• Anonym (Orolig)

    Hur ska vi lösa det så hon känner sig trygg??

    Vår dotter som precis fyllt 4 vill inte gå till förskolan. Det är nu tredje terminen som det fortsätter och vi vet inte riktigt vad vi ska göra. Känns som att vi bara står och slår huvudet i väggen och att vi måste lösa det. 2 av 5 dagar är det ok men övriga dagar är det gråt och ångest. Hon springer ledsen efter oss genom förskolans ytterdörr även om lämningen sekunden före gått lugnt till. Hon har mycket kompisar som välkomnar henne på morgonen och hon har roligt på dagarna. Det ser vi när vi hämtar henne. Hennes lillebror går på en annan avdelning där han stortrivs. Hon är ängslig på nätterna (och mörkrädd m.m. men väldigt social) och vill helst inte sova själv.

    Det som nästan är jobbigare är att hon "lugnt och sansat" pratar med oss hemma om att det inte är kul på dagis, alla kompisarna är dumma, hon vill inte gå dit. Försöker liksom övertala oss om att hon inte ska behöva gå dit.

    Vi har självklart haft flera samtal med pedagogerna som inte heller vet vad vi ska göra eftersom hon "har så kul på dagarna". Vi har upptäckt att det går lite lättare att lämna henne tidigare när det är lite mindre barn = mindre uppmärksamhet! Vi har kolat upp dagmamma men då skulle hon komma ifrån barnen hon kommer att gå i skolan med etc. Det vi kollar just nu är om hon helt ska byta förskola till den som ligger närmare och som hennes kusin + grannbarnen går på. Helt nytt kanske kan vara bra?

    Vore väldigt tacksam för lite tips och råd!

  • Svar på tråden Hur ska vi lösa det så hon känner sig trygg??
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Jag förstår att ni har det jobbigt och vilken klok liten flicka ni har som kan resoner runt sin situation. Att byta är ju alltid en lösning men ofta flyttar hon med sig sina "problem". Det som är viktigt är ju att ta reda på varför hon inte vill gå dit. Försöka utveckla vilka som är "dumma" och vad de gör då.

    Kan det vara så att hon gärna vill bestämma och känner att hennes vilja inte kommer fram?
    Be pedagogerna att gör lekobservationer och för att se vad som händer. Har hon roligt eller är det bara vi vuxna som tror det för att hon är med andra barn? Hur är hennes lekförmåga? Kan hon de viktiga lekreglerna ömsesidighet och turtagande? Kan de andra barnen det eller är det något barn som dominerar i leken?

    Hur fungerar samlingar och styrda aktiviteter? Finns det sådana? Hur ser hennes dag ut? Vad gör de på dagarna? Finns det tillräckligt med tid för lek och utveckling eller blir barnnen avbrutna av rutiner som ut, in, lunch, mellis , ut, in osv

    Hoppas mina funderinga kan vara till hjälp.
    Lycka till / Inger

Svar på tråden Hur ska vi lösa det så hon känner sig trygg??