• Anonym (flinten)

Kal fläck i huvudet, HJÄLP! Alopecia areata?

Hej!
    Upptäckte för en vecka sedan en kal fläck, stor som en femkrona i hårfästet vid ena örat. Har en ettåring som gärna drar mig i håret och trodde att han fått med sig en tuss och tänkte inte mer på det.

Men igår hos frisören uppmärksammade hon min fläck och var säker på att ingen dragit bort en tuss. Hon berättade om en annan kvinna som haft samma problem och sa åt mig att gå till doktorn. Googlade hemma och hittade sjukdomen Alopecia Areata. Var ingen trevlig läsning kan jag säga.. Känner mig så vansinnigt ledsen och nere. Är rädd att tappa mer hår, eller allt.
    Kan man hoppas på att den bara blir en fläck, eller ska jag räkna mer fler?

Måste jag ha den sjukdomen, eller kan man få en kal fläck av annan anledning?

Hjälp... Jag är så olycklig just nu.. En stor del av min identitet sitter i mitt långa fina hår...

• Svar på tråden Kal fläck i huvudet, HJÄLP! Alopecia areata?
  • theesi

Hej, jag fick en kal fläck på huvudet med samma storlek.. Mitt på skallen, som tur va så hade jag långt hår så jag kunde dölja det med uppsatt hår!

Jag hade det för att jag var stressad, jag blir lätt stressad och är känslig för stress.. hur som hellst så sa min läkare bara att det berodde på min stress och att det växer ut..

Det tog lite tid och den var kal i några månader innan håret börjda växa på den igen.. Fick den i Okt 2009 och våren 2010 så hade det vuxit ut hår igen! Det är jobbigt, men det komer att växa ut!

Jag blev så deppad för att jag också hade låångt tjockt hår. Ville bara raka av mig allt och gömma mig under en mössa..

♥ Vincent 070925 ♥ Melvin 100813 ♥
  • Anonym (flinten)

ÅÅååh tack för ditt svar.. Så det finns hopp!

Jag har ju bara din lilla fläcken och inget mer. Men just nu känns det som att det bara är att raka av det och skaffa peruk.. :(

• theesi

Jag hade bara en fläck, men "lossar" en del hår också.. lossar fortfarande hår, men bara så där som man ska fats jag tycker att det är lite mer än vanligt kanske, har iaf inte upptäckt någon fler fläck efter det heller..

Förstår hur du känner, håret är det bästa jag har, det enda jag egentligen är stolt över så jag deppa ihop totalt, hjälpte inte med att min lotsassvärfar sa att jag skulle dö(han var dramatisk och skämtade) men jag tyckte inte alls att det var kul

♥ Vincent 070925 ♥ Melvin 100813 ♥
  • Anonym

Du har säkert inte fått alopecia. läser du runt lite mer så ser man att runt 60% av alla med alopecia får detta innan 20 års ålder. 

Sen kan håravfall bero på sjuhundra andra grejer också.

Min svärmor tappade allt sitt hår pga. stress tex.

Ammar du eller har du nyligen ammat? Då kan man tappa ohyggligt mycket hår nämligen!

• Anonym ((också))

Jag har haft en kal fläck vid hårfästet i nacken i flera år (kanske fem-sex) utan att det någonsin blivit något mer. Jag blev också nojig först, eftersom jag också har långt hår, men det behöver ju inte bli mer än en fläck, och ärligt talat så är det inget jag oroar mig för särskilt ofta. Det finns ju inget att göra åt saken, och det känns onödigt att ta ut något i förskott.

• Anonym (flinten)

Det kanske beror på stress.. Men frisören såg inte hårsäckarna. Därför trodde hon inte att håret blivit avslitet..

Hoppas av hela mitt hjärta att det är är alopecia. Jag känner med alla människor som jag sett på bild och läst om sen igår som drabbats av denna hemska sjukdom.

Jag är 24 år och har två barn. Har varit en del stress och oro nu i sommar så man kan ju hoppas att fläcken beror på det. Och jag ammar fortfarande min yngsta 1 gång om dagen.

• Anonym (jag med!)

Vad lustigt att jag såg denna tråden! jag upptäckte samma på mig tidigare i veckan! Jag har också långt tjockt hår, men nu har jag en kal fläck en bit ifrån hårfästet ganska högt upp på huvudet. Måste nu sätta upp håret och se till att det ligger rätt så man inte ser det. Mår jättedåligt över detta och är livrädd att jag ska tappa mer! Går igenom mycket just nu så det kan säkert bero på stress precis som jag läste mig till. Vet inte om jag ska söka hjälp eller bara vänta och se vad som händer, antar att man ändå inte gör något åt det?

• Anonym
    Anonym (flinten) skrev 2011-09-02 10:03:36 följande:
    Det kanske beror på stress.. Men frisören såg inte hårsäckarna. Därför trodde hon inte att håret blivit avslitet..

Hoppas av hela mitt hjärta att det är är alopecia. Jag känner med alla människor som jag sett på bild och läst om sen igår som drabbats av denna hemska sjukdom.

Jag är 24 år och har två barn. Har varit en del stress och oro nu i sommar så man kan ju hoppas att fläcken beror på det. Och jag ammar fortfarande min yngsta 1 gång om dagen.
    Jamen du ser. Nästan alla förutsättningar för att bli lite flintis. Ammar och är stressad. =) Ingen alopecia här inte.
  • Anonym (flinten)
    Anonym skrev 2011-09-02 10:05:39 följande:
    Jamen du ser. Nästan alla förutsättningar för att bli lite flintis. Ammar och är stressad. =) Ingen alopecia här inte.
    KRAM på dig!!!! Hjärta
  • Anonym (jag med)

Har haft det där jag med ..

Men försvan efter en tid med mindre stress och kom sedan tillbaka när jag hadde massor med stress igen en tid .. Tydligen ganska vanligt fenomen. 

Svar på tråden Kal fläck i huvudet, HJÄLP! Alopecia areata?