Tips på bra spanska filmer önskas....
Har börjat läsa spanska...Skulle vilja ha tips på bra spanska filmer
Gärna spanska författare också ( fast jag måste börja läsa på svenska först ) .
Har börjat läsa spanska...Skulle vilja ha tips på bra spanska filmer
Gärna spanska författare också ( fast jag måste börja läsa på svenska först ) .
Rec
Ja, Rec är jättespännande.
Annars är en av min absoluta favoritfilmer Pans Labyrint. Den borde alla se även om man inte läser spanska :)
Tack för era tips!
Någon mer?
Barnhemmet var jättebra! En sorglig thriller /skräckis, Rec var väldigt spännande och bra
Pans Labyrint, utan tvekan!
Alla dessa är inte spanska filmer, men det är filmer på spanska
Y tu mamá también - en av mina favoritfilmer!
Biutiful
Sin nombre
Och så, naturligtvis, Almodóvar mästerverk:
Hable con ella
Volver
Los abrazos rotos
Todo sobre mi madre
Barnhemmet
Pan´s labyrinth
julias ögon
Jag är inte så förtjust i Almodovar så honom kommer jag inte tipsa om. Barnhemmet var däremot en toppenfilm enligt mig. Vanligtvis så ser inte jag så mycket spansk film trots att jag bor i spanien. Men här kommer lite tips ändå:
1. Quinceañera
www.imdb.com/title/tt0451176/
Som första film så är ju denna bra då den blandar engelska och spanska (sydamerikanska) och handlar om en 15 årig tjej som blir gravid och inte får bo kvar hemma. Jag gillade denna filmen.
2. Fuera de Carta
www.imdb.com/title/tt1020955/
Väldigt roligt spansk komedi från 2008. Den handlar om en homosexuell kock som äger en restaurang i ett av Madrids gaykvarter. Helt plötsligt måste han ta hand om sina halvstora barn från ett tidigare äktenskap då hans exfru avlider samtidigt som en massa andra saker händer på en gång.
3. El otro lado de la cama
www.imdb.com/title/tt0301524/
Spansk film från 2002. Det är en musikal som blandar in spanska kända låtar. Ganska mycket 80 tals musik. När jag läste spanska så tyckte vår lärare att det var bra att lära genom musik så vi sjöng ganska mycket på lektionerna. Du kan söka på låttexterna på internet så kan du hänga med bättre.
4. Dias de futbol
www.imdb.com/title/tt0377834/
Spansk komedi från 2003. Ett gäng medelålderskillar startar ett fotbollslag. Jag tyckte den var himla rolig när den kom ut på bio. Nu var det ganska länge sedan jag såg den.
5. Maria llena eres de gracia (Maria Full of Grace)
www.imdb.com/title/tt0390221/
Colombianskt drama som handlar om knarksmuggling. Välgjord. Spanskan de talar är ju dock sydamerikanska.
6. Mar adentro
www.imdb.com/title/tt0369702/
Väldigt känd spansk film från 2004 som fick massor med bra kritik och handlar om dödshjälp. Huvudrollen spelas av Javier Bardem (han som är gift med Penolope Cruz) som också spelar huvudrollen i Butiful, Vicky Cristina Barcelona etc.
Går det bra även med latinamerikanska filmer?
i sådana fall har jag lite tips på både latinamerikanska och spanska:
Dagbok från en motorcyckel
Amores perros
Lucia y el sexo
Hable con ella
Tack för fina film tipsa alla!Tänkte också lära mig spanska, med filmers hjälp.men dessa filmer på imdb finns ju inte där? eller? ska det inte vara gratis att titta på dem?
vänligen
Pia
Kolla in filmer gjorda av Luis Buñuel, en del är samproducerade med Frankrike och är på franska iofs, men långt ifrån alla. Faktiskt så är nästan alla mina spanska favoriter Spansk/Franska. Så som filmer av Lucrecia Martel... Annars så har vi ju Pedro Almadóvar. Dålig uppfostran och Tala med Henne är väl mina favoriter av honom.
Annars så kan jag tipsa om filmerna:
Död åt Companeros (¡Vamos a matar, compañeros!) Riktigt rolig och underhållande spagetthi-western där det talas spanska, engelska och svenska (ja, faktiskt, riktigt dålig sådan visserligen, men en av huvudkaraktärerna skall föreställa svensk)
... och så Atrocious, en film i Blair Witch Project-stuk som jag faktiskt tyckte var bra.
Viridiana och Simon Pelarhelgonet från 60-talet är två bra spanskspråkiga av Buñuel, som nämndes ovan. Bikupans ande är ett annat tips. Om sydamerikanska ska räknas in också kan jag rota fram några fler.