ersättning för felbehandling inom vården samt förlust av inkomster?
Jag har under 2 års tid sökt vård för smärtor i rygg och höfter. Det började med vad dom sa var ett ryggskott och blev värre och värre......I våras hade jag så ont att jag knappt kunde röra mig, haltade svårt och kunde varken ta hand om barn el jobba. Släpade mig till jobbet ändå efter att läkaren försäkrat mig om att det inte va nåt farligt, klarade nån timma varje ggn innan jag fick inse att jag inte kan jobba när jag inte ens akn röra mig.....
Fick kortisonsprutor flera ggr rakt in i höfterna då läkaren på den nya VC(bytte VC eftersom jag inte fick hjälp på den första) tyckte att huvudfelet var i höfterna och inte i ryggen, vilket jag ju visste inte stämde. Fick ingen tid till röntgen och efter ett par veckor började mitt ben domna bort, värka fruktansvärt och krampa. Jag gick dit igen och han sa att det är höfterna som orsakar detta , inget farligt, gå till en sjukgymnast.....
Kom hem från VC den dagen och satte mig i trappan och bara grät........fattade inte varför jag inte fick nån hjälp, vad skulle det bli av mig.....??
Nån vecka senare igen åkte jag in till akuten en söndag då jag nu inte alls kunde stå på benet för det gjorde så ont.....Den läkaren sa direkt efter en enda undersökning att jag har diskbråck, men att han inte kunde skicka mig på röntgen för det måste min VC göra . och dom kan även vänta i 2 månader med att skicka dig dit, även om han på akuten skickat en order om detta.
Blev hemskickad och nästa dag var den värsta i mitt liv, låg och skrek av smärta hela dagen kändes som mitt ben skulle expolodera och ryggen gå av.......kunde inte sitta, ligga, stå, äta......när jag vaknade nästa dag ringde jag ambulansen, kunde inte ta mig ur sängen ens......
In på akuten och undersöktes. Hade tappat känseln helt i benet och hade heller ingen knipförmåga kvar, vilket betyder att nerven höll på att skäras av av diskbråcket. Kom snabbt på röntgen so visade ett stoooort diskbråck som var väldigt bråttom att ta bort......läkaren sa att det måste göras inom högst 3 timmar , annars blir jag förlamad i benet occh inkontinent för livet......
Opererades och alla läkare efter sa att det var ett ovanligt stort bråck för ngn i min ålder och stl. Jag blev sjukskriven i 8 veckor, sen började jag på halvtid. Har ont än i ryggen och höfter. Benet är tyvärr inte bra än. Har inte full känsel och reflexer. Jag har inte jobbat fullt nu sedan början på året, och varit sjukskriven hos FK sedan april.
Min läkare på VC fick panik när han hörde vad som hänt och har rngt hela min familj och bett om förlåtelse, gråtit t.o.m.......han ringde miog senast i somras för att höra hur det gått fö mig. Detta säger mig att han vet att han gjort fel i min behandling.....
Min tanke är nu om jag kan få ngn slags ersättning för att jag förlorat så mkt inkomst och för allt lidande som jag fått utstå pga felbehandlingen jag fått i vården. Hade jag fått hjälp tidigare så hade det ju aldrig gått så här långt och jag hade ju inte kunnat förvärra saken mer genom att gå till jobbet och lyfta tungt om jag vetat och blivit sjukskriven i ett tidigare skede......
Tänkte ringa till patientnämnden och fråga dom, men tänke kolla här inne om nån vet kanske??