• Citrusblomman

    Ni som har barn hos dagmamma, se hit!

    Våra två barn går på förskola ca 35 min gångväg hemifrån oss, vilket egentligen inte är så långt, men det är över ett berg vi går så det blir ändå en rejäl promenad. Vilket inte kanske är så dumt ändå för konditionen MEN det var inte det jag skulle fråga om nu. Det är nämligen så att vi fått erbjudande om att placera våra barn hos dagmamman som bor i samma trappuppgång som vi. Det vore ju på ett sätt fantastiskt att få så nära för att lämna/hämta, vi behöver inte oroa oss för att gå över hala bergsvägar i vinter och halka med barnvagnen t.ex.

    MEN barnen trivs ju bra på sin förskola där de går idag, och jag är orolig för att vi skadar dem genom att byta. Äldsta har gått där sen februari (4 år) och minsta sen maj (1,5 år). De har dessutom kommit tillbaka från en lång sommarledighet och vi blev glada när de kände sig trygga direkt trots att det gått nästa 2 månader sen de var där senast. Framför allt för 1,5 åringen som knappt hann skolas in innan det var semesterdags för oss. Vi flyttade i december förra året vilket gjort att 4-åringen redan bytt förskola en gång i och med den flytten.

    Jag är lite orolig för att det ska bli "för nära", tänk om vi blir osams med dagmamman och så bor vi grannar? Förstår ni hur jag tänker? Dessutom så kanske det inte blir så bra som de har det där de är idag. Ja, förutom att de kommer att vara endast 6 barn istället för en grupp på 24 barn på 2 pedagoger (4åringen) och 21 barn på 3 pedagoger (1,5åringen)...

    Jag tar gärna emot tankar, tips och råd. Jag känner mig så osäker och rädd för att det inte ska bli lika bra, och att vi stjälper mer än hjälper. För ärligt talat är det ju smidigare för OSS att de skulle gå här hemma. ja och att de kan få lekkamrater som bor i närheten som de kan leka med även annars.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ni som har barn hos dagmamma, se hit!
  • Basilikan

    Vi har barnen 2 och 5 år hos dagmamman. Jag tror att det kommer funka bra för 1,5 åringen att byta. När det gäller 4 åringen tycker jag att du ska tänka på hur många barn det finns i hans ålder. Vad dagmamman gör på dagarna? Träffar de andra dagmammor? Det är skillnad på förskola och dagmamma framförallt i tempo, tror jag.  Om du själv jobbar på dagarna tror jag inte att det är några problem att ni bor nära. Jag gissar att du känner henne ganska väl redan och vet om personkemin stämmer.

Svar på tråden Ni som har barn hos dagmamma, se hit!