• samemistake

MVC Munkebäck i Göteborg?

Hej!

Jag undrar om det finns någon här som går eller har gått på MVC i Munkebäck här i Göteborg? Jag gick där under graviditeten med mitt första barn och fick till en början Lisbeth, som jag tyckte var trevlig men ganska virrig. Hon blev sedan sjukskriven och då fick jag träffa två surtanter innan jag kom till Helena, som var jättegullig men ofta lämnade över mina besök till sin BM-student. Det var en ganska kaotisk upplevelse när jag tänker tillbaka på det, så man kan undra varför jag valde att gå dit igen, men det gjorde jag nu med 2:an också i alla fall.

Den här gången fick jag komma till Jamileh. Tyckte inte alls att hon var vare sig trevlig eller särskilt kunnig och hon verkade inte ta in någonting jag eller min sambo sa. Hon stressade också som en tok med vårt besök och tog inte ens de prover hon skulle utan bokade in mig för ett återbesök en vecka senare, då jag inte ens fick träffa henne utan någon helt annan! Inskrivningen skedde såpass tidigt att jag inte insåg att hon också räknat helt fel när hon bokade in mig för UL och nästa MVC-besök; hon bokade UL för vecka 18 & MVC för vecka 20, men de besöken kommer istället infalla under v. 22  & 24. Hon envisades också med att säga att jag var beräknad tre (!) månader efter mitt verkliga BF under hela besöket. Med andra ord - mitt första möte med henne kändes väl sådär.

Nu funderar jag starkt på att byta BM, men jag är samtidigt rädd att det ska bli ännu värre. Jag råkade ju faktiskt på två surtanter sist... Finns det någon BM ni kan rekommendera? Eller ska jag satsa på att byta MVC helt och hållet? Vet inte om jag ska bry mig om att träffa min nuvarande BM en gång till eller om det är bättre att ringa och byta asap?

• Svar på tråden MVC Munkebäck i Göteborg?
  • Jiinii

har mvc i gamlestan och tycker det är bra.. det är ju inte sådär jättelångt från munkebäck

• Lena

Jag trivs oxå med de i gamlestaden. Och där finns även fantastiska Inger på BVC

• Schira

Gick där fram tills ca vecka 29 i min graviditet sen flyttade jag till Malmö och bytte då såklart. Och det är jag glad för, för det var precis som du beskrev det. VIRRIGT! Fick ny BM typ varje gång för att min ordinarie alltid var sjuk, och en av vikarierna vägrade ta min rädsla för att bära på ett stort barn(5kg vid födseln) på allvar, och fick en BM-student minst 2 ggr.

Fick min dotter i maj 2010 så jag gick till Munkebäck hösten/vintern 09-10.

Så jag skulle byta om jag var du:)

• samemistake

Det i Gamlestan, är det det som ligger på alldeles vid  Gamlestadstorget? Jag funderade på att gå dit egentligen eftersom vi numera bor i de trakterna, men tyckte ändå på något sätt att Munkebäck kändes tryggt eftersom jag varit där förut. Lite av en miss ;)

Schira - Ja, vi verkar ha något liknande upplevelser. Jag gick där sommaren/hösten 2009. Kom dit runt vecka 25 efter att ha flyttat till GBG och det var liksom det som låg närmast. Det roliga var att jag uttryckligen bad dem att låta mig ha en BM för resten av graviditeten då jag pga. olika orsaker redan hade träffat på flera olika BM, läkare, sköterskor osv. Men nej, jag fick träffa på nästan hela skaran! ;)

• Lena
    samemistake skrev 2011-09-01 21:34:39 följande:
    Det i Gamlestan, är det det som ligger på alldeles vid  Gamlestadstorget? Jag funderade på att gå dit egentligen eftersom vi numera bor i de trakterna, men tyckte ändå på något sätt att Munkebäck kändes tryggt eftersom jag varit där förut. Lite av en miss ;)

Schira - Ja, vi verkar ha något liknande upplevelser. Jag gick där sommaren/hösten 2009. Kom dit runt vecka 25 efter att ha flyttat till GBG och det var liksom det som låg närmast. Det roliga var att jag uttryckligen bad dem att låta mig ha en BM för resten av graviditeten då jag pga. olika orsaker redan hade träffat på flera olika BM, läkare, sköterskor osv. Men nej, jag fick träffa på nästan hela skaran! ;)
    Ja det är de som ligger precis vid gamlestadstorget.
  • samemistake

Toppen! Då ligger det ju nära och bra. Kanske ska ringa och prata lite med dem åtminstone, känna mig för. Finns det någon speciell ni skulle rekommendera just där? Inte för att man kanske kan välja och vraka, men att lägga fram önskemål går ju. Är verkligen hyperstressad över att det ska bli "fel" igen så att säga. Kan ju inte hålla på och byta fram och tillbaka hela vintern.

• Lena
    samemistake skrev 2011-09-01 21:54:55 följande:
    Toppen! Då ligger det ju nära och bra. Kanske ska ringa och prata lite med dem åtminstone, känna mig för. Finns det någon speciell ni skulle rekommendera just där? Inte för att man kanske kan välja och vraka, men att lägga fram önskemål går ju. Är verkligen hyperstressad över att det ska bli "fel" igen så att säga. Kan ju inte hålla på och byta fram och tillbaka hela vintern.
    Både den som kortade mina spiraltrådar, hon som höll i föräldragruppen och min barnmorska är bra. Jag går hos Birgitta just nu.
  • aiku

Jag går på Munkebäck och har Lisbeth. Har en gång haft elev men då var Lisbeth med mer än halva tiden.

Det är vårt första barn och alltså första barnmorskan vi haft.

Tycker inte att hon varit stressad, kanske lite lätt vimsig. Fast samtidigt frågar hon alltid om vi har pratat om det ena eller andra och kollar journalen ordentlige varje gång. Hon funkar bra för oss, särskilt nu när man lärt känna varandra lite. Däremot har hon ett tajt schema och det kan vara svårt att få en bra tid. Varje gång har hon oxå varit tydlig med att jag inte ska dra mig för att ringa MVC om jag undrar något eller så.

Men jag har ju inget att jämföra med. 

Kompisen har Jamileh och de var väldigt missnöjda i början men efter ett tag blev det mycket bättre. Hon missade att berätta saker och var inte så strukturerad i början. Men som sagt det blev bättre med tiden. 

Det är min personliga erfarenhet iaf.

Jag tror mycket handlar om personkemi och Munkebäck är stort med många barnmorskor, troligen väldigt olika!

/aiku  

Svar på tråden MVC Munkebäck i Göteborg?