• Svar på tråden En artikel som varje förälder bör läsa
  • Eva 081

    Den fanns iaf på mitt bibliotek för ca 2 år sedan. Och det är konstigt hur något som man har blivit matad med sen födseln kan låta så självklart fel som det gör när han förklarar det

  • Umbria

    Háller med! Verkligen läsvärd. Men hjälp, VAD ska man säga istället när ens barn gör nágot bra eller nágot nytt?  Det känns som att vad man än säger sá blir det en bedömning pá nágot sätt. Är det nágon som har nágra tips?

  • hellokill3r
    Umbria skrev 2013-05-16 05:01:38 följande:
    Háller med! Verkligen läsvärd. Men hjälp, VAD ska man säga istället när ens barn gör nágot bra eller nágot nytt?  Det känns som att vad man än säger sá blir det en bedömning pá nágot sätt. Är det nágon som har nágra tips?



    Litet barn åker rutsckana, skrattar och ropar: "titta mamma!"

    "Jag ser!" "Åh titta!/ja titta" "ja, har man sett!" "Vad roligt du har!" "Nämen!" "Oj! Vad fort det går" osv osv..
  • Flickan och kråkan

    Alla Jesper Juuls böcker är bra. Min favorit är "Konsten att säga nej med gott samvete". Gillar man Juuls tankegångar så tror jag även att man gillar Ingegerd Gavelin. "Att möta sitt barn - och sig själv" är kanon. Rekommenderas mycket varmt.

  • fortsätt paddla

    Låg inte det där på tapeten för ett par år sedan?
    Givetvis bör man ibland fundera och reflektera över sig själv och hur man fungerar som förälder. Även läsa och ta in information, försöka utvecklas.
    Men...många gånger matas man med så väldigt mycket rätt och fel, instruktioner om hur man bör vara, agera och säga. Som att just Det förhållningssättet är det ultimata receptet på trygga barn.Och gör inte så här, då blir det Fel.
    Ibland läser vi för mycket tror jag. När man fastnar i skrivna regler och inte litar på sig själv kan det också bli knasigt.
    Bara funderar;)
    Det finns en bok... den bör alla läsa...både barn och vuxna:) Hurra Alla barns rätt. ( barnkonventionen)

  • Flickan och kråkan
    fortsätt paddla skrev 2013-05-16 06:20:06 följande:
    Låg inte det där på tapeten för ett par år sedan?
    Givetvis bör man ibland fundera och reflektera över sig själv och hur man fungerar som förälder. Även läsa och ta in information, försöka utvecklas.
    Men...många gånger matas man med så väldigt mycket rätt och fel, instruktioner om hur man bör vara, agera och säga. Som att just Det förhållningssättet är det ultimata receptet på trygga barn.Och gör inte så här, då blir det Fel.
    Ibland läser vi för mycket tror jag. När man fastnar i skrivna regler och inte litar på sig själv kan det också bli knasigt.
    Bara funderar;)
    Det finns en bok... den bör alla läsa...både barn och vuxna:) Hurra Alla barns rätt. ( barnkonventionen)
    Och jag tycker tvärtom att man ska läsa mycket jag. Just för att vidga sina kunskaper och inte falla i fällan att fastna någon/några specifika regler och instruktioner. Och vem är "jag själv" som jag ska lita på förutom en samling erfarenheter och värderingar som jag samlat på mig och byggt upp genom livet. Jag vill bygga vidare och utvecklas. 
  • fortsätt paddla

    Flickan: Ja, absolut har du rätt..Vi läser inte för mycket. Ju mer man läser desto lättare är det att vara kritisk... uttryckte mig dåligt.
    Jag är bara trött på att många böcker används som bibel. Oavsett vilken bok det nu än må vara.

Svar på tråden En artikel som varje förälder bör läsa