• sass85

Det där med amning

Enligt Aftonbladet så ammar allt färre mammor sina barn och man vet inte varför. Idag får man rådet av BVC att amma sitt barn upp till 6 månader men ändå minskar antalet ammande mödrar och såklart undrar man varför. Är det åldern och utbildningsnivån som spelar in precis som man kan se med rökningen? Det man vet är iallafall att informationen om amning till blivande föräldrar är för dålig och måste bli bättre så inte antalet fortsätter att sjunka. Idag ammas 97% vid 1 månads ålder och vid 2 månaders ålder 88% en sänkning med 3% sen förra året. 

Själv följde jag rådet och ammade mitt barn helt i 6 månader och delvis till han var 8 månader. Jag är jätte nöjd med amningen och tyckte att var dags att sluta amma vid 6 månaders ålder, det passade oss helt enkelt bra att sluta då.

Min fråga till er är då varför ni tror att allt färre ammar sina barn idag?

Jag skriver lite djupare om ämnet på min blogg sarahan.blogg.se ( tjänar inga pengar på bloggen) kom gärna in och kommentera om vad din tanke är kring detta!  

• Svar på tråden Det där med amning
  • Demeter

Jag tror att det beror på att det finns fullgoda alternativ.
    Jag tror inte att det har med utbildningsnivå att göra.
    Jag tycker inte att info om amning är för dålig däremot kanske man ska ändra approach. Det är inte livsnödvändigt att amma, man är inte en bättre mamma för att man ammar.

• Pickeli

Tror det beror till stor del om okunskap till följd av hemskt dålig information.

De flesta jag känner slutar amma för att de trodde att deras mjölk var för dålig och för att de tyckte att barnet inte verkade nöja sig med bröstmjölken. Jag vet att många av dessa barn precis befann sig i en tillväxtperiod och eller betedde sig som bebisar brukar i nyfött tillstånd, liggandes vid tutten kvällarna igenom.

Fick en broshyr där det står att en bebis behöver ammas 5 ggr per dygn. Läser man sådan som nybliven förälder då blir man chockad om man får tillbringa timmar till att amma 30 ggr per dag ibland.

Det tror jag har en del i det hela. Dålig information helt enkelt.

Google it!
  • Pickeli
    Pickeli skrev 2011-09-02 11:07:40 följande:
    Tror det beror till stor del om okunskap till följd av hemskt dålig information.

De flesta jag känner slutar amma för att de trodde att deras mjölk var för dålig och för att de tyckte att barnet inte verkade nöja sig med bröstmjölken. Jag vet att många av dessa barn precis befann sig i en tillväxtperiod och eller betedde sig som bebisar brukar i nyfött tillstånd, liggandes vid tutten kvällarna igenom.

Fick en broshyr där det står att en bebis behöver ammas 5 ggr per dygn. Läser man sådan som nybliven förälder då blir man chockad om man får tillbringa timmar till att amma 30 ggr per dag ibland.

Kanske bör tillägga att det självklart förekommer att mjölkens kvalitet är för dålig, men det är tydligen oerhört sällsynt.
    Google it!
  • Pickeli

Det pratas mycket om hur amning är en trivsam och fin upplevelse och det glorifieras verkligen, men verkligheten för många är att amning är krångligt och sjukligt smärtsamt till en början. Vet man inte det så blir man såklart väldigt rädd om det börjar stakande, då kanske man "ger upp" för att man tror att det inte fungerar fast det egentligen är helt i sin ordning och fast man kanske egentligen vill att det ska fungera.

Det var det för mig också med såriga bröstvårtor och mjölkstockning i början men för MIG var det helt klart värt det för att kunna helamma.

Google it!
  • colanappen
    Pickeli skrev 2011-09-02 11:07:40 följande:

det tror jag med... sen tror jag många kanske ger upp för att det är jobbigt att amma.. dålig nattsömn etc och vill att pappan ska kunna hjälpa till mer...
  • niky40

För att det finns fullgoda alternativ? För att föräldrarna vill vara lika delaktiga båda två? För att det för väldigt många är jobbigt, gör mycket ont, orsakar komplikationer som man inte är villig att ta när det finns fullgoda alternativ...

