• snokissen

För mycket järn

Jag var på kontroll i går och är i v 25. Då fick jag veta att jag i motsats till de flesta andra har för bra blodvärde och absolut inte ska ta järntillskott. Mitt värde är 148 och över 145 är tydligen inte riktigt ok. Därför ska jag få gå på ett extra ultraljud i v 33, men jag skulle absolut inte oroa mig sas det - det var bara rutin. Har deta hänt någon av er, och har ni fått klart för er vad det är de ska titta efter på ul? Någon förändring måste det ju trots allt vara som de vill kolla upp.

• Svar på tråden För mycket järn
  • Knådd till våren

För mycket järn är giftigt!
    Men du låg ju inte så högt över den rekommenderade gränsen, så det är nog ingen fara. Det brukar alltid finnas en säkerhetsmarginal. Så är 145 gräns....så går det nog litet högre innan det är någon fara.
    Du ska inte oroa dej.
    Är själv i v 26 och mitt problem är tvärtom...min kropp tar tydligen inte upp tillräckligt!...mitt värde låg nu på 105...vilket är för lågt, så de. De hotade med blodtransfusion om det inte gick upp inom en månad :(

• Maerion

Uh? Jag har också högt järnvärde, det har legat över 145 tidigare, men jag har inte hört ngt alls.. Hade 145 på inskrivning.. Iofs 136 i vecka 15, sen har jag inte kollat.. Är i vecka 24 nu.. kanske värt att fråga om då, jag trodde bara att det var bra!

• AnneSophie

ÅH VAD GLAD JAG ÄR ÖVER ATT LANDSTINGEN ÄNTLIGEN BÖRJAR FATTA DET HÄR MED HÖGA HB!
    GRATTIS TILL ETT SUPERBRA MVC!

Ett högt Hb gör blodet trögflytande. Trögt blod = större risk för blodproppar i fina kärl...som tex i en moderkaka.

Jag hade 144 på inskrivningen i vecka 11 med min första graviditet. Hb sjönk aldrig, vilket det gör för dom flesta efter vecka 20, utan steg. Aldrig under 144. Ett Hb som ligger stadigt väldigt högt eller tom ökar ska anses vara en varningssignal, speciellt när man är gravid, men även annars.

146 och över: onormalt högt för en kvinna och farligt högt under graviditet
    110 och lägre: lågt till onormalt lågt

På mitt MVC så tyckte man, liksom man gör på de flesta MVC, att högt Hb var jättebra. Man uppmuntrar ju gravida att äta järnrikt och ta tillskott fastän många inte behöver. Så mitt Hb låg högt och ingen tänkte mer på det.
    I vecka 34 började mitt SF-mått att dala och blodtrycket ökade. Veckan efter sjönk SF ytterligare ett steg och blodtrycket var ytterligare lite högre.
    Jag fick göra ett tillväxt-Ul samma dag.

Det upptäcktes på UL att min moderkaka var på gränsen att sluta fungera och när dom tog ut Jacob med akutsnitt, samma dag, så var moderkakan helt grå och full av sk infarkter....blodproppar.
    Jacob var 35% mindre än genomsnittet och vägde 1666 gram och var 43 cm lång och hade svultit i...ja...vem vet hur länge.

Jag fick inga riktigt bra svar från någon på varför detta hade hänt och gjorde därför själv egna efterforskningar och hittade snabbt en rapport från Karolinska (*länk längst ner) som bekräftar komplikationerna som KAN uppstå när man har högt Hb som gravid.
    Jag har sedan hittat flera liknande rapporter internationellt, både från England och speciellt USA.
    Det är alltså inget nytt....men en del BM orkar/vill/hinner inte hålla sig uppdaterade och fortsätter därför att riskera livet på både mammor och ofödda barn genom att generellt rekommendera järntillskott och berömma/uppmuntra höga Hb och ignorera Hb som ligger högt stadigt.

Jag ifrågasatte både mina BM och överläkaren för KK där jag bor eftersom ingen uppmärksammat det som pågick och eftersom alla var chockade över det som hänt (för dom hade också ryckt på axlarna åt rapporterna och hänvisat till att man minsann alltid...bla bla...) så beslutades det om nya rutiner i hela Landstinget.
    Numer kollas alltid Hb varje besök (det gjorde man iofs alltid på mitt MVC men inte överallt) OCH kvinnor med högt Hb uppmanas att äta järnfattigt och kvinnor vars Hb inte sjunker efter vecka 20 markeras som riskgraviditet och kollas extra noga med bla tillväxt-UL.

