• Anonym (Skäms Över Magen)

Tuplermetoden!?? SNÄLLA svara!

Jag har läst om Tuplermetoden i följande tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m44210962.html

Varpå i inlägg 738 förklaras det hur man vet om man har delade magmuskler och kan åtgärda detta med denna metod:

Velvet, om du ligger på rygg med bakhuvudet mot marken och försiktigt gör en halv situp så kan du både se om du får en "limpa" på magen och känna med fingrarna vart det är mjukt och vart kanten för magmusklerna går. Men gör det inte i onödan, det är inte en nyttig position. Samma test kan du göra när du fått barnet, för att se när de vuxit tillbaka.

Jag får också en limpa på magen om jag gör som ovan beskrivning, men jag har Aldrig fött barn?! HUR kan det komma sig??
    Betyder det att jag kan få bort min putmage med Tuplermetoden?

Måste man ha som ett bälte på magen?

Jag vet däremot inte om jag har förstått beskrivningen av hur man ska bära sig åt:

Tuplermetoden går ut på att man andas in, spänner ut magen, andas ut och drar in magen så långt det bara går. Som om naveln dras in hela vägen till ryggraden. Så håller man, och kniper musklerna kring naveln så många gånger man kan (enligt Tupler 100 ggr per session men jag klarar bara 30) och upprepar så ofta det går. Gärna så att det blir 1000 knip per dag. Skaffa ett brett stödbälte eller bind en sjal runt midjan som stöd för musklerna, tänk på att du alltid stiger i och ur sängen från sidan, så att det INTE blir situpsövning av det hela. Gör inga situps, det bara förstör. Dra in och spänn magmusklerna när du nyser, snyter dig, lyfter barnen osv.

Betyder detta att jag ska andas in, spänner ut magen, andas ut och drar in magen så långt det bara går. Som om naveln dras in hela vägen till ryggraden. Så håller man, och kniper musklerna kring naveln så många gånger man kan, Sedan göra så 100ggr på rad? Hur länge ska man hålla in magen innan man släpper ut & andas in på nytt?
    ELLER har jag förstått FEL?

SNÄLLA ge mig svar jag vill börja NU (Helst igår!)

• Svar på tråden Tuplermetoden!?? SNÄLLA svara!
  • Anonym

Men har du en limpa av fett? För det är inte samma...

Anonym skrev 2011-08-31 15:24:34 följande:
    Men har du en limpa av fett? För det är inte samma...
    Nä hela magen formar sig som en limpa?? Ser både roligt & läskigt ut
    Ska se om jag lyckas fota, lättare att förstå då
    Tyvärr får inte till det nu, hur som helst jag får som en limpa på hela magen inte nån liten bula med fett alltså.
  • SailorGirl

Ett enklare sätt att se om man har delade magmuskler är att böja sig bakåt och se om man får en spets på magen, eller om den är mjukt rundad.

Och ja, man kan få delade magmuskler även om man inte fött barn. Överdriven och felaktig magträning, men även kraftig övervikt kan leda till detta. Det förstnämnda för att man tvingar isär musklerna med egen kraft och det senare för att fettet i buken tränger dem åt sidan.

• SailorGirl
    SailorGirl skrev 2011-08-31 15:51:27 följande:
    Ett enklare sätt att se om man har delade magmuskler är att böja sig bakåt och se om man får en spets på magen, eller om den är mjukt rundad.
    Sett uppifrån, alltså. Luta dig bakåt så mycket du kan, titta neråt. År det en triangel (=delat), eller halvcirkel (=odelat)?
    SailorGirl skrev 2011-08-31 15:51:27 följande:

Och ja, man kan få delade magmuskler även om man inte fött barn. Överdriven och felaktig magträning, men även kraftig övervikt kan leda till detta. Det förstnämnda för att man tvingar isär musklerna med egen kraft och det senare för att fettet i buken tränger dem åt sidan.
    Då jag var i tonåren gjorde jag massvis med situps, men jag tränar inte alls nu i vuxen ålder (30år) fast jag borde bara för att. Är inte ett dugg överviktig enligt BMI är jag underviktigt mitt BMI är : 18.5

Hmm testade att böjja mig bakåt, det blev som en båge på mitten av magen som började under brösten & löpte nedåt, den kändes hård? Ingen triangel eller spets?
    Det blev som en sned "båge" , mer från höger sidan under brösten ned mot naveln?
  • Anonym

Du kan enligt BMI vara underviktig för att du inte har några muskler, lika gärna som man kan vara överviktig för att du har dem i "överflöd".

Tycker det låter som om du kan ha en viss delning. Kör plankor!

Anonym skrev 2011-08-31 22:08:19 följande:
    Du kan enligt BMI vara underviktig för att du inte har några muskler, lika gärna som man kan vara överviktig för att du har dem i "överflöd".

Tycker det låter som om du kan ha en viss delning. Kör plankor!
    Plankor?
  • Anonym

Jag tror absolut inte du behöver oroa dig. Jag hade som en limpa på magen när jag var riktigt smal. När jag fått barn (innan musklerna gått tillbaka ) såg det inte alls likadant ut. Då såg det mer ut som en topp.

Det är bättre om du känner med fingrarna hur dina magmuskler ligger. Om du kan få ner 1-2 fingrar emellan är det ok, annars är de för mycket delade.

Svar på tråden Tuplermetoden!?? SNÄLLA svara!