• Jessie 83

Kronan sulky, någon som har erfarenhet av??

Hej!
    Jag funderar  på och köpa en kronan sulky.
    Är det någon som har erfarenhet av den? Gärna för och nackdelar.
    Hur är det med fjädringen? ryggläget?
    Har hört att den tippar lätt bakåt, någon som vet något om det?
    Min kille är lång, tror ni att den skulle gå bra för honom och köra?
    Tacksam för svarGlad

• Svar på tråden Kronan sulky, någon som har erfarenhet av??
  • Malawi

Som alla vagnar ska man inte hänga en tung väska på handtaget. Min tippar iaf inte, men jag hänger ingen väska på den (eller på ngn annan vagn).

Ryggläget är bra, bra upprätt sittläge ner till nästan helt plant liggläge.

Min man är 1,90 lång och kör den utan problem.

Fjädring, det är en sulky och du får ju inte fjädring som på en stor "vanlig" vagn. Men inget vi upplever som problem.

Älskar inbyggda solkepsen och myggnätet.

Man får med en bra resväska.

• Uliise
    Ancher: Du tycker inte att den är för liten för barnet? Att fotstödet är för kort?
    Majken 100421
  • Malawi

Än så länge tycker jag inte den är för liten, dottern är dock inte riktigt 90 cm än. Jag tror inte hon kommer hinna växa ur innan hon slutar åka vagn.

• frk lorelei

Jag är också jättenöjd med min. Vi har haft den sen februari och använder den nästan varje dag. Smart, snygg och lillkillen älskar den också. Den har fullt ryggläge och du justerar själv vilket läge du vill, inga "steg" alltså. 

MEN, ja den kan bli baktung, men det tror jag heller inte är ovanligt för sådana vagnar. Vår har vält en gång faktiskt och då stod sonen i den och hängde mot ryggstödet (allt gick bra, jag hade ju full koll på vad han gjorde, så ingen fara.) Men jag håller med om föregående "talare", man ska ju helt inte hänga tunga väskor på handtaget.
    Min sambo är också lång och den funkar utmärkt för oss båda eftersom handtaget är ställbart. 

• Uliise
    frk lorelei skrev 2011-09-04 08:00:54 följande:
    Jag är också jättenöjd med min. Vi har haft den sen februari och använder den nästan varje dag. Smart, snygg och lillkillen älskar den också. Den har fullt ryggläge och du justerar själv vilket läge du vill, inga "steg" alltså. 

MEN, ja den kan bli baktung, men det tror jag heller inte är ovanligt för sådana vagnar. Vår har vält en gång faktiskt och då stod sonen i den och hängde mot ryggstödet (allt gick bra, jag hade ju full koll på vad han gjorde, så ingen fara.) Men jag håller med om föregående "talare", man ska ju helt inte hänga tunga väskor på handtaget.
    Min sambo är också lång och den funkar utmärkt för oss båda eftersom handtaget är ställbart. 
    Ni upplever den inte som för kort? Hur lång är ert barn?
    Jag är rädd att min dotter ska växa ur den om vi köper en.
    Majken 100421
  • frk lorelei
    Uliise skrev 2011-09-04 09:44:48 följande:
    Ni upplever den inte som för kort? Hur lång är ert barn?
    Jag är rädd att min dotter ska växa ur den om vi köper en.
    Nej, inte alls. Det har jag aldrig ens tänkt på. Sonen är ca 85, men det finns gott om plats kvar för honom att växa på.
  • Jessie 83

Tack för alla svar!!
    Det lutar emot att vi väljer en Kronan Glad
    Ska kolla runt lite till och se om det finns något annat som intresserar en.

• Mamma till Cleo och Abbe

Får jag låna tråden lite... Ni som har kronan, går det att byta däck? Jag och luftdäck går inte ihop riktigt Finns det punkteringsfria tro?

Cleo, min prinsessa, född 080604. Abbe, min prins, född 101213.
  • Uliise
    Mamma till Cleo och Abbe skrev 2011-09-04 19:23:49 följande:
    Får jag låna tråden lite... Ni som har kronan, går det att byta däck? Jag och luftdäck går inte ihop riktigt Finns det punkteringsfria tro?
    Nej tack och lov så finns det inte det! Vad om jag får fråga är bättre med punkteringsfria?! Det är ju bara skit. Nöts fortare, fastnar sten i, bredare och mer trögstyrda, sämre dämpning... osv osv
    Majken 100421
  • Bumbla

Vi har en, är supernöjd! vår 2åring är mellan 85-90cm lång och sitter bra. Suffletten är hög,så att säga, ovanför huvudet. JÄTTESMIDIG att ta in och ut ur bilen. Köp!

• Malawi

När jag köpte min beställde jag på måndag kväll och hade den hemma på onsdagen...

• Uliise
    Malawi skrev 2011-09-04 21:53:47 följande:
    När jag köpte min beställde jag på måndag kväll och hade den hemma på onsdagen...
    OJ! På hemsidan står det ju att man ska räkna med två veckors leveranstid.
    Majken 100421
  • nattsudd

Hur är den att stuva in i bilen? Upplever ni den som tung och skrymmande? Har tyvärr ingen möjlighet att gå till butik och känna själv.

• Uliise
    nattsudd skrev 2011-09-05 13:57:41 följande:
    Hur är den att stuva in i bilen? Upplever ni den som tung och skrymmande? Har tyvärr ingen möjlighet att gå till butik och känna själv.
    Den blir minst av de traditionella 4-hjuliga sulkysarna!
    Majken 100421
  • Malawi
    nattsudd skrev 2011-09-05 13:57:41 följande:
    Väldigt smidig att lyfta i och ur bilen, tar lite plats.
  • Cookie02

Jag älskar min kronan sulky. Köpte den när sonen var nio månader och han är nu 3,5 år. Han kan fortfarande åka bekvämt i den (även om det är sällan nu då han kan gå hyfsat långt själv), och han är 104 cm lång. Största fördelarna med den är: lätt att fälla ihop och blir liten och lätt att lyfta, solkepsen, inbyggda myggnätet och steglöst ryggläge. Jag kommer definitivt använda den till nästa barn.

• nattsudd

Tack för svaren! Som tur är ska jag inte köpa sulky förrän till våren så jag kan vela ett tag till :)

Svar på tråden Kronan sulky, någon som har erfarenhet av??