• ÖNadja

När åker man billigast på sista minuten? (tid på året) Tips på att gräva fram billiga resor.

Jag är så himla sugen på att åka utomlands, men sparkontot har sinat efter sommaren så jag skulle vilja gräva fram en riktigt billig resa.

Tanken är jag och sambo utan barn, så resmål spelar inte så stor roll, bara det finns sol och bad!

I våras var resorna förbaskat billiga, under sommaren snordyra och nu är dom sisådär.
    Nån som är expert på att gräva fram billiga resor och som vet på ett ungefär när det börjar bli riktigt bra sista minuten priser, runt 1000 lappen ospec.     

• Svar på tråden När åker man billigast på sista minuten? (tid på året) Tips på att gräva fram billiga resor.
  • ÖNadja

Då är det från Arlanda antar jag?

Helst vill jag åka från Luleå, men eftersom det är så få "Kallax flygare" här så är det lättare att gå på priser från Arlanda, och då får man lägga på i regel 1000 kr från Kallax. Så då måste de va billigare än 1500 kr från Arlanda.

• miss nöjd

Ja. Då blir det väl en rejäl sista minuten, att man köper resan dagen innan avgång? Kan ni ta ledigt med så kort varsel? Jag tror att nu är den bästa tiden för billiga resor, precis när folks semester är slut...

• ÖNadja

Före och efter skolloven! Då blir det till att kolla lov! =)

• ÖNadja
    fiamiaria skrev 2011-09-01 02:05:32 följande:
    1499:- skeå - Marmaris
    dock avgång 2145 ikväll =)

Det lät inte helt fel, då börjar det likna nå å Skellefteå är ju inte så långt bort! ska hålla koll på dom med! =)
  • fiamiaria
    ÖNadja skrev 2011-09-01 13:50:15 följande:
    Det lät inte helt fel, då börjar det likna nå å Skellefteå är ju inte så långt bort! ska hålla koll på dom med! =)
    Jag brukar använda mig av sistaminuten,se
    Avreseort Skellefteå (el Luleå) & välja "söderut" i vart man vill resa =)
    Kommer dock upp en hel del Barcelona från Skeå om man inte specar lite bättre vart man vill
  • mia maria

I maj/början av juni brukar det vara riktigt billigt!
    Samt kring skolstart, dvs från mitten av augusti.
    Dock behöver det inte alltid vara billigast att boka en s.k sista-minuten, utan ibland kan det löna sig att boka långt i förväg också!
    Kring nov-jan så brukar resebolagen ha diverse boka-tidigt-rabatter, så då bör man hålla ögonen öppna.
    Jag har tex två år på raken hittat resor runt 5000:- totalt (grundpris) för mig plus två barn (varav det ena har varit under 2) i slutet av maj/början av juni på så vis. Detta har varit med Ving o Fritidsreosr.

I våras, i april, så hade Apollo en drive där de reade ut juni-resor från 1998:-/person. Då fick jag tag i en resa till Kreta för totalt 4200:- för mig o två barn!

Lite senare brukar augustirean komma, o då kan man lätt hitta specade resor för 1500-2000:-/person.
    Speciellt om du har ICA-kort, för då har du alltid minst 500:- i rabatt hos Fritidsresor, om du bokar ia www.ica.se.

Mitt tips är att kolla resebolagens hemsidor flera ggr i veckan för att hålla koll på rabatter, erbjudanden samt hur priserna går.
    Anmäl dig även till nyhetsbrev o liknande.

• ÖNadja

mia maria: tack för tipset!

Jag åkte i våras med mina barn (4+1 år) och min pappa på en all inclusive från luleå för strax över 10 000 kr. Det är rätt kurs!

Veckan innan det gick det sista minuten resor för 798 kr ospec med boende. Det sved verkligen ska jag säga att vi inte kunde åka då!   

• enny signatur

ospec antayla tukiet 1900:- den 21/9 per person? Från luleå.
    om ni inte tar hotell med blir det billigare men ni måste hitta där istället, intressant?

15/9 till antalya utan hotell 400kr från alrlanda

nu ha jag inte kollat så just dessa finns kvar, det kändes överkurs om det inte var aktuellt liksom :) 

• fiamiaria

Det tråkiga för oss här i norr är att vi antingen får betala 1500-2000:- för flygbiljetten till Stockholm och/eller så får man ha en övernattning på ut eller hemresan eller kanske båda. Då angångstiderna ofta är tidigt på morgonen & man hinner inte ner med första planet  Då kan det vara värt att lägga lite extra pengar direkt från Luleå.

Men nu verkar det ju ska bli bättre med avgångar & resmål från Luleå till nästa år! Skrattande

• ÖNadja

Det gillar vi, att de blir fler avgångar!

Vilka är de då som kommer med mer resmål? 

• MrC

www.destination.se/iad/travel/lastminute/result?&ORIGIN_AREAID=2201464&ADTYPE=86&sort=1
    Grekland och Turkiet för 1900 kr från Luleå.

Jag brukar åka sista-minuten i maj. Lagom varmt runt medelhavet då.
    Sommaren 2010 var jag och dottern till Kroatien (all-inklusive). Bara hon och jag!
    Sommaren 2011 var jag, dottern, min nya kvinna + hennes dotter till Turkiet. Två vuxna och två barn med all-inklusive, hotell, flyg, transfer, mat på flyget osv för 12000 kr.
    Men vi hade specificerat båda gångerna. Vågar man åka ospecat kan man få billigare.

Nu på fredag, Turkiet för 1290 kr från Arlanda!
    www.destination.se/iad/travel/lastminute/result?&ORIGIN_AREAID=2202455&ADTYPE=86&sort=1

Svar på tråden När åker man billigast på sista minuten? (tid på året) Tips på att gräva fram billiga resor.