• Anonym

Hitta tillbaka efter otrohet

Jag vill inte prata så mycket om detaljerna i bakgrunden för det jag vill med den här tråden ska handla om rätt eller fel. Min fråga är hur han och jag kan hitta tillbaka.

Min kille var otrogen mot mig. Vi har pratat massor. Jag tror vi förstår varandra på ett ungfär nu. Vi vill båda reda ut allt, hitta tillbaka till varandra och komma vidare ur den här mörka tiden i våra liv. Om det går. Har varit på familjerådgivningen en gång, än så länge bara pratat om oss och presenterat våra problem eller hur man ska säga.

Han visar på en massa sätt att han vill att jag ska kunna förlåta honom. Jag får älta, gräva, fråga, vrida, vända, vara upprörd, ledsen, som vanligt... han tolererar vad som helst just nu, accepterar alla tvära kast jag har mellan att vara som vanligt och att titta på honom och tänka "Din j*la lögnare!", mellan skratt och bitterhet. Och jag försöker lyssna på honom utan att slå honom på käften, försöker förstå de problem som ligger bakom hans beteende.

Han är inte förlåten. Inte än. Jag vill känna mer tillit innan jag förlåter.

Det är väl helt okej, så långt...

Min fråga: jag undrar hur jag borde ställa mig till att vara fysiskt nära honom.

Jag vill. Jag saknar honom nära. Samtidigt vill jag inte. Får en massa bilder i huvudet, det spjärnar emot inombords. Inser att jag inte borde göra våld på mig själv. Men vår närhet är väl också ett steg i att hitta tillbaka? Han säger hela tiden att det måste kännas bra för mig. Han vill, men låter mig bestämma helt. Hade han pressat på hade jag inte ens ställt den här frågan...

• Svar på tråden Hitta tillbaka efter otrohet
  • Anonym (skippy)

Ta det i din takt. Ingen annan kan säga vad som är rätt eller för för er/dig. Har ni kommit överens om att det nu är på dina villkor så låt det vara det. Vill du börja ha fysisk närkontakt igen så ha det. Vill du vänta, så vänta till det känns rätt. På någon tidspunkt bör du bestämma dig för att förlåta honom, kanske det då känns rätt för dig att bli fysisk med honom igen? Bara du kan avgöra.

• Anonym

Nej självklart inte snabbare än jag klarar av. Det finns det ingen mening med.

Är lite rädd för att försöka och det ska gå bra en stund och sen bara tvärvända och sluta i tårar. Det blir ju som ett trauma till.

Är också lite rädd att han ska tro att det är mer som vanligt igen... att vi kommit mycket längre än vi kanske har gjort.

• Anonym (förstår)

Känner igen mig lite och förstår ditt dilemma. Ska inte påstå att jag sitter inne med några fantastiska lösningar eller svar men har själv börjat reflektera över mina egna känslor i motsvarande situation som du befinner dig i.

Så här tänker jag; Min längtan efter närhet är i grunden sund och bra. Närheten är en viktig bit i att hitta tillbaka/igenom, den leder till små små steg mot tillit, hopp och - en ny och (förhoppningsvis) djupare kärlek..

Risken/faran är dock att den närhet man söker handlar om något annat, att man "använder" närhet och sex för att bedöva sina känslor, att man förtränger att man (fortfarande/egentligen) är olycklig - med hjälp av dessa små tomtebloss av tillfälliga lyckorus..
    I mitt fall så är det problematiskt utifrån ett annat perspektiv än ditt (tror jag) då min fru faktiskt inte älskar mig, fullt ut. Hon känner (upplever jag) känslor av ömhet, omtanke, trygghet och vänskap - men det finns egentligen ingen större lust och passion. Kärleken går knappt att definiera och vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare..

Om jag verkligen kände att hon älskade mig och ville ha mig så skulle jag inte tveka att släppa alla mina spärrar och ge mig hän fullständigt. I nuläget blir det dessvärre ofta (inte alltid) en ganska så primitiv närhet och det kan ibland slå tillbaka med en ännu större tomhetskänsla - efter ett litet tag, när "ruset" gått över...

