år efter mig men hon är utbildad som ekonom och jag hade förväntat mig att hon skulle tjäna mer än mig med tanke på hennes utbildning, men fick ett chock när jag råkade se hennes löne spec. Hon tjänar 8 tusen mer än mig och jag tycker det är helt sjuk dessutom är hon yngre än mig på 4 år. Kan förstå att löneskillnader på max 4 tusen men inte 8. Vad tycker ni jag ska göra? Har aldrig förhandlat lön med chefen och det var kanske ett misstag

Svar på tråden Hur begära löneförhöjning?