• Anonym (slutkörd)

Ersättning från försäkringsbolag vid psykisk ohälsa?

Jag undrar huruvida någon kan förklara för mig angående ersättning från försäkringsbolag om man blir sjukskriven.

Har någon varit sjukskriven för psykisk ohälsa och fått ersättning för detta från försäkringsbolag? Måste man ha någon speciell försäkring eller kan hemförsäkringen täcka sånt?

Förklara och berätta så enkelt som möjligt så jag förstår för det känns förvirrande när jag försökt googla efter info om detta.

• Svar på tråden Ersättning från försäkringsbolag vid psykisk ohälsa?
  • Linis

Om din arbetsgivare har tecknat avtalsförsäkring med tex Fora har du rätt att få erstättning från AFA då räcker det med att du skickar in en blankett som du fyller i som din arbetsgivare ska kunna fixa fram plus att du skickar med kopior på dina sjukintyg, kan ta några månader innan du får ersättningen men du får retroaktivt.

Prata med din arbetsgivare om blankett till AFA som ska heta avtalsgruppförsäkring AGS.

Hoppas detta hjälpte dig!!

• Hyperduttan

Inte hemförsäkring, du måste ha en riktig försäkring har man jobb brukar man teckna billigt via facket? Eller om du är under 25 kanske dina föräldrar har barnförsäkring kvar? Och som sagt AFA finns ju också.

Det är viktigt ha en bra försäkring INNAN man blir sjuk för sen blir det i princip omöjligt att få teckna liv och sjukförsäkring :-/ Jag har försökt 2 ggr på alla bolag för inte teckna annat än olycksfall. Tack och lov fick jag ut på barnförsäkringen  

It doesn't take an astronaut to float in space...
Svar på tråden Ersättning från försäkringsbolag vid psykisk ohälsa?