Pia och Elna skrev 2011-08-31 10:22:37 följande:
När hade du senast lönesamtal och när är det dax igen? Är det inte för långt fram i tiden så skulle jag ta det på det samtalet det är ju det de är till för.
Du bör ta löneanspråk muntligt och du bör ha väl underbyggda argument om varför du ska ha den ökningen du kräver. Sätt en summa du vill ha och en du kan tänka dig och ta i lite i det du begär så kan ni kompromissa och komma till en lagom nivå.
Hur vet du den allmänna lönenivån bland cheferna på din arbetsplats? Finns någon statistik du kan hänvisa till?
Vi har aldrig några lönesamtal på min arbetsplats. Har den lön jag fick när jag började här. Jag kan bland annat hänvisa till att jag hela tiden får till ansvarsområden utan att lönen har höjts. Problemet är att jag egentligen är ganska nöjd med den lön jag har, men då andra chefer har fått löneförhöjing utan att ens förhandla om det så anser jag att även jag skall få samma lön. Jag är dessutom placerad i en högra lönegrupp en dessa chefer som just fick en förhöjning. Nu har de ca 6.000 kr mer än jag i månaden.
Jag är mycket väl medveten om alla andras löner då jag ansvarar för ekonomin... Dessutom satt jag med på mötet då beslutet om att höja deras löner fattades.