• Anonym

Spolning av äggledare, ni som vet något om det!

Jag har alltid ont i magen, samlagsmärtor osv. Det tog 1,5 år att få dottern. Efter födslen fick jag en stor inektion.
    Gjorde för några månader sedan ett cellprov som var normalt men på provsvaret stod: Kraftig inflammation. Detta sa dock gyn inget om utan det fick jag reda på flera månader efter då jag beställde ut min journal. Nu har vi försökt flera månader med syskon men inget har hänt. Jag vill kolla mina äggledare. Hur går man tillväga? Jag går hos en privat liten gynekolog. Kan man göra sådant där?? Måste man göra det på sjukhus? Eller kan man göra det privat på någon större fertilitetsklinik typ Linné? Vi har gjort en utredning när vi skulle ha första barnet men ägledarna har aldrig kollats. Kan man bara be att få detta gjort eller är de restriktiva??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 18:23
    En fråga till: Kan man försöka direkt att bli gravid på ägglossningen efter spolningen?

• Svar på tråden Spolning av äggledare, ni som vet något om det!
  • Firran

Jag spolade äggledarna för två månader sen ungefär.. och ja man gör det på fertilitetsmottagningen ...
    man ligger i gyn stolen så sätter dom i en kateter men det känner man inte... sen blåser dom upp den lite.. och det är det som gör lite ont... som mensvärk... stark.. men det går över snabbt....
    tyckte inte det va så jätte farligt.... blödde någon dag efteråt....

och ja man kan försöka bli gravida på en gång... många blir det =)
    Konstigt att dom inte kollat detta, brukar vara rutin vid en utredning....

Hoppas det går bra och att ni snart får plus !!

• Anonym

En  annan dum fråga...spolning är samma sak som kontraströntgen va?haha  

Tack för ditt svar Så du tror att min vanliga privata gyn kan göra detta?

• Firran
    Anonym skrev 2011-09-01 20:24:14 följande:
    En  annan dum fråga...spolning är samma sak som kontraströntgen va?haha  

Tack för ditt svar Så du tror att min vanliga privata gyn kan göra detta?
    ja det kan man nog säga... dom sprutar iaf igenom en vätska för att se att den rinner igenom =)
    Jag vet inte.. eftersom jag inte vet hur stort det är där du går =) .... jag gick hos en privat men fick byta när jag skulle börja med sprutor och sådär... till kvinnokliniken... och där gjorde dom spolningen..
  • Yrvind

Jag har också spolat äggledarna och gjorde det på privat mottagning som en del i fertilitetsutredning. Jag var väldigt nerös innan för att det skulle göra ont men blev positivt överaskad då jag mest upplevde lite obehag, fick ingen blödning efteråt heller. Det hela gick rätt fort och om jag inte mina fel så sa kvinnan som gjorde spolningen att många blir gravida direkt efter för då är det "rent" och Mao fritt fram. Hoppas ni tillhör de lyckliga som plussar direkt efteråt, lycka till!

• Anonym

ja man säger bara till att man vill genom gå en spolning. Jag har gjort jag är 23 år och blev gravid efter ca 7 månader vilket inte enns var meningen eftersom jag äter mini-piller. Min kille vill inte ha vårat barn och har nu lämnat mig och hans familj är emot mig tror jag lurat honom. Dem säger dumma saker om mig och tycker synd om han för han ej vill ha barn nu, vi bor ihop och allt och han är 25 år gammal. 
    Jag är glad för din skull som har en familj och hoppas ni får ett syskon till dit barn snart.
    Själv lever jag i värsta mardrömmen just nu och graviteten och att han lämnat mig tar kål på mig.
    Allt var så bra innan, vad tycker du jag ska göra?  

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-03 10:14:38 följande:
    ja man säger bara till att man vill genom gå en spolning. Jag har gjort jag är 23 år och blev gravid efter ca 7 månader vilket inte enns var meningen eftersom jag äter mini-piller. Min kille vill inte ha vårat barn och har nu lämnat mig och hans familj är emot mig tror jag lurat honom. Dem säger dumma saker om mig och tycker synd om han för han ej vill ha barn nu, vi bor ihop och allt och han är 25 år gammal. 
    Jag är glad för din skull som har en familj och hoppas ni får ett syskon till dit barn snart.
    Själv lever jag i värsta mardrömmen just nu och graviteten och att han lämnat mig tar kål på mig.
    Allt var så bra innan, vad tycker du jag ska göra?  
    Oj vilken situation : (
    Om din kille lämnar dig pga av att du blivit gravid så kan han ju inte vilja leva tillräckligt med dig, det är ju ganska naturligt att nästa steg blir att skaffa barn...
    Hälsa hans familj att dom skulle ha lärt honom att man använder kondom om man inte vill ha barn, annars finns alltid chansen och det borde väl han veta om han är 25 år !
    Hoppas att han ändrar sig när det sjunkit in, eller om inte kanske du får en bättre liv utan honom och hittar någon annan som uppskattar dig....
    styrkekram till dig
  • slemtorsk i din bralla

Det är ju inte spolningen som är huvudsyftet utan undersökningen som görs...

Som någon beskrev..kateter på livmoderhalsen och så spolas livmoder och äggledare samtidigt som man gör ett vaginalt ultraljud.

Vätskan är ju där för att det är lättare att se och man gör undersökningen för att se så att det inte finns polyper, tumörer, ärrbildningar eller liknande som kan försvåra att ägget fäster sig.

Det kallas för kavitetsundersökning, någon "spolning av äggledare" gör man inte i enbart syftet att spola men det får ju lite den effekten.

Man kan försöka bli gravid direkt efter. Kavitetsundersökningen görs efter att man slutat blöda vid mens men FÖRE ägglossning för efter ägglossningen blir slemhinnorna tjockare (förberedelse för graviditet) och då är det svårare att se.

Jag var inne på tisdagen och gjorde en undersökning och de såg då en stor fin äggblåsa, jag hade ägglossning på fredagen och på läkarens uppmaning så försökte vi bli gravida då... nu lyckades inte det för min del men det är ganska vanligt att man lyckas bli gravid efter en sådan undersökning men det är inte huvudsyftet med den..alltså inte att "spola rent" utan att undersöka om det finns hinder för graviditet.

• Anonym

Jag spolade mina äggledare för två år sedan. som redan skrivits så sätts en kateter in i livmodern och genom den spolar gynläkaren en vätska,sen kollar dem med ultraljud hur det rinner i äggledarna så det är inte riktigt som röntgen då man använder sig av ultraljud. för min del var det synligt passage i ena äggledaren men den andra hade han svårt att se, kunde ligga lite dold bakom livmodern eller vad han sa... Kommer inte riktigt ihåg. Jag upplevde spolningen mycket smärtsam och mådde inte så bra vare sig under tiden eller timmarna efter men det var väl värt det. Ägglossningen två veckor senare resulterade i en underbar dotter som nu hunnit bli 15 månader.

Spolning görs på ferilitetskliniker så det är bara att ringa och beställa tid.. För vår del så var det det första dem gjorde i utredningssyfte och det var ju verkligen vad vi behövde.
    har diagnosen endometrios så det kan ju också spela roll att det tog lite tid att bli gravid eftersom blod då rinner bakåt ut ur äggledarna, så kan jag tänka mig att blodrester mm gjorde att ägg har svårt att passera. 

Ring och boka en tid så hoppas jag att du har lika tur som jag och bli gravid på en gång. Nu ska vi påbörja syskonförsök här och jag hoppas att det tar sig ganska snabbt..=)

Svar på tråden Spolning av äggledare, ni som vet något om det!