• Anonym (ont i magen!!!)

Ricinolja mot förstoppning.

Är gravid i vecka 38 och har sån fruktansvärt förstoppning. Har testat alla huskurer med inget hjälper. Har ricinolja hemma som jag använder till huden men vet att man kan ta det mor förstoppning. Vet iofs oxå att det i värsta fall kan ge en svår förlossning om de vill sig illa och det vill jag ABSOLUT inte!!! Vill att bebis ska komma när den kommer. 

Nu till min fråga, kan man ta typ 2 teskedar bara för att få igång magen lite och inte sådär megamycke som de verkar bli av full dos? Någon som vet?  

• Svar på tråden Ricinolja mot förstoppning.
  • Skruttelito

Skippa ricinoljan och köp laktulos på apoteket istället. Det är definitivt ofarligt och lär inte starta igång nån potentiellt otrevlig förlossning.

juchia skrev 2011-09-01 20:35:42 följande:
    Varför chansa? Det finns andra medel att använda .
    skrev ju att jag ABSOLUT inte vill få igång förlossningen men jag är fan desperat nu och apoteket är inte öppet. Men det är värt att vänta istället för att få igång förlossningen, helt klart! Tänkte mest om 1 tesked kanske fick igång bajseriet men inte stimulerade livmodern så mycket. Det gör den ju garanterat om man tar rekomenderad dos för laxerande effekt.
  • gotaland

Stackars dig jag vet vad du går igenom!! Detta med förstoppning gjorde min graviditet till ett rent helvete, fy provade allt! Lactulos hjälpte inte men pröva om du inte redan gjort det. Fick medel utskrivet på recept och det hjälpte mig tack gud! Men annat som också var jättebra och det var linfrö hela, inte krossade och sen psyllis frön + lactulos. Pröva!  Annars kan jag kolla vad medlet jag fick på recept hette, har glömt det fast jag drack det i 9 månader och det är typ 4 månader sen jag fick min son...... Det var det enda som hjälpte och jag PRÖVADE allt. Satt nästan och grinade för att jag inte kunde gå på toa och man känner sig som en uppstoppad korv efter några dygn. Jag tog detta medlet på recept + psyllis frön och det hjälpte. Det är heller inte beroende framkallande el fara för bebisen.

gotaland skrev 2011-09-01 20:42:50 följande:
    Stackars dig jag vet vad du går igenom!! Detta med förstoppning gjorde min graviditet till ett rent helvete, fy provade allt! Lactulos hjälpte inte men pröva om du inte redan gjort det. Fick medel utskrivet på recept och det hjälpte mig tack gud! Men annat som också var jättebra och det var linfrö hela, inte krossade och sen psyllis frön + lactulos. Pröva!  Annars kan jag kolla vad medlet jag fick på recept hette, har glömt det fast jag drack det i 9 månader och det är typ 4 månader sen jag fick min son...... Det var det enda som hjälpte och jag PRÖVADE allt. Satt nästan och grinade för att jag inte kunde gå på toa och man känner sig som en uppstoppad korv efter några dygn. Jag tog detta medlet på recept + psyllis frön och det hjälpte. Det är heller inte beroende framkallande el fara för bebisen.
    jo man blir ju helt galen. fick plocka mig själv innan för att ens få ut lite bajs ( äckligt som fan) men vad skall man göra... gör så sjuuuukt ont. har dessutom en hemmorojd som gör att allt blir ännu jävligare :(
Svar på tråden Ricinolja mot förstoppning.