Tror möjligen att nyckeln är att först försöka hitta närheten i samvaron, samtalet - att göra saker tillsammans som väcker fina minnen och känslor, som skapar nya minnen och känslor.. När längtan efter närhet känns djup och äkta (dvs. bygger på något mer än att kroppen längtar) så blir resultatet bättre.

Kanske...?

• Anonym
    Anonym (förstår) skrev 2011-09-01 10:20:11 följande:
    Så här tänker jag; Min längtan efter närhet är i grunden sund och bra. Närheten är en viktig bit i att hitta tillbaka/igenom, den leder till små små steg mot tillit, hopp och - en ny och (förhoppningsvis) djupare kärlek..

Risken/faran är dock att den närhet man söker handlar om något annat, att man "använder" närhet och sex för att bedöva sina känslor, att man förtränger att man (fortfarande/egentligen) är olycklig - med hjälp av dessa små tomtebloss av tillfälliga lyckorus..
    I mitt fall så är det problematiskt utifrån ett annat perspektiv än ditt (tror jag) då min fru faktiskt inte älskar mig, fullt ut. Hon känner (upplever jag) känslor av ömhet, omtanke, trygghet och vänskap - men det finns egentligen ingen större lust och passion. Kärleken går knappt att definiera och vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare..
    Just så tänker jag också. Att det är bra att våga vara nära varandra. Det här är fortfarande väldigt färskt för mig, jag tänker inte ha bråttom. Han får finna sig i det. Det hade inte ens behövt vara ett problem, vi hade ett bra sexliv innan, enligt oss båda. Om han inte ljög om det med.

Men just risken att döva sorgen med sex skrämmer mig ännu mer. Inte just min egen, men hans, eftersom hans problem bottnar i något som inte har med problemen i vår relation att göra.
  • Anonym

var också otrogen??

Jag vet inte.. jag är väll rätt "barnslig" i den här frågan..
    Jag var ofta otrogen mot mina ex.. Det handlade om att få bekräftelse..
    Och jag har även blivit bedragen..

När jag blivit bedragen har jag känt mig otillräcklig.. Något i den andra kvinnan har ju attraherat honom och just i det ögonblicket de hade sex var jag nummer två..

Jag vill aldrig vara nummer två.. Jag vill vara nummer ett.
    MEN.. Är man i ett förhållande som går i flera år.. så kommer man in i en vardag.. man gör inte vid sig för varandra.. ger inga spontangåvor, för det är "onödigt"... etc etc..
    Jag tror att tyvärr att du får mer sån här typ av uppmärksamhet NU än innan otroheten.
    För nu KÄMPAR han för att hålla dig kvar..

Precis i början när de KÄMPAR om att få en kvinna.. första gången man har sex kan förspelet vara hur utdraget som helst.. allt från första kramen till första kyssen.. 100% uppmärksamhet.

Och jag tror att det är detta.. hans uppmärksamhet till dig, samt minnena ni har gemensamt får dig att VILJA stanna kvar..
    Men i en av hans svaga ögonblick i livet var du nummer två, du var bortvald och du vet innerst inne att du aldrig förtjänade att bli behandlad på detta vis.

Tyvärr tror jag inte att man BARA kan gå vidare.. Men jag är en bitter människa, gör någon mig illa, måste jag göra denna personen illa..

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-01 10:44:43 följande:
    Och jag tror att det är detta.. hans uppmärksamhet till dig, samt minnena ni har gemensamt får dig att VILJA stanna kvar..
    Men i en av hans svaga ögonblick i livet var du nummer två, du var bortvald och du vet innerst inne att du aldrig förtjänade att bli behandlad på detta vis.
    Jag ville försöka lösa det här redan innan jag konfronterade honom, vilket tog mig ett tag... men det andra kan det ju också ligga något i. Det spelar ingen roll.

Frågan är fortfarande om någon vill hjälpa mig resonera kring hur man bör bete sig med det fysiskt intima i den här situationen...
  • Anonym (ja)

Tycker man kan vara ärlig och säga "ibland vill jag ha sex och det kan vi ha om båda är ok med att det bara är just sex. Allt är inte löst eller har blivit bättre för att vi har sex då och då"

Om du känner att det skulle funka för dig så prata med honom om det

Svar på tråden Hitta tillbaka efter otrohet