• Anonym (orolig mamma)

    Flytta med små barn

    Min man och jag funderar på att flytta till en annan stad 10 mil härifrån. Min man har ett jobb på gång som skulle vara ett riktigt lyft för honom.
    Men hur påverkar detta barnen? Vi har bl a en son på snart 4 år som har stort behov av vissa rutiner. Han ogillar när man ändrar på rutiner etc, "mamma ska göra det..", det är vissa kläder som gäller, han vill ogärna prova nya saker/kläder etc.
    Han stortrivs på sitt dagis med personalen och med kompisarna där och vill aldrig gå hem när vi kommer och hämtar honom.
    Är vi helt galna som ens tänker på en så här stor förändring för honom (och i den här åldern)?
    Jag tänker ändå att det trots allt är bättre att göra det nu, några år innan skolan börjar...?

    Han är en ganska tillbakadragen och försiktig kille, men har ändå tuffat till sig lite på sistone.
    Jag är nervös för att det blir ett jättetrauma för honom att bryta upp hela hans tillvaro....
    Lillebror är bara 1,5 år så för hans del är jag inte orolig.

    Vad tror du?

  • Svar på tråden Flytta med små barn
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Jag är av den åsikten av att det som är bra för familjen är bra för barnen. Ett jobb betyder mycket och som jag ser det så ska ni flytta. Du resonerar helt rätt att det är bättre nu, än precis i skolstarten om han är en känslig kille. Det låter som om du nu har möjlighet att ta en lugn inskolning vilket kan vara bra. Även för lillebror som inte hunnit etablera så många kontakret än.
    Stort lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden Flytta med små barn