• 1979sandy

hur länge lever spermierna efter insem?

Gjorde insemination på SH igår onsdag, men har fortfarande plus på ÄLtesterna och läkaren sa att blåsan ej spruckit när hon inseminerade mig.
    Kan det vara så att om den spricker idag istället, att det ej är lika stora chanser för att det ska fungera?... Hört att de bara överlever 24h när de har preparerats.. Usch vad nojjig man blir...
    Sex kan vi inte ha heller då mannen är borta...f**n.......

• Svar på tråden hur länge lever spermierna efter insem?
  • Fröken Smilla

Jag känner som du, men tror att jag inte blivit inseminerad om läkaren inte tyckte det var lönt. Mitt ägg hade inte heller släppt, men var rejält stort. Jag hade fortsatt ont resten av dagen men dagen efter hade det helt släppt så jag antar att ägget var på gång.

Men ja det stämmer, 24 timmar är maxtiden för upptinad sperma...

• Fröken Smilla

fast det fick kanske inte ni? Jag vet ju inte hur det funkar när det är partnerdonation... Har de haft sperman länge eller gav han provet samma dag?

• Fröken Smilla

Jag har läst runt lite, kliniker i DK vill att man kommer när ägglossningstestet är positivt, dvs innan själva ägglossningen. Jag har kontakt med en tjej som inseminerats på samma ställe som jag, och det var samma förlopp för oss båda. Test blev positivt och inseminering skedde dagen efter. Hon blev gravid så det verkar vara ett lyckat sätt.

Tycker vi båda andas ut och tar det lugnt... Ju mer man läser, desto mer nervös blir man Jag avvaktar dock till om 12 dagar att testa

• 1979sandy

Helt rätt!! Varför hålla på och tänka så mkt? Det är som det är o man vet ju först när mensen kommer, eller inte!;)

• Fröken Smilla

Men såklart har jag läst vidare... Dock till vår fördel

Ägget lossnar 24-36 timmar efter att äl-test slagit om från negativt till positivt. Äl-test som görs därefter är onödiga för de kan ge utslag länge. Så om vi båda fått inseminering 24 timmar efteråt ligger vi helt rätt i tiden!

• 1979sandy

Hoppas!!!!! Gjorde ett gravtest för skojs skull, plus .... Men det e ju för alla konstgjorda hormoner jag har i kroppen.. Tääääänk om det skulle kunna vara så om två veckor.....

• Fröken Smilla
    1979sandy skrev 2011-09-04 12:16:04 följande:
    Hoppas!!!!! Gjorde ett gravtest för skojs skull, plus .... Men det e ju för alla konstgjorda hormoner jag har i kroppen.. Tääääänk om det skulle kunna vara så om två veckor.....
    säker på att det inte kan stämma då?! fast det är ju rätt tidigt...
  • 1979sandy

Japp! Too soon!;) skulle det fösta gör det det idag typ;) 4 dar efter insem...

• Fröken Smilla
    1979sandy skrev 2011-09-04 14:04:55 följande:
    Japp! Too soon!;) skulle det fösta gör det det idag typ;) 4 dar efter insem...
    aha bra att veta, då inväntar jag fästning imorgon Hoppas verkligen det tagit sig hos båda, hade varit kul att följa varandra med en dags mellanrum liksom
Svar på tråden hur länge lever spermierna efter insem?