• Anonym

Vad innebär Klädkod kavaj?

Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden.. Ska på bröllop och klädkoden är kavaj och jga är osäker på vad jag kan ha på mig. Tänkte ha en somrig klänning, vit med lite blommönster på, den är lite "fluffig" nertill. Den är ganska kort över knäna och jag tänkte ha leggings till detta med en vit eller neutral kofta. Tror ni det funkar?

• Svar på tråden Vad innebär Klädkod kavaj?
  • Veritas18

Kavaj betyder uppklädd men ingen formel klädsel, dvs inte långklänning eller smoking,

Hade jag varit du så hade jag skippat leggins eftersom det är mer en vardagslook.

• til

Ja det låter väl rimligt? Kavaj är ju den minst strikta klädkoden som ju brukar innebära att du ska ha något festfint på dig, inte allt för kort, men det är inte de krav som vid mörk kostym eller så. Sen brukar man väl säga att man inte ska ha vitt på bröllop, men är klänningen mönstrad så går det säkert bra. De flesta brukar ju faktiskt inte vara så kinkiga nu förtiden, särskilt inte om de väljer klädkod Kavaj.

Ha det så kul :)

• Anonym

Det låter bra, men absolut inga leggings!! DEt är vardagsklädsel och inte alls uppklätt. Varför vill du ha det?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-02 10:23:13 följande:
    Det låter bra, men absolut inga leggings!! DEt är vardagsklädsel och inte alls uppklätt. Varför vill du ha det?
    För att de kläningar jag har som inte är festklänningar(för utmanande för bröllop) är ganska korta, jag skulle inte vara bekväm i dom utan leggings. 

Hur fin måste klänningen vara?
    Är den här klänningen ok? http://www.hm.com/se/product/92557?article=92557-A

• Anonym

Jag håller verkligen med om att du ska skippa leggingsen.
    Välj en klänning i rätt längd istället.

• Anonym (gift)

Kavaj betyder att mannen har kostym och kvinnan har kort klänning eller dräkt. Med kort klänning menas inte att den ska vara jättekort, det betyder bara att den inte ska vara fotlång.

Den klänningen du har hittat på H&M är perfekt enligt min mening.

på vårt bröllop hade vi också klädkod kavaj. De kvinnliga gästerna hade överlag korta sommarklänningar (det var augusti) eller top + kjol. Någon hade byxor och snygg top, vilket så klart fungerade det med. De manliga gästerna hade alla kostym (ljus eller mörk).      

• snarf

den klänningen du länkar ska jag ha på bröllop i morgon :) den är mörkt brun och skitfin :)

• Anonym
    Anonym (gift) skrev 2011-09-02 11:15:26 följande:
    Kavaj betyder att mannen har kostym och kvinnan har kort klänning eller dräkt. Med kort klänning menas inte att den ska vara jättekort, det betyder bara att den inte ska vara fotlång.

Den klänningen du har hittat på H&M är perfekt enligt min mening.

på vårt bröllop hade vi också klädkod kavaj. De kvinnliga gästerna hade överlag korta sommarklänningar (det var augusti) eller top + kjol. Någon hade byxor och snygg top, vilket så klart fungerade det med. De manliga gästerna hade alla kostym (ljus eller mörk).      
    Åhh, vad skönt, jag var riktigt nervös här, vill inte komma dit och inte passa in. Jag tar och köper den idag! Tack så jätte mkt för hjälpen, uppskattar det verkligen!
    snarf skrev 2011-09-02 11:16:35 följande:
    den klänningen du länkar ska jag ha på bröllop i morgon :) den är mörkt brun och skitfin :)
    Vad, bra, då är jag inte fel ute:) Jag ska nog köpa den i brunt med. 

Svar på tråden Vad innebär Klädkod kavaj?