Vittra förskola i sjöstaden
Undrar om ngn har erfarenhet från vittra förskola I sjöstden. Har erbjudits en plats och måste svara på måndag. Tacksam för svar!
Undrar om ngn har erfarenhet från vittra förskola I sjöstden. Har erbjudits en plats och måste svara på måndag. Tacksam för svar!
Det enda jag vet är att de har haft hög personalomsättning. Vet inte nåt om pedagogiken eller hur det är för barnen. Eller vilken vittra förresten? I Luma eller den stora i sickla udde?
Nej, jag skulle inte ha mina barn där eftersom jag har jobbat där. Tvivelaktiga metoder, dålig arbetsmiljö där man blir omplacerad och illa behandlad av chefen. Pengar, pengar, pengar är det enda som betyder något. Barnens frukt och knäckebröd skärs in, samtidigt som de satsas tiotusentals kr på reklam. Väldigt stora barngrupper, 40-60 barn i varje grupp, visst att det är många i personalen men speciellt små barn mår bra av små grupper. Ingen koll på barnen som lätt kan(och gör) springa ner till tvärbanan. Trevlig och oftast utbildad personal dock, det är ju positivt, samt mysiga barn och föräldrar. Det talades om att ta bort möjligheten till vila för barnen för att personalen skulle få raster lättare.
Mycket kan ha förändrats sedan jag jobbade där, men jag blev inte direkt ledsen när mitt vik inte förlängdes för att jag "inte var lojal mot Vittra", dvs jag klagade för mycket på verksamheten.
En kompis till mig var där på anställningsintervju för en tid sedan och hon fick kalla kårar när hon satt där. Dels berättade hon att lokalen var som ett stort växthus utan avdelade rum. Dels berättade hon att deras tanke var att hon som enda förskollärare på sin avdelning förväntades hålla i alla föräldrasamtal, gå på alla ledningsmöten etc. Hon räknade snabbt ut att hon skulle vara i barngrupp kanske 15-20 timmar/vecka (men heltidsanställd) eftersom resten av tiden skulle komma att gå åt till planering av diverse möten. Nej, det är nog ingen mönsterförskola direkt.
Tack för svar. Är den vid sickla udde. Låter ej helt positivt.
kan man inte söka o kolla om vittraskolan har okej omdömen? leta via google om de haft föräldraenkäter o dyl? bor i närheten o har inte hört gått om skolan/förskoaln men har ingen egen erfarenhet så jag vet faktiskt inte egentlgien. jag har för mig att vi läste på deras hemsida att de hade låg personaltäthet och låg andel lärarledda lektioner i skolan men mer vet jag itne. se om det finns något du kan jämföra med kommunala förskolor (på sotckholm stads förskola. o kanske ta en utflykt till parken nära förskolan imorgon o se om du stöter på föräldra rosm har barn på den förskolan? då kan du få mer direkta svar? har du besökt förskolan o ställt dina frågor? har du alls möjlighet att takca nej, får du ihop livet menar jag?
Jag har inte erfarenhet av den skolan men väl Vittra.
Om inte barnet kräver något utöver det absolut vanliga utan är självgående, tidigt, är Vittra suverän. Kan barnen lära sej självständigt finns det få skolor som kan mäta sej.
Men så fort barnet behöver extra stöd eller hjälp får du vara beredd att rycka in.
Insynen som förälder är minimal och skolledarna har föräldrarna som någon sorts form att förankra sina beslut i, alltså inte att ta in åsikter av. Är du allvarligt missnöjd kommer du att bli ombedd att byta skola.
På det hela taget är Vittra varken bättre eller sämre än kommunal skola, den har sina för- och nackdelar precis som alla andra skolor. Allt handlar om ditt barns behov egentligen.
Som förälder märker man inte att personalen har så mycket negativt att säga, det blir mer en moralisk fråga för dej som förälder.
Vi har varit på besök, men svårt att få en bra inblick på så kort tid. Vi har dagis idag som är ok, men kanske inte mer än så pga omgivningen. Sonen verkar ok där så frågan om värt byta. Logistiskt sett är vittra bättre. Sen kanske de kommer ta bort gārden PGA bygge men det får framtiden utvisa.
Vi sitter i samma sits som dig, har fått erbjudande om att börja på Vittra i Sjöstan, vid Sickla Udde.
Allt talar egentligen för ett byte, men mer hjärtat som säger nej.... Det kändes som det var så stora grupper jämfört med vårt barns dagisgrupp idag (40 barn på två grupper), men det är väl en av nackdelarna när det finns för många barn och för få förskolor?
Accepterade ni platsten och i så fall hur trivs ni?
o hur förhålla sig till byggplanerna o var ska barnen ha sin utemiljö när de bygger o byggt, skulle jag tänka? leka på en liten plätt med byggarbetsplats o alla ljud som komemr av det?
Det här är ju ett väldigt sent inlägg med tanke på att du troligtvis redan påbörjat skolan och förskolan i Vittra Sjöstaden. Jag hoppas att allt går bra.
Jag gör dock detta inlägg så att andra som söker i trådar efter omdömen om skolan kan läsa detta. Jag vill varna för missförhållanden på skolan. Det är framförallt miniorverksamheten men även i viss mån även junior och senior. Vill dock lägga in en brasklapp och det FINNS elever som mår bra men som skulle må ännu bättre på en annan skola.
Skolan är ostrukturerad och mycket rörig. Det är en väldigt hög ljudvolym och ingen arbetsro. Man ska också vara medveten om att enligt Vittras idé så ska det vara öppna ytor och mer som ett kontorslandskap vilket får till följd att det blir väldigt rörigt. Det är en ovanligt hög personalomsättning och enligt Vittras egen HRavd. ligger den på 24%. Flera av pedagogerna är outbildade och saknar lärarexamen. (vilket iof måste ändras till 2015) Man välkomnar barn med handikapp som man kan få extra medel/bidrag för men ger dem inte den hjälp de är berättigade till.
Många av pedagogerna (men inte alla) har en otrolig respektlöshet mot eleverna. Och vissa av dem använder sig av "disiplinära åtgärder" som inte är lagligt tillåtna i svensk skola.
Ledningen är en under en stor omstrukturering. Vdn avgick för någon dag sedan, regionchefen har bytts 2 gånger nu på 1 år. Rektorn på skolan i fråga är (och det är ju givetvis mina egna åsikter) en man med psychopatdrag och narccistiska störningar.
Jag rekomenderar INGEN att ha eller sätta sitt barn i skolan, så länge som den ser ut som den gör idag.
Hej!
Jag ser att tråden är ett år gammal och undrar hur situationen är nu? Vi har blivit erbjudna en plats men har redan en förskoleplats på Söder som vi är nöjda med. Problemet är ju bara restiden.
Skulle UTESLUTA vittra helt och hållet!!!
Det var ett klart besked! Varför? Har du färska erfarenheter från skolan vid Luma?
Är det någon annan som har erfarenhet av vittra Hammarby Sjöstaden? Jag vikarierade där ett par gånger... Inte sammanhängande men jag vet att det var mycket barn och bra listor på alla barn... Dock många sjuka i personalen.
Jag har hört att luma har sämre rykte än Sjöstaden men vet inte varför?