• FrökenKatt

Förvaring av VED!

Vi ska flytta till hus till vintern och ska då börja elda med kamin.
    Min fråga är: Hur förvara ni veden i huset?
    Har ni en snygg korg, en hylla, eller VAD?

Visa gärna med bild!

http://vitahuset28.blogspot.com/2011/04/forvaring.html detta var ju ganska snyggt, och hade passat våra övriga möbler.

Här är ju också några ideer: http://jeennyyss.blogg.se/2011/january/inspirationsbilder-vedforvaring.html#comment 

• Svar på tråden Förvaring av VED!
  • Nyfiken gul

vi förvarar veden nere i källaren - vi bär bara upp ved när vi ska elda. Har en helt vanlig vedkorg i rotting, typ köpt på Jysk.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • FrökenKatt

Aha, vår kamin står i blivande vardagsrummet, och källaren måste man gå ut för att komma till. Lika långt som till vedboden. Tänkte ha nåt snyggt vid sidan om kaminen.

Har tänkt på en rottingkorg eller liknande, men när jag började fundera kunde det nog blir snyggt med en hylla. 

• Bottis

Vi har en hylla men den används inte. Blir så förbannat skitigt. Vi hämtar ute i vedbon i en "korg" utan massa håligheter för att slippa allt skräp.

• Nyfiken gul
    FrökenKatt skrev 2011-09-01 21:47:19 följande:
    Aha, vår kamin står i blivande vardagsrummet, och källaren måste man gå ut för att komma till. Lika långt som till vedboden. Tänkte ha nåt snyggt vid sidan om kaminen.

Har tänkt på en rottingkorg eller liknande, men när jag började fundera kunde det nog blir snyggt med en hylla. 
    vi förvarar inte veden inne för att det helt enkelt blir för skräpigt och skitigt med all ved - och ja - även om den bara ligger snyggt o prydligt i en korg.

vi vill inte ha en massa stickor och spån över hela huset, det är oskönt att kliva omkring barfota och trampa på en sticka från veden.

Kan ni hitta en förvaring som gör att veden inte skräpar så är ju det bäst om ni måste förvara veden vid kaminen.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • FrökenKatt
    Nyfiken gul skrev 2011-09-01 22:31:11 följande:
    Kan ni hitta en förvaring som gör att veden inte skräpar så är ju det bäst om ni måste förvara veden vid kaminen.
    Måste och måste, det blir väl smidigast så i allafall :)
    Klart det blir skitigt, det är ju ved liksom. Vi får helt enkelt se hur det blir när vi väl kommer dit.
    Det är ju därför jag skriver här, för att få tips och ideer om hur ni andra har det.
  • appelsinen

De stora gummikorgarna gjorda av gamla bildäck är superfina att ha ved i. En kompis har staplat gamla äppellådor på varandra och sattved i- supersnyggt!

• Jag är bara jag

Vi köpte en stor plåttunna på IKEA där vi förvarar "lagret" s.a.s. Den står under trappen. Sen lägger vi upp i vedkorg bredvid eldstaden. Vedkorgen är i gjutjärn av den finare typen. Huvudlagret som väl räcker typ tio år till ligger i vedbon däremot. Glad

• LPW

Det är första vintern nu vi kommer att bo i vårt hus. Vi har veden i källaren men jag vill förstås köpa en fin vedkorg att ha i vardagsrummet. Jag hade hittat den perfekta vedkorgen men den var slutsåld och hade utgått ur sortimentet. Nu funderar jag på "Code" (i grått) från Asplund men tar gärna emot tips på andra snygga vedkorgar!

• FrökenKatt
    appelsinen skrev 2011-09-02 00:05:19 följande:
    De stora gummikorgarna gjorda av gamla bildäck är superfina att ha ved i. En kompis har staplat gamla äppellådor på varandra och sattved i- supersnyggt!
    Vad är det för några? Har du någon länk eller bild kanske? :)
    Låter intressant!
    Honeysen skrev 2011-09-03 15:17:01 följande:
    www.biltema.se/sv/Bygg/Ved--och-Brastillbehor.../

en sån här har vi i vardagsrummet som vi har veden i. Får plats med ganska mycket. 
    Ah, tack för länktips!! :)
    LPW skrev 2011-09-02 21:28:33 följande:
    Det är första vintern nu vi kommer att bo i vårt hus. Vi har veden i källaren men jag vill förstås köpa en fin vedkorg att ha i vardagsrummet. Jag hade hittat den perfekta vedkorgen men den var slutsåld och hade utgått ur sortimentet. Nu funderar jag på "Code" (i grått) från Asplund men tar gärna emot tips på andra snygga vedkorgar!
    Googlade namnet, och ja. De var snygga, men inte min stil riktigt. :)

Svar på tråden Förvaring av VED!