• Pluffsan

Stansa smycken! Lär mig!!

Hej alla! Lär mig hur man stansar smycken! Det hade varit så himla kul. Har har hittat bokstavsstansar på Clas Ohlsson som jag tänkte köpa. Är dom bra? Nån som vet? Finns det någon bok eller dvd om hur man gör? Vart hittar man tomma brickor, hjärtan, tags mm? Hoppas nån kan hjälpa mig. Det hade varit så kul att pyssla med nu när mörkret börjar falla tidigt på kvällarna. :)

• Svar på tråden Stansa smycken! Lär mig!!
  • murderdoll13

Kan inte riktigt komma på vad stansa är. Tyst

• Pluffsan

:) det är när man kan skriva text och symboler på smycken. Eller slår in. Men som sagt vet inte exakt hur man gör så därför frågar jag. :)

• Magnoliaknoppen

Hej
    Stansarna på Claes Olsson är jättebra och prisvärda. Stansar har jag köpt på pärlshopen har jag för mig (det var ett tag sedan..) Se om du kan få tag på nån bit plåt först som du kan testa på för det är lite struligt att få det jämnt. Men man behöver inte vara så noga. Det är jätteroligt och du behöver inte ha nån DVD eller så utan prova dig fram. Du måste också ha något hårt underlag typ ekplatta eller någon tjockare metallplåt.
    Lycka till!

• Magnoliaknoppen

Menar förstås att jag köpt brickor och ringar på pärlshopen, stansarna på C.O

• Pluffsan

Tack för tipset! Då ska jag köpa stansarna så fort jag kan! Och se om jag kan få tag i plåt.. :)

• FH Mamma

Jag har bara stansat text på färdiga smycken...

• Mirka

Jag har använt mig av en gjutjärnspanna som underlag och det har funkat bra. Det krävs ju lite övning för att få till det och de olika metallerna man stansar i är ju olika hårda vilket kräver olika hårda slag. Men man lär sig ju mer man håller på. Öva,öva,öva.
    Man kan tejpa lite på sidan av det man ska stansa på och lägga stansen längs med så kanske texten blir lite rakare. Om man inte vill ha det lite "charmigt ojämnt"... För det är ju fint det med :)

• jeji

Jag har stansat en hel del smycken, både silver och silverpläterade.

Börja med billiga silverpläterade. Köper mycket från pagoni, bra priser och snabb leverans. Sen gäller det att hitta sin egen teknik. Jag tycker det går lättare att stansa texten baklänges  dvs att jag stansar sista bokstaven först... Ibland använder jag maskeringstejp som mall och ritar upp placeringen på tejpen och ibland använder jag mig av en sådan där penna man skriver på cd-skivor med.
    Ett sk flackgärn är att rekommendera samt en plasthammare så du kan hamra tillbaka ifall tagen böjer sig vid stansning...

• Regnbage021

Jätte fint :) hur fyller du ut med det svarta?

• jeji

Det är lite olika... silverpläterade fyller jag oftast i texten med en vattenfast penna.
    När jag färgar texten på silversmyckena brukar jag använda en sk reparationslack till billack (mannen köpte det åt mig så jag vet inte vad det heter). Det är en liten burk med pensel.
    Men inget av alternativen sitter kvar ordentligt dock utan det bästa är att oxidera men så långt har jag inte kommit...

• fiiaann

Jeji! vart köper du stansbara smycken i silver?

Svar på tråden Stansa smycken! Lär mig!!