• 7stjerna

Varför möglar våra ostar så fort?

Det spelar ingen roll vad vi köper för ost utan den börjar alltid att mögla innan utgångsdatumet - ibland jätte fort. Varför gör den det? Hur ska man egentligen förvara ost för att den ska hålla längre?

=) 

• Svar på tråden Varför möglar våra ostar så fort?
  • Brook123

I kylskåpet ska det vara ok. Kolla temperaturen kanske?  sen ska man tänka på att inte låta osten stå framme på bordet för länge när man serverar då mognadsprocessen går igång direkt.

• 7stjerna
    Virriga Vera skrev 2011-09-02 19:45:00 följande:
    Det bästa är att ha den i en ostkupa eller i vaxpapper. Plastpåse är inte bra alls.
    Ja vi funderar på att köpa en ostkupa om vad är nödvändigt. Nu använder vi plastpåse. Men min familj har använt plastpåse hela mitt liv och de ostarna möglade aldrig.. Förstår inte varför det blir så för oss.. 
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-02 19:45:51 följande:
    Vi använder platspåse och de hinner aldrig mögla innan de blir uppätna.
    Nä precis.. Så har jag också fått för mig att det är för de flesta..
  • 7stjerna
    Brook123 skrev 2011-09-02 19:46:03 följande:
    I kylskåpet ska det vara ok. Kolla temperaturen kanske?  sen ska man tänka på att inte låta osten stå framme på bordet för länge när man serverar då mognadsprocessen går igång direkt.
    Hur kallt ska det vara då? Vi låter den aldrig stå framme. Brukar göra mackor och sen ställa in allt direkt.
  • MajaVira

Låter ni den stå framme länge varje gång? Använder samma osthyvel flera gånger?

• Novallie

står jättelång hållbarhet och oftast slängs osten när den visat tendenser på mögel. Har i plastpåse och håller aldrig till utlovad datum och har inte heller framme speciellt ofta i rumstemperatur mer än precis när den används.

Skulle nog också behöva tips/råd

H född 091017
  • Eber

Det kanske är nåt annat i kylskåpet som är dåligt? Så sporerna går över på osten

• 7stjerna
    MajaVira skrev 2011-09-02 19:51:21 följande:
    Låter ni den stå framme länge varje gång? Använder samma osthyvel flera gånger?
    Samma osthyvel använder vi. Men det är inte där den möglar utan det är liksom på botten och kanterna. 
Svar på tråden Varför möglar våra ostar så fort?