Vilka nackdelar har Android?
Vilka nackdelar finns det med att köpa en mobil med Android os? Menar inte olika modeller på mobilen utan just operativsystemet Android.
Vilka nackdelar finns det med att köpa en mobil med Android os? Menar inte olika modeller på mobilen utan just operativsystemet Android.
Kör själv med android både på mobilen och "tabletten" eller vad det då kan tänkas heta på svenska. Har inte stött på några problem men är intresserad av frågeställningen.
Android market signerar inte kod så malware sprider sig enkelt där.
Är det såna saker du tänker på eller är det mer exakta säkerhetshål och svagheter i operativsystemet du tänker på?
Nackdelar jämfört iPhone (egentligen operativsystemet iOS, men i dagligt tal iPhone) antar jag att du menar. Vad jag vet så finns det inga. Det iPhone gör kan Android + mycket mer. Android har fler möjligheter än iPhone eftersom iPhone är hårt kontrollerad och styrd av Apple. Androidmobiler har så klart en del av de problem som iPhone har som dålig batteritid, sköra telefoner även om de inte är riktigt så sköra som iPhone...
Apple granskar alla appar. Google Market har en öppen modell och du får själv välja om du vill ge appen de begärda rättigheterna. Det är ett mindre problem än folk som klickar på virussmittade bilagor i spam på datorn. Större problem verkar vara att folk köper virtuella jordgubbar på iPhone
Android är Googles motsvarighet till iOS. Google är ett reklamföretag som har som huvuduppgift att sälja reklam till sina kunder. Kunderna i detta fall är inte den som använder Androidtelefonen utan Google samlar information om kundernas surfvanor, hur de använder telefonen osv och säljer det vidare till sina verkliga kinder som är reklamköparna. De kan då i sin tur rikta reklamen till användaren.
Android är genom sin struktur också tämligen fragmenterat, det finns flera versioner och all passar inte alla telefoner. De är dessutom upp till dig som användare att se till att inte ladda ner någon malware och det enda sättet att skydda sig är att inte tillåta vissa funktioner alltså i praktiken begränsa funktionen hos telefonen.
Jag vill veta precis vad som helst, det var därför jag ställde en så öppen fråga.
Så malware är ett problem? Det krävs mer kunskap av ägaren till Android jämfört med iOS? Några andra nackdelar eller fördelar för den delen?
Android är Googles motsvarighet till iOS. Google är ett reklamföretag som har som huvuduppgift att sälja reklam till sina kunder. Kunderna i detta fall är inte den som använder Androidtelefonen utan Google samlar information om kundernas surfvanor, hur de använder telefonen osv och säljer det vidare till sina verkliga kinder som är reklamköparna. De kan då i sin tur rikta reklamen till användaren.
Android är genom sin struktur också tämligen fragmenterat, det finns flera versioner och all passar inte alla telefoner. De är dessutom upp till dig som användare att se till att inte ladda ner någon malware och det enda sättet att skydda sig är att inte tillåta vissa funktioner alltså i praktiken begränsa funktionen hos telefonen.
Ett tips om du kör på Android är att se vad apparna har för betyg och kommentarer innan du laddar ner dem.
Jag har en fråga till "Sportpappa". Du skrev i inlägget: Google Market har en öppen modell och du får själv välja om du vill ge appen de begärda rättigheterna. Kan du förklara det för mig ( eller någon annan som vet)?
Jag tolkade det som när man laddar hem en app brukar det tex stå att de får tillgång till min telefon mm. Är det så som du menar? Hur gör man för att de inte ska få det. Jag tycker inte de skall få tillgång till min mobil och dess kontaktlistor och internet mm. Hoppas på en förklaring.
BTW, jag har fortfarande varken någon Androidtelefon eller en iPhone.
Jag har en fråga till "Sportpappa". Du skrev i inlägget: Google Market har en öppen modell och du får själv välja om du vill ge appen de begärda rättigheterna. Kan du förklara det för mig ( eller någon annan som vet)?
Jag tolkade det som när man laddar hem en app brukar det tex stå att de får tillgång till min telefon mm. Är det så som du menar? Hur gör man för att de inte ska få det. Jag tycker inte de skall få tillgång till min mobil och dess kontaktlistor och internet mm. Hoppas på en förklaring.
"Sportpappa" - Vad kan en app göra med mitt internet på min mobil? Kanske en dum fråga men jag är så dålig på all teknik. Kan den göra så att det blir ändrat från H till R - roaming på nätet?
Ännu en fråga- Hur gör man för att få fältet blått så att man kan skriva till rätt person?
Om en app vill ha access till Internet så är det för att skicka data fram och tillbaks, t.ex. för att synkronisera data, hämta mail, kolla vädret etc. Det beror ju på appen. De flesta appar behöver access till Internet.
För att ändra inställningar för t.ex. roaming så krävs det ytterligare rättigheter om det ens är möjligt.