• Ester75

Gravid - äta renfilé???? Snälla läs?

Vi tänkte äta renfilé, men nu vet jag inte om jag vågar då jag är gravid. Innertemp på en perfekt tillagad renfilé är 58 grader. Hur varm bör den vara inuti för att jag ska kunna äta den? Jag kan ju ha min bit längre i ugn.. Snälla någon som vet...svara.

• Svar på tråden Gravid - äta renfilé???? Snälla läs?
  • Skusan

Såvitt jag vet så dör ev bakterier vid 70 grader. Men då är väl liksom själva grejjen med renfilé borta? Du kan ju ta ett annat kött ist kanske, jag skulle känna det som att förstöra bra mat.. Missförstå mig rätt

• Pius

så här står det på livsmedelsverkets sida:

Kött

Alla köttprodukter är säkra ur bakterie- och parasitsynpunkt om de upphettas till rykande heta (70°C ) innan de äts. Däremot överlever bakterier djupfrysning.

• Pius

annars hållerjag med skusan, jag vet att man ska vara extra försiktig med fläskkött... medans nötkött (vet ej hur renen "beter sig") ska vara "säkrare"

• Ester75

Tack alla för snabba svar!! Äh vi får göra så att gästerna äter 60 gradigt kött och jag får äta en torr 70 gradig bit. Jag håller dock med dig Skusan då renfilé är helt galet underbart gott, och att det lite förlorar grejen om det blir för välstekt i ugnen. Men jag orkar inte tänka om, utan jag äter det vid 70 grader och kan sova gott på natten.

Tack igen!!

• lata kocken Johanna

Ester

om du steker din bit (blir kanske nästa gång) till 65 grader och låter den vila i lite folie så ska du se att den dels kommer upp i över 70 grader och dels inte är skosula

Svar på tråden Gravid - äta renfilé???? Snälla läs?