• millchan

    Chinchilla prat, funderingar och tips!

    Hej jag är ägare på 5 st ursöta gråa chinchillor!
    Två av dom är hannar som flyttade hem till oss i måndags, Minos född -03 och Manfred född -05!
    Resterande tre är honor Chicko född -06 flyttade till oss för snart två månader sen och så Lilo och Stitch födda -05 vi har haft dom sen -06!

    Nu har vi lite problem med Lilo och hennes framtänder som växer väldigt mycket och i morron ska dom slipas för andra gången!
    Veterinären sa att oftast så brukar tandproblem vara olösliga och djuret mår inte bra så vi får se vad som händer efter morrondagens slipning!
    Dom ska samtidigt göra röntgen på hennes käke för att se hur kindtänderna mår och om dom har klarat sig!
    För tillfället äter hon väldigt mycket sämre än någonsin och hon stödmatas med "critical care" ca 2-3ggr om dagen, har klippt höet i små bitar och hon söker efter smulor i matskålen!
    Är det nån som varit med om nåt liknande så berätta gärna hur det har gått med er/eran chilla!

    Sen har jag ju lite frågor om det här med bebisar, tänkte para dom friska honorna med hannarna och vill veta allt nu för det blir första gången jag ger mig in på chilla avel!
    Har hört att honan ska paras i hannens bur men hur går det om det sitter två hannar i samma bur?
    Sen har jag hört att dom ska vänja sig vid varandra i olika burar fast nära varandra och nu håller vi på att bygga en tre sektionsbur med fönster i mellan med galler så honorna kommer att vara på var sin sida och hannarna i mitten avc buren!
    Hur märker man om honan är gravid om man missar själva parningen?
    Hur länge ska hannen vara med honan från det man sätter i hop dom?
    Ska man ta bort hannen från honan när hon är gravid?

    Har nog fler frågor men kommer inte på just nu, hoppas det finns chilla fantaster där ute som vill prata och ge tips!                

  • Svar på tråden Chinchilla prat, funderingar och tips!
  • millchan

    Puffar er chilla vänner!
    Ska till veterinären kl 13:00 i dag, är nervös för vad dom kommer att säga där!
    Nån som har nåt att säga om tand problem?
    Kommer hon att stanna kvar hos oss eller kommer hon att få lämna oss?
       

  • millchan

    I dag fick våran kära lilla Lilo lämna världen och oss med stor sorg!
    Lilos tänder växte fel i munnen och hon hade jätte ont!
    Nu lider hon inte mer och hon är upp i chilla himlen med alla vackra chillor!
    Saknar dig min underbara söta Lilo!   

  • Thingvellir

    Tandproblem hos chinchillor är obotligt och leder alltid till att man får avliva
    djuret förr eller senare. Vissa klarar sig ett tag med slipning men det kan ju vara
    en stressande process för djuret eftersom det behöver upprepas rätt ofta.
    Man ska absolut inte avla på chinchillor som har tandproblem i släkten då detta
    i högsta grad är ärftligt! Är den honan som du blev tvungen att avliva släkt med
    någon av djuren du har kvar så ska denna aldrig avlas på.

    Jag råder dig att inte avla på dina chinchillor. Och det är inte för att vara elak men du
    verkar inte påläst alls angående chinchillaavel.
    Sätter du in en hona till två hanar kommer de med stor sannolikhet att slåss om henne
    och det kommer antagligen leda till den ena hanens död, eller bådas om de skadar
    varandra illa. Ska man sätta ihop en hona och en hane sätter man dom i hanens bur och
    håller dem under uppsikt. Man särar oftast på dem innan honan föder för annars kommer
    hanen para om henne direkt då och får man ytterligare en kull. Du måste ha minst tre
    burar för detta. En bur åt honan som hon kan sitta i när hon föder, en åt hanen som är
    pappa åt kullen och en åt din tredje hane. Räkna inte med att kunna sätta ihop hanarna när honan är parad.
    Det går nästan aldrig att sätta ihop två vuxna hanar. Sedan får honan ungar och de kan sitta med
    henne i ungefär 10v sen måste hanarna flytta. En baby-hane brukar oftast funka att sätta med en vuxen.

    Hade du tänkt behålla alla ungarna? Det kan bli rätt många vet du. Och de flesta seriösa
    chinchillaägare/uppfödare köper inte djur utan stamtavla. Det är sådana små som man ser
    om och om igen på blocket...