Listan kan göras lång. Utbildningsnivå tror jag inte att det handlar om.

Vilken utbildningsnivå tror du att det är på dem som väljer att inte amma alls eller väljer att sluta helt efter 5 - 6 månader?

• infragilis
    sass85 skrev 2011-09-02 11:01:43 följande:
    Enligt Aftonbladet så ammar allt färre mammor sina barn och man vet inte varför. Idag får man rådet av BVC att amma sitt barn upp till 6 månader men ändå minskar antalet ammande mödrar och såklart undrar man varför. Är det åldern och utbildningsnivån som spelar in precis som man kan se med rökningen? Det man vet är iallafall att informationen om amning till blivande föräldrar är för dålig och måste bli bättre så inte antalet fortsätter att sjunka. Idag ammas 97% vid 1 månads ålder och vid 2 månaders ålder 88% en sänkning med 3% sen förra året. 

Själv följde jag rådet och ammade mitt barn helt i 6 månader och delvis till han var 8 månader. Jag är jätte nöjd med amningen och tyckte att var dags att sluta amma vid 6 månaders ålder, det passade oss helt enkelt bra att sluta då.

Min fråga till er är då varför ni tror att allt färre ammar sina barn idag?

Jag skriver lite djupare om ämnet på min blogg sarahan.blogg.se ( tjänar inga pengar på bloggen) kom gärna in och kommentera om vad din tanke är kring detta!  

Om det är rådet BVC ger gör BVC fel. Rådet som ska ges är helamning i sex månader och delamning i minst ett år.

Ja, informationen brister. Unga, outbildade kvinnor utan starkt stöd från omgivningen ammar i lägre utsträckning, statistiskt sett. Som vanligt är det så kallade svaga grupper som kommer i kläm när vård och rådgivning brister.
  • straw2008

För mig personligen så kände jag att efter en skitjobbig graviditet så ville jag välja bort det jag kunde dvs amning.
    Sen fick jag aldrig mjölk nog att föda mina barn på men som sagt för mig var det en frihetsfråga i första hand.

För mig gjorde det så ont att jag nästan började utveckla depression o illska hat mot mitt barn, har aldrig kännt sån smärta i hela mitt liv.

Är 110% på att det inte har med utbildning att göra, vad har en utbildning i konstvetnskap eller fotografi att göra med amning ?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Anna60

Jag ammade min första dotter i tre veckor men hon vägde 4500 g vid födseln och var oerhört glupsk. Jag vägde 48 kg innan graviditet och gick snabbt ner och jag hade inte ork att amma. Hon ville äta varannan timme dygnet runt!!!!! Med andra dottern tänkte jag att NU ska jag amma till varje pris. Vad händer?? Jag får inte en droppe.........Sprayar näsan och intensivammar i dagar. Ingen mjölk!!! Jag började med ersättning för jag tyckte det var viktigt att orka leva vidare. Mina barn behövde ju mej.

• infragilis
    straw2008 skrev 2011-09-02 11:19:28 följande:
    För mig personligen så kände jag att efter en skitjobbig graviditet så ville jag välja bort det jag kunde dvs amning.
    Sen fick jag aldrig mjölk nog att föda mina barn på men som sagt för mig var det en frihetsfråga i första hand.

För mig gjorde det så ont att jag nästan började utveckla depression o illska hat mot mitt barn, har aldrig kännt sån smärta i hela mitt liv.

Är 110% på att det inte har med utbildning att göra, vad har en utbildning i konstvetnskap eller fotografi att göra med amning ?
    Rätt stöd och hjälp hade kunnat hjälpa dig om du hade velat. Om man vill men inte får till det ska rätt hjälp finnas.

Men hallå. Det finns högutbildade som röker, högutbildade som lever på skräpmat. Statistiskt sett är det ändå lågutbildade som gör det i högre utsträckning.
Svar på tråden Det där med amning