• JosefineHansson

ang. sjukskrivning och sjukanmälan

Hej! Jag är gravid och har varitit sjukskriven för graviditetsillamånede och har nu lite problem....
    Jag har varit sjukskriven från 23/5 till 10/7 och har haft flera läkarintyg som jag skicka in till Föräskringskassan. Har ännu inte fått besked om de är beviljat eller ej. Så blev jag uppringd av en handläggare idag som säger att det saknas läkarintyg för 11-/6-24/6. Då har jag missat att varit hos läkaren och bett om nytt sjukintyg, jag skulle egentligen haft semester dom veckorna men i och med att jag varit såpass dålig så menar min arbetsgivare inte med att jag skulle haft semester utan att jag skulle varit sjukskriven i och med jag var SÅ dålig! Min arbetsgivare sjukanmälde mig inte till Försäkringskassan.

Om jag nu inte får ett läkarintyg utav en läkare som intygar att jag faktiskt var sjuk den perioden, kan min arbetsgivare nu i efterhand sjukanmäla mig till Försäkringskassan den 11/6-24/6 och att jag får utbelalt utav min arbetsgivare den perioden, så att jag sen kan få resten (som jag har läkarintyg på) få utbelalt utav Försäkringskassan. Annars kommer jag väl inte få några pengar från och med 10/6 - 10/7. eller?

Blev ett krångligt inlägg men hoppas ni frörstår hur jag menar!

• Svar på tråden ang. sjukskrivning och sjukanmälan
  • CeeJay

Alltså först ska din arbetsgivare sjukanmäla dig efter 14 dagar från första dagen dvs från 23 maj. Från dag 15 är det FK som ska betala ut din ersättning.

Kan inte se att din arbetsgivare kommer göra två anmälningar för det förutsätter ju att du ska ha varit frisk imellan. Du kan ju inte få sjuklön först 14 dagar, sen några dagar från FK och sen sjuklön igen från den 11 juni.

Eller hur menar du egentligen?

• Kexus

Jag är/var i samma situation men nu håller det förhoppningsvis på att ordna upp sig.
    Ditt arbete måste sjukanmäla dig igen, o då får de betala 14 dagar (igen). Sen betalar FK ut f.o.m dag 15, under förutsättning att du då har läkarintyg för perioden..

• JosefineHansson

Ceejay - har skrivit fel datum. Har varit sjukskriven 23/5-23/8 och de saknas läkarintyg 11/7-24/7

• Piff

Kan du inte bara ringa till läkaren som har sjukskrivit dig de andra perioderna och fråga om han/hon kan skriva ett intyg för de två veckorna som du inte har intyg på?
    Så är det bara du skickar in dem i efterhand...

Låter ju underligt att din arbetsgivare bestämmer att du är för sjuk för att få ta ut semestern som planerat. Hade ni ingen dialog kring det när det var aktuellt?

Jag var med om samma sak, fast utan krångel, har varit 50 % sjukskriven för foglossning/sammandragningar fram tills jag hade semester (enligt min läkare kunde FK krångla om jag reste bort på semestern, därför ansåg hon att det var bättre att jag hade semester som planerat och påbörjade en ny sjukskrivningsperiod efter sem.)
    Jag vidarebefodrade den infon till chefen, och så var det med det :)
    Jag blev sämre under semesterveckorna så jag blev sen sjukskriven 100%, tråkigt för jobbet som fick betala en ny sjukperiod, men vad ska man göra...

Svar på tråden ang. sjukskrivning och sjukanmälan