• Sandra N

fostervattensprov igår

Jag gjorde ett fostervattensprov igår, det gick bra men såklart otäckt och framförallt oroligt. Min läkare menade att jag bara behövde ta det lugnt igår och sen fungera som vanligt men jag e fortfarande rädd. Vad fick ni andra för rekomendationer? Hur länge behöver man vara orolig innan risken för mf är över?? Jag är ledig resten av veckan och kommer nog vila så mkt som möjligt iaf.

Tacksam för svar..   

• Svar på tråden fostervattensprov igår
  • 2B3

Gjorde också ett fvp i maj och är nu gravid i 7:e månaden så det har gått bra:) risken är som störst det första dygnet efter provet för att sen avta successivt.. Efter 2-3 ska risken för mf vara tillbaka till den normala risken för den graviditetsveckan..dvs 3% och med fvp är den på ca 3,5-4% vila och ta det lugnt så blir det bra..

• Sandra N

tack för svaret..vad skönt att det gått bra för dig, hoppas jag har lika tur.

Det här med att vila, var du hemma de veckorna?? Jag jobbar som förskollärare med en del lyft, och mkt fart, siter sällan stila. Ska givetvis undvika lyften men att sitta o vila på arbetstid tror jag e svårt tyvärr.. 

• 2B3

Jag låg hemma i ca. 3-4 dagar (det var i anslutning till helgen) sen jobbade jag som vanligt, men har ett kontorsjobb så det går inte riktigt att jämföra.

Dock behövda jag resa i jobbet en hel del under den perioden och det tyckte jag var lite ansträngande. Men jag tyckte inte att jag kände något fysiskt, det psykiska kändes mer. Så försök och tänka positivt, och gör inget överansträngande tills risken är över.

• dragonesse

Hej, hur har det gått för dig? Har du fått veta nåt än? Jag ska göra fostervattenprov på måndag... Min man har tagit ledigt mån-ons för att jag ska kunna ta det så lugnt som möjligt, är annars mammaledig med vår 9 månaders son. Hoppas det räcker, men jag får försöka ta det lugnt resten av veckan ändå förstås.

Hoppas allt har gått bra för dig! Kram!

(¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Sandra N

allt verkar gått bra. Fick provsvar i måndags o allt visade normalt o vi väntar en liten pojke =) Jag e fortf lite nervös att ngt ska ha hänt utan min vetskap men försöker att inte oroa mig..

Ang vila gjorde vi testet på onsdagen, jag låg i princip hela ons o tors o tog det mer lugnt över helgen. Nu jobbar jag som vanligt. Lycka till! Det går säkert bra!

• dragonesse
    Sandra N skrev 2011-09-07 18:34:43 följande:
    allt verkar gått bra. Fick provsvar i måndags o allt visade normalt o vi väntar en liten pojke =) Jag e fortf lite nervös att ngt ska ha hänt utan min vetskap men försöker att inte oroa mig..

Ang vila gjorde vi testet på onsdagen, jag låg i princip hela ons o tors o tog det mer lugnt över helgen. Nu jobbar jag som vanligt. Lycka till! Det går säkert bra!
    Åh, vad skönt att höra! Grattis till den lilla pojken i magen! Det var snabbt du fick resultatet, fick du via brev eller telefon? Jag förstår att du oroar dig lite ändå, det kommer jag nog också göra även om vi får bra resultat på provet. Vad hade ni för riskbedömning innan, om jag får fråga?
  • Sandra N

vi har en del ärftlighet som inte e helt klarlagt..kub görs tyvärr inte hos oss

här får man brevsvar inom 7 dar om allt är bra, finns det oklarheter eller neg besked ringer dem men det e kanske oxå olika mellan landstingen 

• Mary Jo

Grattis till pojken! Jag funderade först på att göra fostervattensprov men det kändes lite för riskfyllt. Jag har ju ingenting ärftligt eller så. Men velat fortfarande lite om jag ska göra det.. Trist att dom inte erbjuder kub här och åka till Umeå och göra det kostar väl säkert en hel del..

• dragonesse
    Sandra N skrev 2011-09-07 21:51:55 följande:
    vi har en del ärftlighet som inte e helt klarlagt..kub görs tyvärr inte hos oss

här får man brevsvar inom 7 dar om allt är bra, finns det oklarheter eller neg besked ringer dem men det e kanske oxå olika mellan landstingen 
    Tack för svaret! Okej, jag trodde du hade gjort kub innan. I mitt landsting erbjuds alla kub, oavsett ålder. Min förra graviditet fick jag en riskbedömning på 1:20 000, den här gången var den 1:63... Blev en chock, hade ju nästan förutsatt att allt skulle gå lika bra som förra gången.

Det verkar vara samma i vårt landsting, brev inom en vecka eller telefonsamtal om det är negativt besked. Jag ska ju göra provet på måndag, så jag försöker intala mig själv att om jag inte har hört något på fredag kl 17 så borde det se bra ut, annars borde de ju ha ringt innan? Så om en dryg vecka borde jag veta, känns skönt... vill bara ha det gjort.
  • dragonesse

Nu är fvp gjort, var där igår. Det var väldigt jobbigt psykiskt, men själva provet kändes knappt. Nu är det en nervös väntan tills vi får reda på resultatet... håll tummarna för mig!

• Sandra N

håller alla tummar o tår! Håller med dig om att det e oron o ångesten som e värst, sj sticket kände jag knappt

Sa de till dig hur länge man behöver vara orolig över missfall? Fösta ggn jag var dit för tidsbestämning sa sköterskan att det finns fall då kvinnan inte märkt av att ngt gått fel förrän på RUL! Detta påstående spökar fortfarande i mitt huvud. Läkaren som utförde provet sa dock att om jag inte märkt ngt inom 24h borde allt va ok. Längtar till rul 27/9!

• dragonesse
    Sandra N skrev 2011-09-13 20:41:56 följande:
    håller alla tummar o tår! Håller med dig om att det e oron o ångesten som e värst, sj sticket kände jag knappt

Sa de till dig hur länge man behöver vara orolig över missfall? Fösta ggn jag var dit för tidsbestämning sa sköterskan att det finns fall då kvinnan inte märkt av att ngt gått fel förrän på RUL! Detta påstående spökar fortfarande i mitt huvud. Läkaren som utförde provet sa dock att om jag inte märkt ngt inom 24h borde allt va ok. Längtar till rul 27/9!
    Tack så mycket!

Nä, de sa ingenting om någon tidsram, men vad jag har läst mig till så borde man känna något inom några dygn, så jag går på det. Har haft lite sammandragningar idag, men det har jag också läst att det är normalt, så det är inget jag oroar mig för. Har även läst att det är vanligt med sammandragningar just i den här graviditetsveckan också, så det kan ju lika gärna vara det. Jag har ju inte haft ont, så det är nog ingen fara. Tror inte du behöver oroa dig heller, även om jag förstår att du gör det. Jag tycker även att jag känner lite rörelser i magen ibland, vilket jag har blandade känslor inför. Jag vill såklart inte få missfall, men om det visar sig att barnet inte är friskt så överväger vi att avbryta, och då känns det jobbigt att ha känt sparkar innan dess... samtidigt som jag såklart vill känna att allt är bra där inne. Svårt det där. Förstår att du längtar till RUL, jag ska ha mitt först den 11 oktober, så det är ett tag kvar...
Svar på tråden fostervattensprov igår