• Jackie85

Farligt att placera soffryggen mot trappräcket på övervåningen?

Har en liten knatte hemma och vi skall flytta. I det nya radhuset så är det en gammal furutrappa upp till plan två där vardagsrummet ligger. Vi vill gärna ställa soffan med ryggen mot trappräcket, men blev avrådda eftersom små barn kan få för sig att klättra över och ramla ner. Är detta verkligen ett problem eller bara hysteri?

• Svar på tråden Farligt att placera soffryggen mot trappräcket på övervåningen?
  • Nutta

Barn är ju olika. Kan berätta att Min son (1år i söndags) klättrar upp på ryggstödet i soffan och jag får ofta stoppa honom halvvägs upp i fönstret. Jag skulle inte ställa någon soffa vid ett trappräcke -det skulle aldrig gå för jag skulle aldrig kunna slappna av! 
    Men som sagt, barn är ju olika. Det märker du ju om barnet börjar klättra, då är det bara att möblera om Glad 

I min egen bubbla gör alla på Mitt sätt -det enda rätta.
  • Cia o krabaten

Jag skulle aldrig göra det, en olycka händer så himla lätt!
    Vi valde istället att sätta TV'n på väggen "i trappen" liksom och tittar över räcket på tv'n. Funkar bra  

• HippYgirl

verkligen inte att rekommendera. även om erat barn inte klättar så tänk ifall ett annat barn hemma hos er klättar och ramlar ner. nej usch, ställ soffan på annat sätt eller bygg upp så det blir en vägg bakom

• Nutta
    HippYgirl skrev 2011-09-01 19:34:01 följande:
    verkligen inte att rekommendera. även om erat barn inte klättar så tänk ifall ett annat barn hemma hos er klättar och ramlar ner. nej usch, ställ soffan på annat sätt eller bygg upp så det blir en vägg bakom
    skönt med folk som tänker längre än en själv ibland Skrattande Det vore ju fruktansvärt om någon annans barn klättrade och ramlade ner, även om inte det egna barnet klättrar...
    I min egen bubbla gör alla på Mitt sätt -det enda rätta.
  • Jackie85
    HippYgirl skrev 2011-09-01 19:34:01 följande:
    det jag funderar på att göra...bygga en högre halvvägg liksom
  • lopplina

Hade ett sådant trappräcke utanför mitt rum när jag var liten. Minns att jag drömde att jag klättrade upp och flög ner för trappan, när jag vaknade gick jag ut och försökte klättra upp men klarade inte det som tur var :P

• Jackie85
    lopplina skrev 2011-09-01 20:31:18 följande:
    Hade ett sådant trappräcke utanför mitt rum när jag var liten. Minns att jag drömde att jag klättrade upp och flög ner för trappan, när jag vaknade gick jag ut och försökte klättra upp men klarade inte det som tur var :P
    läskigt värre. Jag bygger upp en vägg, vågar inte chansa.
  • lopplina

Det blir nog bäst så :) Lycka till!

• Familjenärlivet
    Jackie85 skrev 2011-09-01 20:38:54 följande:
    läskigt värre. Jag bygger upp en vägg, vågar inte chansa.
    Vill man inte ha en hel vägg kan man ju göra en spalje eller liknande. Såg hos någon att de satt plexiglas  för att inte förminska rummet.
Svar på tråden Farligt att placera soffryggen mot trappräcket på övervåningen?