• SandraJ

Hjälp!! Blev stucken av en humla i foten!

Plockade lite rabarber och blev stucken mellan tårna. Gick hem direkt och ringde sjukvårdsupplysningen, de sa att det inte var nån fara såvida jag inte fick andningssvårigheter m.m.
    Men jag är orolig ändå!!!!!!

• Svar på tråden Hjälp!! Blev stucken av en humla i foten!
  • Firren

Det är nog ingen fara. Du känner ju om det börjar klia i munnen och halsen. Då kan det vara en risk men oftast är man väl inte så allergisk mot humlor, eller?

• Vanna

Humlestick är väl bara farliga om man är väldigt allergisk mot insektsbett??? Om du inte är det, så borde det vara helt okej.

• Themis

Humlor sticks visserligen ibland men deras gadd har inga hullingar, sitter alltså inte kvar och även om sticket bränner kraftigt så är det oftast inget farligt. Så här skriver lite olika websidor om det:

"Geting-, bi-, humlestick hos vuxna

Symtom
    Reaktionen på stick av geting, bi eller humla är i regel endast lokal och yttrar sig som brännande smärta, svullnad, rodnad och klåda på stickstället.

Svullnad efter stick i munhåla eller svalg kan innebära risk för kvävning.

Vissa personer kan dock reagera med allmänpåverkan som illamående, matthet, ansiktssvullnad, generell klåda och utslag, blodtrycksfall och andningsbesvär. En sådan allmänpåverkan beror på en allergisk reaktion eller många stick samtidigt.

Åtgärder vid geting-, bi- och humlestick

Avlägsna gadden försiktigt

Den lokala reaktionen kan lindras effektivt genom att fukta huden och gnida in en tablett acetylsalicylsyra (t.ex. Magnecyl, Dispril) på stickstället.

Tvätta bort acetylsalicylsyran när symtomen klingat av. Kylning med is liksom applicering av en svag kortisonsalva/kräm lindrar också besvären.

Läkare eller sjukhus uppsökes:

- vid tecken på allmänpåverkan
    - om personen tidigare reagerat med överkänslighet vid insektsstick
    - vid stick i munhåla och svalg
    - om småbarn eller gamla drabbas av flera stick."

Källa: www.karlskrona.se/templates/Page____7364.aspx

(står samma text på flera andra sidor också)

• SandraJ

Foten känns lite mysko men annars mår jag fint och det var ju två timmar sen jag fick sticket så hade det varit nån fara hade jag nog märkt av det nu.

• Jennaz

Tro mig, hade du varit överkänslig hade du nog märkt det nu... Jag får yrsel, svårt att andas och tappar verklighetsuppfattningen... Jag blev getingstucken två gånger på samma vecka en gång. Efter andra sticket reagerade jag så här... Det gick över efter ca tre- fyra timmar. Var meningen att jag skulle uppsöka sjukhus men jag hann aldrig. Vet inte om jag skulle reagera på ett stick i dag, men jag skyddar mig så gott det går, för det var verkligen ingen trevlig upplevelse!
    Hoppas det går bra!

• Lunar

Det var väl inte smart Sandra...Ring ff inte ambulansen nu bara!
    MJ

• Lunar

Andningssvårigheter kommer ganska så omedelbart om man är överkänslig. man kan även få symtom som Urtikaria (kliande nässelutslag)... Hade du inte varit gravid hade en Clarityn kanske lindrat något...Om inte de direkta symtomen, så kanske hade det hjälpt psykosomatiskt.

Annars är det bara att ringa,

1069

• SandraJ

F*n va jobbigt att ha en bror som är ambulanskille

Svar på tråden Hjälp!! Blev stucken av en humla i foten!