    Nej, jag tycker du ska ha honorna för sig och hanarna för sig. Det finns få saker som är så frestade som att
    skaffa sig egna små luddtussar, men jag tycker man ska ha vart med ett tag och läst på ordentligt
    innan. Många skulle råda dig att inte avla på djur utan stamtavla - nu vet jag ju inte om dina har det - eftersom
    man inte har koll på vilka som är släkt med vilka och sjukdomshistoriken. Jag har haft chinchillor i ett par
    år nu, runt 5-6 år blir det nog nu, och tycker inte jag vet tillräckligt ännu för att avla.

    Jag skriver ner ett par länkar till 2 st forum här, där jag tycker att du kan registrera dig och prata med
    andra glada chillaentusuiaster (mig bland annat, under annat namn).

    www.chinchilla.se/infotorg/index.php <- SCAFS forum. (Svenska Chinchillaavels Förbundet)
    chinchilla.egetforum.se/index.html <- Ett mycket populärt forum som startades när SCAFS gamla gick ner för ett par år sedan.


    I make no sense
  • millchan
    Thingvellir skrev 2011-09-20 14:28:51 följande:
    Tandproblem hos chinchillor är obotligt och leder alltid till att man får avliva
    djuret förr eller senare. Vissa klarar sig ett tag med slipning men det kan ju vara
    en stressande process för djuret eftersom det behöver upprepas rätt ofta.
    Man ska absolut inte avla på chinchillor som har tandproblem i släkten då detta
    i högsta grad är ärftligt! Är den honan som du blev tvungen att avliva släkt med
    någon av djuren du har kvar så ska denna aldrig avlas på.

    Jag råder dig att inte avla på dina chinchillor. Och det är inte för att vara elak men du
    verkar inte påläst alls angående chinchillaavel.
    Sätter du in en hona till två hanar kommer de med stor sannolikhet att slåss om henne
    och det kommer antagligen leda till den ena hanens död, eller bådas om de skadar
    varandra illa. Ska man sätta ihop en hona och en hane sätter man dom i hanens bur och
    håller dem under uppsikt. Man särar oftast på dem innan honan föder för annars kommer
    hanen para om henne direkt då och får man ytterligare en kull. Du måste ha minst tre
    burar för detta. En bur åt honan som hon kan sitta i när hon föder, en åt hanen som är
    pappa åt kullen och en åt din tredje hane. Räkna inte med att kunna sätta ihop hanarna när honan är parad.
    Det går nästan aldrig att sätta ihop två vuxna hanar. Sedan får honan ungar och de kan sitta med
    henne i ungefär 10v sen måste hanarna flytta. En baby-hane brukar oftast funka att sätta med en vuxen.

    Hade du tänkt behålla alla ungarna? Det kan bli rätt många vet du. Och de flesta seriösa
    chinchillaägare/uppfödare köper inte djur utan stamtavla. Det är sådana små som man ser
    om och om igen på blocket...

    Nej, jag tycker du ska ha honorna för sig och hanarna för sig. Det finns få saker som är så frestade som att
    skaffa sig egna små luddtussar, men jag tycker man ska ha vart med ett tag och läst på ordentligt
    innan. Många skulle råda dig att inte avla på djur utan stamtavla - nu vet jag ju inte om dina har det - eftersom
    man inte har koll på vilka som är släkt med vilka och sjukdomshistoriken. Jag har haft chinchillor i ett par
    år nu, runt 5-6 år blir det nog nu, och tycker inte jag vet tillräckligt ännu för att avla.

    Jag skriver ner ett par länkar till 2 st forum här, där jag tycker att du kan registrera dig och prata med
    andra glada chillaentusuiaster (mig bland annat, under annat namn).

    www.chinchilla.se/infotorg/index.php <- SCAFS forum. (Svenska Chinchillaavels Förbundet)
    chinchilla.egetforum.se/index.html <- Ett mycket populärt forum som startades när SCAFS gamla gick ner för ett par år sedan.
    Hej och tack för ditt svar!

    Stamtavlor har mina hannar, har två hannar Far och son födda 03 och 05 och två honor utan stamtavla födda 05 och 06!
    Jag har haft chillor sen 06 så det är ju 5år men har haft dom mer för sälskap till nu i våras började tankarna gå mer åt avels hållet och jag håller fullt med dig att det behövs väldigt grundlig information innan man ger sig in på aveln självklart!
    Har nu varit på min första utställning med två av mina chillor i Norrköping och där fick jag väääldigt mycket info som jag inte hade koll på sen innan och det var jätte intressant!
    Kommer att åka mer ut på utställningar, har fått tips om massa bra sidor som chilla i fokus, svenska chillaforum, varit mycket inne på scafs sida och plockat info och har bra kontakt med andra chilla ägare och uppfödare nu!
    Så nu börjar det bli väldigt spännande det här med både utställning, stamtavlor, mat, sand ja allt som gör att djuren får ett så bra liv som möjligt och så småningom avel!
    Vad gäller behålla djur är jag inne på att behålla minst två honor till mina två honor som sitter ensamma just för tillfället men har kontakt med hannarna genom gallret i buren!
    Har funderingar på att skaffa eventuellt en hona och en hanne till med stamtavla så småningom!
    Var du på utställningen i norrköping den 24/9 kanske har vi träffats eller inte men jag bollar gärna ideer med dig om det är ok?       
  • Thingvellir

