• Anwen

Någon mer som startar utredning undrer hösten?

Vi har försökt bli gravida i över ett år utan nåt som helst resultat, just nu känns det som om jag gett upp. Men vi har iaf fått tid för fertilitetsutredning med en första träff nästa fredag. Sambon ska lämna spermaprov nån gång under nästa vecka. Får se vad som väntar under besöket, men ska bli skönt att äntligen komma igång och förhoppningsvis kanske få nåt svar på varför det inte vill sig för oss.
    Fler som påbörjar utredning nu under hösten? Hade känts bra att följas åt, kunna dividera med fler i samma/liknande situation och skede.

• Svar på tråden Någon mer som startar utredning undrer hösten?
  • Edwin

Vi har precis börjar våran utredning, sambon har lämnat prov och på fredag ska vi på första läkarbesöket. Vi har försökt över 1,5 år så det känns skönt att äntligen få hjälp men nervöst.....hur går det för er?

• kamikirimusi

Här är en till som precis har börjat utredning. Vi har försökt i 1 år och 9 månader.
    Har lämnat alla prover och var igår och gjorde en äggledarspolning, vilket visade fri passage.
    Fick även veta att mitt sköldkörtelvärde är något förhöjt så jag ska få börja med låg dos Levaxin för att sänka värdet från drygt 4 till under 2. Nästa vecka kommer svar på spermaprov och LH. 

• Anwen

Vi hade vårat första läkarbesök i fredags... På VUL såg allt ut som det skulle, ägglossningen verkar fungera som den ska. Har lämnat blodprov som vi väntar svar på, och sambon ska lämna sitt spermaprov under veckan.
    Vilka prover har gjorts på er? Jag vet att de skulle kolla sköldkörteln, men glömde fråga vilka andra blodprover som tas. Får väl fråga när hon hör av sig om provsvaren. Men hade velat veta vilka prover som andra tar också, om jag behöver begära nåt mer?

• kamikirimusi

Förutom de vanliga infektionsproverna och sköldkörtel (som togs på en gång) fick jag även ta ett blodprov på mensens tredje dag som mäter LH-hormonet, det hormon som reglerar ÄL.
    Sen har jag läst att många tar blodprov på dag 21 också för att mäta progesteronhalten efter ÄL, men nån sån remiss har inte vi fått, vet inte varför. Alla kanske inte behöver ta det... Men jag ska nog fråga om det tror jag.

• Anwen

Okej, ja, jag undrar hur det är med det där? Brukar man alltid kolla hormonnivåerna, eller bara om man är fundersam på ägglossningen? Enligt vår läkare fungerade ju ägglossningen som den skulle utifrån mina svar på frågorna samt VUL. Tycker hon det räcker så, eller bör hormonerna kollas upp också? Hmm...

• kamikirimusi

Hmmm...enligt min läkare bör man kolla LH för att mäta äggstockskapaciteten inför ev IVF, om jag uppfattat saken rätt. Olika läkare verkar ju ha lite olika rutiner, efter vad jag har lyckats läsa mig till här på forumet.... Jag tycker nog ändå att man ska se till att få ta dom där hormonproverna, för man kan inte se precis allt på VUL. 

• Edwin

Nu har vi äntligen varit på vårt första läkarbesök och träffat vår läkare. Härligt att vara igång med utredningen. Vi fick svara på en massa frågor och så gjordes undersökning på mig och allt såg bra ut med många äggblåsor och inget konstigt. Och så tog dom blodprov på mig så vi får se vad det visar. Vi väntar svar på spermaprov som vi gjort för en vecka sen....och trodde vi skulle få besked då när vi va där men icke, så vi väntar på det innan vi kan gå vidare. Hur går det för er andra?

• isis bianco

Jag var på första utredningstillfället igår! En härlig manlig(!) gyn, hur sympatisk som helst. Han gjorde vul som visade fin slemhinna och en äggstock som hade ett bra moget ägg på väg att släppas. Han vill ha blodprov på mig nästa måndag. Sköldkörtel, progesteron och prolaktin. Sen vill han också ha spermaprov på mannen. Om allt ser bra ut vill han göra äggledarspolning. Känns otroligt bra att vara igång!

bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • Anwen

Svaren har kommit, både mina och sambons prov såg normala ut. Vi får försöka ett år till innan vi får vidare hjälp :S. Vet inte riktigt vad jag känner och tänker nu... Om allt är som det ska, varför i h-----e tar det sig inte då???!!!!!! Ska vi tillhöra de 10% som är oförklarligt barnlösa utav de 10-20% som inte blir gravida inom ett år? Känns ju inte ens som om vi fått en ordentlig utredning, utifrån vad jag vet har de ju inte kollat några hormonnivåer... brukar de inte göra det?

Svar på tråden Någon mer som startar utredning undrer hösten?