• Linda he

Gymnasiekompetens distans

Jag ska börja plugga nu om några veckor när jag får uppgifterna men undrar ungefär hur lång tid det tar för att plugga hela gymnasiekompetensen :) Iofs kan man ju välja olika kurser men tänkte kolla bara på ett ungefär :)

Sen undrar jag hur lång tid det tog innan ni fick uppgifterna som  ni skulle göra?

• Svar på tråden Gymnasiekompetens distans
  • Tecken

Gymnasiet är tre år. Således tar det cirka tre år att läsa in hela gymnasiet.

• Linda he
    Tecken skrev 2011-09-02 17:20:21 följande:
    Jo det vet jag, skrev lite knäppt kanske. Jag ska alltså plugga gymnasiekompetensen på komvux på distans. Det tar ju inte 3 år.
  • Tecken
    Linda he skrev 2011-09-02 17:27:58 följande:
    Jo det vet jag, skrev lite knäppt kanske. Jag ska alltså plugga gymnasiekompetensen på komvux på distans. Det tar ju inte 3 år.
    Då har du fått godkänt att läsa i snabbare takt? Skolformen - distans eller skolbundet - avgör inte hastigheten på studierna.
  • zygoma girl
    Tecken skrev 2011-09-02 17:20:21 följande:
    Nja, lite snabbare ska det väl gå, brukar inte Komvuxkurser tex ha lite högre tempo?

Jag är visserligen rätt studievan men läste in samhäll A och historia A (hade inte det i mitt ursprungliga gymnasiebetyg faktiskt) på en vecka-10 dagar vardera och tenterade av. Funkar säkert inte med alla ämnen men lite snabbare än 3 år borde det ändå gå att fixa.
  • Tecken
    zygoma girl skrev 2011-09-02 17:31:14 följande:
    Nja, lite snabbare ska det väl gå, brukar inte Komvuxkurser tex ha lite högre tempo?

Jag är visserligen rätt studievan men läste in samhäll A och historia A (hade inte det i mitt ursprungliga gymnasiebetyg faktiskt) på en vecka-10 dagar vardera och tenterade av. Funkar säkert inte med alla ämnen men lite snabbare än 3 år borde det ändå gå att fixa.
    Nej, varför skulle de ha snabbare tempo än vanliga gymnasiet? Däremot finns det en del elever som läser t ex dubbel takt, och då går det ju givetvis fortare (men det beror ju på att studenten läser i dubbel takt, inte för att komvux är "snabbare" än gymnasiet).
  • Linda he

Ska börja med svenska och den kursen skulle ta 5 veckor sen var ju flera andra kurser mycket kortare
    så 3 år vet jag att det inte tar

• zygoma girl
    Tecken skrev 2011-09-02 17:34:39 följande:
    Nej, varför skulle de ha snabbare tempo än vanliga gymnasiet? Däremot finns det en del elever som läser t ex dubbel takt, och då går det ju givetvis fortare (men det beror ju på att studenten läser i dubbel takt, inte för att komvux är "snabbare" än gymnasiet).
    Ok, tidigare kunde man läsa "snabbkurser" på Komvux men det kan ju vara ändrat (och kanske fanns det inte ens tidigare i alla kommuner). Ha de tagit bort möjligheten att tentera av kurser (utan lärarledda lektioner) också?
  • Tecken
    zygoma girl skrev 2011-09-02 17:42:32 följande:
    Ok, tidigare kunde man läsa "snabbkurser" på Komvux men det kan ju vara ändrat (och kanske fanns det inte ens tidigare i alla kommuner). Ha de tagit bort möjligheten att tentera av kurser (utan lärarledda lektioner) också?
    Du menar göra prövningar? Det tror jag är kvar.
  • Sweet life

kurserna man läser är antingen på 100 eller 50 poäng (1 poäng är 1 timme). Du kan ju lätt ta reda på de obligatoriska kursernas storlek och räkna ut det...

100p är 5 veckor heltid 20h/vecka och 50p är 2,5 veckor heltid...

På distans läser man antingen en 100p eller två 50poäng i taget, alternativt 400p/termin...

• Sweet life
    zygoma girl skrev 2011-09-02 17:42:32 följande:
    Nej, men det kostar 500kr/ämne..
Svar på tråden Gymnasiekompetens distans