• Anonym (fluox)

Utsättnings symtom på Fluoxetin - hur har det vart för er??

Jag har ätit Fluoxetin i snart 3år och har det senaste ÅRET försökt att trappa ned det stegvis. Har legat på samma emellanåt i flera månader eftersom varje liten nedtrappning gör mig såå jävla svag och yr.... makalöst alltså. Och nu är jag där igen!

Gått från 1 tablett om dagen (20mg) till bara ½ tablett varannan dag - under snart ett års tid. Nu skulle jag ta nästa steg... Kanske var det fel att då börja ta den där halvan var tredje dag istället för att dela tabletten så jag kunde ta 1/3 eller 1/4 av tabletten varannan dag (som kroppen är van vid) istället?

Hur har ni gjort?? Hur har det gått för er att sluta?? (trappa ned alltså, inte sluta tvärt!)

• Svar på tråden Utsättnings symtom på Fluoxetin - hur har det vart för er??
  • Anonym (också)

Jag åt fluoxetin under ca 5 år och jag upplevde inga biverkningar eller symtom när jag trappade ner doseringen för att sedan sluta helt. Jag åt 40 mg/dag och halverade först i två v till 20 mg/dag. sedan halverade jag en gång till till 10mg /dag. därefter tog jag 10 varannan dag och sedan var tredje och så slutade jag helt, Märkte inget av det alls. Å andra sidan kan inte inte påstå att jag tyckte att dom hjälpte mig så makalöst mycket heller.

Är du säkert på att det är bieffekter av att du trappar ner din medicinering du upplever? Du kan inte ha dåligt blodsocker eller likande som du förknippar med tabletterna?

• Anonym (fluox)

Säker kan jag väl inte va men jag är iaf undersökt noggrannt av läkare med massvis av tester på alla möjliga brister och jag har perfekta värden på allt! De har kollat ALLT enligt dom.

DOCK har jag själv betalat och skickat iväg salivkortisoltest (är inte en erkänd metod inom den allmänna vården) som visar extremt låga kortisolnivåer (=långvarig stress. Binjurarna har tröttnat efter att ha producerat så mkt adrenalin/kortisol under lågn period så till slut går de ner på sparlåga). Samt att ett 24-tim urinprov visar att jag har för lågt T3 ( det aktiva sköldkörtelhormonet som ger energi). Blodproven som de tar på VC visar dock helt normala värden så man gör inget åt det...

Alltså jag brukar reagera direkt, bara timmar efter jag minskat dosen det minsta... så är ganska säker på att det beror på minskningen av Fluoxetinet. Reagerade kraftigt även då jag för några år sen slutade med Efexor Depot... då slog min mage revolt och jag hade mitt livs värsta magknip som aldrig verkade ge sig! Några vändor på akuten blev det t o m. Höll i sig i flera veckor med molande värk, lik mensvärk fast i tarmarna, med toppar och dalar... Sen bara försvann det. Aldrig haft så varken före  jag började med Efexor eller efter att det tog slut.

• Anonym (fluox)

Puttar upp

Svar på tråden Utsättnings symtom på Fluoxetin - hur har det vart för er??