• dessibel

När byter man från första bilbarnstolen till nästa?

När byter man från babysafen till nästa bilbarnstol?

Några tips på vilka som är bra?? 

• Svar på tråden När byter man från första bilbarnstolen till nästa?
  • Mela78

När barnet kan sitta upp är det dags att byta från babyskyddet till en bakåtvänd bilbarnstol.

• Trident5678

Vi har bytt, när barnen varit 8-9 månader gamla. Då har de kunnat sitta någorlunda stadigt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • dessibel

Om dom sitter bra i babysafen  ska man ändå byta?

Är det vikt, ålder eller annan kriterier som avgör?

• norgesessan

Det är säkrare i en större bilbarnstol eftersom barnet sitter rakare. Generellt är det bara om barnet kan sitta i stolen som avgör, testa i en butik.

Stolarna har dock olika märkningar. 0 kg eller 9 kg. 9 kg grensen handlar bara om att dom testade med en 9 kg. docka, så sitter barnet bra i bältet kan man använda den. Så det viktigaste är att stolen sitter bra i bilen och brnet sitter bra i stolen.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • cicci85

Jag har bytt när de suttit bättre i bilbarnstolen än i babyskyddet. Det har varit när de börjat sitta själva vid 6 och 8 månader.

dessibel skrev 2011-09-01 12:22:30 följande:
    Om dom sitter bra i babysafen  ska man ändå byta?

Är det vikt, ålder eller annan kriterier som avgör?

Rekommendationen är att man ska byta när barnet kan sitta själv. En fast bilbarnstol ska ju vara säkrare än babyskyddet.

• dessibel

Ska dom kunna sitta själv utan att trilla eller räcker det med att dom kan sitta en kort stund innan dom tippar?

• Linnika

Min kille är 6 månader och vi har bytt till en multitech nu. Han sitter som en kung i den stolen =) 
    Babyskyddet så vart han som ihopklämd, även fast den storleksmässigt fortfarande passar så valde vi att byta för att han ska slippa sitt som en fällkniv. 

ღ Linus ღ
  • norgesessan

Lintias, är han stor? Min dotter kunde inte sitta i den före hon var nästan 2 år, hon var för liten i överkroppen, hon har den fortfarande på lägsta (2.5). Men hon är väldigt liten i kroppen.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden När byter man från första bilbarnstolen till nästa?