    Nej, jag hade inte råd att åka på utställningen i Norrköping, men jag kommer kanske till den i Uppsala i November :) Det låter bra att du tänker igenom det ordentligt ^^ Har själv varit sugen på avel nästan sedan jag skaffade chinchillor men har inte plats med flera burar och känner mig inte riktigt redo för detta än :)

    Du får gärna bolla idéer, det är bara roligt Skrattande


    I make no sense
  • millchan


    Jag har en liten fundering.....Obestämd
    Om jag nu inte tar bebisar på mina två honor som jag har hemma som sitter ensamma i sina burar hur skulle jag lättast kunna introducera  dom varsin kompis?
    Har bollat ideer med andra om att eventuellt sätta in en unge med damerna och att det skulle fungera bättre än att sätta in en vuxen till dom! 
    Hade ju funderingen att spara varsin unge till honorna som sälskap om jag skulle ta en kull men är lite tveksam för som sagt vet man ju inte hur många ungar det kan bli!
    Annars undrar jag om det räcker att dom har sälskap av hannarna som sitter i mellanburen, dom kan nosa på varandra men inte gosa med varandra!
    Det är fönster i mellanväggarna på buren med nät så att dom kan ha kontakt med varandra! 

         
  • millchan


    Mellanväggar med fönster 2 av 3 burar, så såg det ut innan vi satte in mat, vatten, sand, hö och chillerna!
  • Thingvellir

    När jag satt ihop har jag köpt en baby. Har tagit ut den vuxna och babyn och låtit dom träffas på golvet i ett neutralt rum (ett rum den vuxna inte brukar vara i). Och sen innan man sätter in båda i buren de ska ha tillsammans så har jag städat buren och kanske möblerat om lite.

    Själv skulle jag inte våga sätta ihop två vuxna chillor, om det inte är en hona och en hane. Det brukar oftast inte gå så bra att sätta ihop vuxna djur av samma kön har jag hört.

    Visst har dom sällskap av varandra genom gallret, men man blir lite öm i hjärtat och förstår vad dom saknat när man ser dom sitta tätt intill varandra som två sovande tussar Solig


    I make no sense
  • millchan
    Thingvellir skrev 2011-10-01 08:22:58 följande:
    När jag satt ihop har jag köpt en baby. Har tagit ut den vuxna och babyn och låtit dom träffas på golvet i ett neutralt rum (ett rum den vuxna inte brukar vara i). Och sen innan man sätter in båda i buren de ska ha tillsammans så har jag städat buren och kanske möblerat om lite.

    Själv skulle jag inte våga sätta ihop två vuxna chillor, om det inte är en hona och en hane. Det brukar oftast inte gå så bra att sätta ihop vuxna djur av samma kön har jag hört.

    Visst har dom sällskap av varandra genom gallret, men man blir lite öm i hjärtat och förstår vad dom saknat när man ser dom sitta tätt intill varandra som två sovande tussar Solig

    Jag har en fundering.......hmmmm!
    Är inne på att köpa en hona med stamtavla, har mailat ett omplaceringsställe där dom har en hona med stamtavala och om hon går med på att jag får henne och hon har varit på lite utställningar med oss mm så hade jag tänkt ta ungar på henne och kanske jag kan sätta ungarna med dom två honor som jag har sen innan!
    Förhoppningsvis funkar det!

    Mycket funderingar här, mycket prat med olika chilla entusiaster, bollande ideer osv!    
  • millchan

    Ändrade planer helt och hållet!

    Har i dag pratat med en uppfödare som har en chilla hona som jag var intresserad av men efter lång pratstund med henne och sen med sambon så bestämde vi för att ställa oss i kö för två bebis honor i stället, så nu väntar vi på att en av hennes tre dräktiga honor ska föda innom 2-3 veckor och då får vi veta om en eller två av dom blir våra!
    Dom ska vi sätta ihop med våra honor här hemma och uppfödaren kommer att hjälpa oss med ihopsättningen!
    Så nu är det verkligen spännande, föräldrarna till bebisarna är champion föräldrar och det känns jätte bra! 
      

Svar på tråden Chinchilla prat, funderingar och tips!