• Sundance Kid

    Jag höll på att dö, och kärringen påstår att det är hennes RÄTTIGHET att äta sina jävla nötter?!

    Jag är, utan att överdriva, dödsallergisk mot nötter och framförallt jordnötter.

    Hur som.. jag satt på bussen tillsammans med min vän en dag och in kliver då en kvinna på 50-55 år som sätter sig framför oss. Hon hade matkassar med sig och jag ser hur hon tar upp en påse med jordnötter ur kassen som hon precis tänker öppna,  jag knackar henne försiktigt på axeln och ber henne att inte öppna den och ännu bättre - flytta sig längst bak i bussen (man vet ju aldrig om hon skulle fått för sig att öppna den ändå ifall hon satte sig nån plats bakom t.ex.). Jag förklarade att jag var allergisk och att det skulle räcka med att sitta nära henne när hon öppnar påsen för att det ska gå åt pipsvängen för mig.

    Hon vänder sig om, tittar på mig och bokstavligen ryter fram ett "JAG SKITER VÄL I OM DU ÄR ALLERGISK, DU KAN SITTA LÄNGST BAK!". Jag ville inte göra en stor grej av det hela genom att börja bråka med henne så jag gick fram till busschauffören och förklarade läget och han säger då åt kvinnan att respektera min allergi samt att hon gott och väl kan sitta längst bak IFALL hon tänker öppna den just för att främre delen av bussen är till för allergiker. (Hundar t.ex. måste sitta längst bak just pga detta).

    Hon ryter då till åt chauffören istället, denna gången skriker hon "HON DÖR VÄL FÖRFAN INTE AV ATT JAG ÄTER JORDNÖTTER!" och plötsligt inom loppet av en sekund så öppnar hon påsen, fyller näven och trycker in nötterna i sin mun. När hon hade tuggat klart och svalt allting så HOSTAR HON rätt ut (vet inte om hon gjorde det med flit eller inte, fast det hör väl inte hit kanske..) och jag känner hur det svullnar upp i halsen och jag får utslag på kroppen.

    Andningen börjar kännas tung och jag ställer mig böjd framåt för att försöka andas djupa andetag och inte få panik. Folk på bussen började få panik när de insåg vad som höll på att hända, det blev bråk och skrik och folk sprang fram till mig för att försöka hjälpa till. Det hela slutade med ambulans, polis samt en försenad buss. Polisen dök upp pga kvinnan, chauffören fick inte av henne från bussen. Hon ansåg dessutom, med hennes egna ord, att det var hennes RÄTTIGHET att få äta sina jordnötter på bussen.

    Visst, fine... det är inte olagligt att äta på allmän plats, men enligt mig så kunde hon ha väntat med det eller ev. suttit långt bak. JAG kan (tyvärr) inte rå för att jag är allergisk, HON däremot kan rå för vad hon utsätter mig för. Jag kunde ha dött om ingen skulle ha ringt ambulans.

    Skulle JAG ha satt mig längst bak utan att informera och be kvinnan om det eller var det kvinnan som borde ha satt sig där enligt er när hon fick reda på min allergi? Jag vet inte om reglerna är liknande i alla län, men på bussarna i min stad så ska alla som utgör en fara för allergiker sitta så långt bak som möjligt. Det gäller allt från hundar till folk med parfym osv. Sen efterföljs det ju tyvärr inte så bra som det borde ..

    Förlåt för långt inlägg, ville bara gnälla av mig på alla respektlösa människor som anser att dom får göra vad dom vill när dom vill Kräks

  • Svar på tråden Jag höll på att dö, och kärringen påstår att det är hennes RÄTTIGHET att äta sina jävla nötter?!
  • snart bebis

    Vet inte vad "reglerna" säger, men en normalt funtad männsika borde inte bete sig som hon gjorde utan respektera dig när du förklarar läget. Kan bara beklaga det du fick utstå. Hoppas att du känner dig bättre nu och att du slipper träffa på sådana puckon som hon igen.

  • Suck och suck

    DEN kvinnan verkar tyvärr helt körd. Men det finns ju underliga människor. Hoppas hon fattade någonting vad hon ställt till med iallafall när hon såg konsekvenserna.

  • kellikopter

    fy fan vilken människa?!? hur kunde hon inte låtit bli när du berättat för henne hur det låg till?
    Tack gode gud för att du såg att hon tog upp påsen, även om det nu slutade som det gjorde.
    Tyvärr så kommer säkert aldrig den tanten fatta vad hon gjort för hon verkar ju störd.

    Kommer sjäv ihåg när vi gick på mellanstadiet då en kille från parallellklassen fick åka ambulans för att någon öppnade en påse jordnötsringar hur allvarligt det var!

    tänker mig att särskilt med jordnötter så är det väl allmänt vett att man undviker det när man är bland folk.
    För att svara på din fråga så skulle hon INTE ÖPPNAT PÅSEN ALLS. hade hon haft stark parfym - ja, då kan man flytta längst bak.

  • Suck och suck

    Kan tänka mig att reglerna på det här kommer att ändras. Kanske också om ditt fall kom upp i media. det där lät ju som en väldigt allvarlig händelse. Hör av dig till media om det.

  • Lenora

    Jag hade inte förstått precis hur livsfarligt jordnötsallergi kan vara förrän jag för några år sedan fått en vän som har det.

    Vi var ute på puben och hon drack en klunk eller två ur samma glas som en kille. Jag såg henne bli likblek framför mina ögon, hennes läppar blev blå, hon svimmade, en annan vän tog något som såg ut som en penna ur hennes ficka och stack henne med den och ambulansen kom minuter senare. På sjukhuset sa de att hennes hjärta hade stannat och det var tack vare den där "pennan" som hon överlevde i huvudtaget.

    Det var verkligen fruktansvärt och det var först efteråt som vi lyckades lista ut att killen hade ätit jordnötter några timmar tidigare!

  • Lenora

    Och hade jag varit tanten i fråga är det självklart att jag väntat med att äta mina jordnötter eller om det var så himla viktigt gått och satt mig längre bort.

  • anok

    Jag hade aldrig ätit, eller öppnat påsen, om någon sa åt mig att den var allergisk.

    Bra att du påpekade detta, ska aldrig äta nötter när jag åker kollektivtrafik någon mer gång... 

  • Fluffskalle

    Kvinnan lär ju knappast ha rätten på sin sida om det blir påföljder. Att utan att bry sig riskera någon annans liv bara för att man normalt sett kan äta nötter på bussen och sedan vägra gå av, det är ju sjukt.

    Visst vet jag att en del tror att allergiker överdriver och en del allergiker gör ju tyvärr det också så folk ska fatta, men kvinnan borde verkligen ha insett allvaret när du fick symptom. Mycket märkligt av henne.

    Hade aldrig öppnat påsen om någon sa att den var allvarligt allergisk, inte en chans.

  • Lenora

    Men ska jag vara riktigt ärlig om det hänt innan jag lärt känna min vän och förstått riktigt hur allvarligt det är hade jag låtit bli eller flyttat mig men muttrat lite för mig själv om hur allergiker överdriver precis som Fluffskalle säger. Jag har flera exempel på det tidigare i mitt liv också som tyvärr hade färgat min bild av allergier.

  • Frontline

    Varför riskera att bli sjuk för, åk taxi eller egen bil istället..
    Det kan ju kliva på nån som precis har käkat jordnötter eller ätit jordnötssås på restaurang...
    Vet du om att du inte tål det så undvik ställen där du kan exponeras av det...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Jag höll på att dö, och kärringen påstår att det är hennes RÄTTIGHET att äta sina jävla nötter?!