• Anonym (Trött)

Sjukskriva mig eller gå ner i arbetstid?

Jag mår inte bra av all stress/arbetsbörda med jobb, hem, barn etc. Trots en underbar man och hjälp med barnen är jag slutkörd! Idag var jag hos vårdc. Har fått antidepressiva tabletter (ska äta dem i ett år!!!), lugnande tabletter (ifall jag mår dåligt av de antidepressiva de första veckorna), ögondroppar, nässpray mot allergi, tabletter mot B-vitaminbrist, astmamedicin  samt sömntabletter!!! en kasse på 1500 kr! har även varit på psyk en gång (jag var i "gråzonen") och pratat med kurator. Vad tror ni är bäst, att gå ner till t ex halvtid (jobbar 80% nu) eller sjukskriva mig några v? min man är emot att jag tar så mycket tabletter för att han tror inte man blir bättre utan tycker nåt av ovanstående vore bättre, själv orkar jag knappt tänka känns det som ....

• Svar på tråden Sjukskriva mig eller gå ner i arbetstid?
  • Bumblebina

Jag tror att en kombination vore det bästa. Tabletterna kommer du behöva åtminstone till en början. Sjukskrivning i ett par veckor tills de antidepressiva tabletterna börjar verka är ingen dum idé. Att sen gå ner i arbetstid är nog också en god idé då det ju är stressen mellan jobb/familj som känns jobbigast. Under förutsättning att ni fixar det ekonomiskt alltså, annars har du en ny stressfaktor på halsen...

Vet hur du har det, har varit där själv... Är föräldraledig just nu, men har jobbångest... Vill inte börja jobba och tvingas slitas mellan jobb och familj. Är så illa tvungen dock...

• Anonym

Känner igen mig, känner mig helt utsliten själv. Jag är ensamstående mamma på heltid och är verkligen helt ensam, ingen familj lr vänner som finns i närheten så jag drar hela lasset själv med barn och hem och räkningar m.m och så jobbar jag heltid idag. Min chef har föreslagit att jag ska gå ned i tid men jag känner att jag inte har råd med det iom att jag är ensamstående men jag orkar inte heller jobba som jag gör idag OCH  ta hand om hemmet och dottern och allt som ska hinnas. Då hon ska i säng i tid på vardagarna känns det som jag har ca 2 timmar efter jobbet att hinna allt som ska hinnas för när hon är i säng kan jag inte gå nånstans, så ska jag handla och göra ärenden osv så måste det ske snabbt som fasen efter jobbet. 

Jag känner mig helt slutkörd verkligen men ekonomiskt klarar jag inte att gå ned i tid ELLER vara sjukskriven...

• Anonym (samtalsstöd?)

TS, har du fått nån diagnos från läkaren? Depression? Anledningen till att jag undrar är att jag tycker att det låter som att du har det väldigt tufft särskilt när du beskriver de mediciner du fått utskrivna och då tycker jag att det låter märkligt att de inte sjukskriver dig under en period. Som ovan skrivit så kan det om inte annat vara en god idé första tiden du tar antidepressiva. Det kan vara bra att få stanna upp och hinna ikapp verkligheten när man mår dåligt. Att du fått de mediciner du fått finns det säkerligen en anledning till och du behöver dem säkert för att få hjälp att må bättre, men får du även samtalsstöd?

Skickar en kram {#emotions_dlg.flower} 

• Astarte

Du skev att du var "i gråzonen", men gråzonen till vad var det du menade? Antidepp och lugnande ger de så gott som alla som kommer med något psykiskt, det är standard och du tar dem om du vill. Testa annars att be om ett sjukintyg och se om du har rätt till sjukpenning med de besvär du har. Har du det är det ju bra att ta vara på det.

Många säger sig bli hjälpta av antidepp, men i tester är det svårt att visa att de skulle ha bättre effekt än rena sockerpiller. Du gör så klart som du vill.

• Anonym (Trött)

Tack för fina svar. En läkare säger att jag har sekundär depression och en annan ångest. Ja, jag får samtalsstöd, träffar en kurator regelbundet men vet inte om det ger så mycket... Vet att mycket hänger på mig.... Suck, det känns så jobbigt... Får väl ta och prata med chefen när jag är på plats igen (vabbar nu och jag klarade inte av det så min man fick komma hem trots att han har mycket på jobbet ).  Vill inte ringa chefen. Känns sååå jobbigt att säga till chefen att jag behöver vara sjukskriven ett par veckor och ev gå ner i tid därefter men jag måste väl för min och min familjs skull.....

• Anonym

Jag borde gå ned i tid för min familjs skull, eller för min dotters skull som är min familj. Jag är inte alls en bra mamma i nuläget. Men jag har inte råd att gå ned i tid heller. Usch jag orkar inte. Känns som sagt som man sprungit ett lopp och mot fredagen är det riktigt som att man kryper in över mållinjen och däckar, så det känns när jag går hem på fredagen.

Har ingen ork i kroppen längre...

• Anonym (testa T3 & T4)

några tips är testa sköldkörteln & testa HB värdet med även om du ska ta medicin & bli sjukskriven det kan vara en av orsaken till att man inte orkar ibland.

• Anonym

Jag har testat min sköldkörtel förut och det var inget fel på den öht så det kan jag utesluta.

• Anonym

Sjukskrivning kommer troligtvis inte gå igenom på FK så det är bättre att gå ned i arbetstid...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-31 13:54:11 följande:
    Sjukskrivning kommer troligtvis inte gå igenom på FK så det är bättre att gå ned i arbetstid...
    Jaså, varför kommer sjukskrivningen inte gå igenom hos FK då? Det gick igenom när jag var sjukskriven pga depression förra året. Varför skulle det inte gå igenom nu?
Svar på tråden Sjukskriva mig eller gå ner i arbetstid?