Under min sista graviditet (144 på inskrivningen) har jag fått äta blodförtunnande medicin för att motverka mitt höga Hb samt göra tillväxt-UL var tredje vecka graviditeten igenom. Tillväxten på min dotter var fantastisk men så fort jag slutade med denna medicin så avplanade tillväxten och när hon väl kom ut så var fostervattnet borta igen och moderkakan var gråare än vad man kunde förvänta sig...det fanns alltså nya infarkter.
    Dessutom misstänker man att även hon minskat i vikt något.
    Men allt gick väl med Emmy och hon var normalviktig.

Så är högt Hb alltid farligt eller en indikator på problem?
    NEJ.
    Man kan ha högt Hb och må bra och allt kan gå helt fint...flera gånger om tom.
    MEN ska man ignorera det...NEJ. Man vet idag att det KAN vara farligt och därför ska man vara vaksam och därför blir jag så GLAD att andra Landsting än mitt nu äntligen börjar uppmärksamma det här.
    Jag vet att mina BM och överläkaren på KK blev rejält skärrade av mitt händelseförlopp och att det diskuterats mycket på vidareutbildning för BM.
    Så var GLAD att din BM hänger med. Hom förtjänar en stor applåd för att dom håller sig uppdaterade!

Du får gärna PM:a mig om du vill veta mer men var l-u-g-n för din BM ligger steget före och det är JÄTTEBRA!

*
    "Maternal hemoglobin concentration during pregnancy and risk of stillbirth"
    info.ki.se/news/media_services/press_releases/2000/Barn_se.html

• AnneSophie

Ska tillägga att jag hade Hb 153 när jag blev akutsnittad i vecka 35.

• allegro

Snokissen, det låter ju jättebra att du får ett extra UL, allra helst med tanke på vad AnneSophie berättar om. Kan berätta att jag har två bekantas bekanta som har fått missfall väldigt sent (från v 36 och framåt) pga av blodproppar i moderkaka och för högt järnvärde. Så det verkar absolut inte som om alla barnmorskor har koll på detta problem!

Jag undrar om man via järntillskott kan få i sig för mycket järn och gå från lite för lågt värde till för högt järnvärde?

• Suni74

Vill inte vara besservisser men som AnneSophie skriver så är det Hb som är högt inte järnvärdet!!

• mistierioso

Hjälp. Kollade i min mvc-journal och där står det att mitt HB är 148. Det var vid inskrivningen i vecka 10. Nu är jag i vecka 21. Har ingen ny tid förräns i januari.

Ska jag behöva oroa mig?

• Suni74

mistierioso: Troligtvis kommer ditt Hb att sjunka från inskrivningen och framåt eftersom det är under denna tid din blodvolym ökar och Hb späds ut. Men ring din BM imorgon innan julhelgen och fråga henne! Verkar långt att vänta tills efter nyår

• mistierioso

Suni74:

Det tänkte jag inte på, att blodet späds ut. Jag som trodde det var så bra med högt värde.

Men jag behöver inte oroa mig tror ni?

• Suni74

Det tror jag inte men kolla med bm ändå...

• Suni74

Ett högt värde är bra just för att blodvolymen ökar och då brukar Hb spädas ut...

• Martina 76

Vad innebär det att man har lågt Hb-värde? Vad blir konsekvenserna? Vid inskrivningen hade jag 116.

• Suni74

HB är hemoglobin som transporterar syret i blodet. Om ditt Hb är för lågt kommer du att bli trött och andfådd för att kunna syresätta hela kroppen. Vid graviditet ökar blodvolymen för att säkerställa syretransporten till moderkaka och foster om man då har lågt Hb späds detta ut ytterligare när blodvolymen ökar och mamman blir tröttare och mer andfådd och blodet blir inte tillräckligt syrerikt!

• listo

Dessutom är det så att ett alltför lågt Hb vid förlossningsdags, ökar risken för att
    man ska förlora mer blod än nödvändigt, eftersom lågt Hb gör blodet tunnare...

Får man väldigt lågt Hb under graviditeten, och det inte hjälper med järntabletter,
    så kan man få järn i droppform.

• lovisag

jag hade 145 i v.25 och det var jättebra värde sa bm, så jag slapp ta järntabletter.

• snokissen

Tusen tack för svaren, särskilt tack till AnneSophie! Mitt sf-mått låg precis på medel, och jag känner mig ok. Bebben sparkar och lever om , så jag tror att den mår bra också. Jag puffar ändå lite för denna tråd, eftersom fler kan behöva läsa den.

Svar på tråden För mycket järn