• etthjerta

Mat för känslig mage??

Är jämt väldigt gasig i magen och känner mig uppblåst. Har inte ont i magen men kan väldigt ofta må illa,speciellt alldeles efter jag ätit. Var till en homeopat som sa att jag tydligen äter för mkt "olika" mat och hon trodde det berodde på det. Typ att det är husmanskost ena dagen,stark asiatisk mat nästa och sen löksoppa tredje dagen som exempel. Det ligger kanske nåt i det hon sa så nu tänkte jag försöka ändra mina matvanor lite men tycker det är så svårt att veta vad man ska laga för mat för att den ska vara skonsam mot magen och "rätt".

Har ni några tips på vad för mat jag ska äta och hur jag ska tillaga den?
    Är det bättre med kokta grönsaker än råa tex?
    Är det bra att äta mjölkprodukter så som filmjölk och mjölk dagligen?
    Ska man äta kött dagligen eller blir magen ännu sämre av det?

Nån som känner igen sig och kan hjälpa? Glad

• Svar på tråden Mat för känslig mage??
  • ekaterina01

Har varit med om en utmattningsdepression, och efter det så blev min mage helt  i uppror. Har haft väldigt problem särskilt efter jag hade vinterkräksjukan under min senaste förlossning. Jag gjorde för att vända allt: Började träna styrkesträning, tog bort allt sonödigt socker ur kosten, dsv glass, kakor, godis, dricka, sötyoghurt osv. Äter nu kokt agrönsaker, ris rent kött såsom kyckling, fisk & ägg.Började även ta medicinalläkemedlet Iberogast. Detta har jag gjort i ca 2 månader nu.En helomvändning alltså. Har ochså slutat stressa, eftersom jag som egenföretagare höll på att stressa ihäl mig,Lycka till.

• etthjerta

Då ska jag prova det! Tack så mkt för hjälpen! :)

• Tillalamm

Jag har haft precis en sådan mage som du har och det är verkligen jobbigt! Jag hade också konstant gaser och såg ut som att jag var gravid i v 30, typ.

Blir det samma sak vad du än äter - alltså mår du bättre av vissa saker? Reagerar du olika vid olika tider på dygnet? Är man känslig i magen brukar det ju vara bättre med "mild" mat, dvs kokt eller ugnsbakat istället för stekt, inte alltför mycket fett i maten osv. Råa frukter och grönsaker brukar också ställa till det.

Ett vanligt råd ifrån vården brukar ju vara att äta mer fibrer, men det är inte alltid det stämmer. Det finns två sorters fibrer - lösliga och olösliga, som fungerar på olika sätt i tarmarna. De olösliga fibrerna finns främst i fullkornsprodukter och dessa fibrer kan göra det värre för en person med känslig mage. Lösliga fibrer finns i psylliumfrön, linfrön, bönor mm. Dessa brukar underlätta.

Att problemet är att du äter för olika mat (som homopaten sa) har jag svårt att tro. Det är nog bättre att äta varierat än att äta samma sak varje dag. Däremot ska man undvika det man inte mår bra av. Nämde inte homeopaten något om överkänslighet? Är man överkänslig kan det ge previs sådana symptom som du beskriver.

Jag började med att prova att utesluta vissa saker och jag har märkt att mina problem minskar avsevärt om jag utesluter mjölkprodukter, gluten och ägg. Jag har tagit tester hos vården men de visar inget. Detta har jag fått prova mig fram till på egen hand.

• elinson

Det forskas mycket på IBS och tunga kolhydrater. Kolla in

http://ibs.about.com/od/ibsfood/a/The-FODMAP-Diet.htm
    http://ibsdietplan.org/the-low-fodmap-diet/

Det är inte säkert att man reagerar på alla livsmedel som de tar upp men det är också en bra lista på livsmedel som de flesta tål helt fint. Med IBS är det tyvärr learning by doing, alltså man måste pröva ut vilka matvarer man reagerar och inte reagerar på. Men listorna i länkarna ger en hint om vad många reagerar på respektive tål fint.

Hoppas du får det till!

Svar på tråden Mat för känslig mage??