• Anonym (Skål?)

Att dricka sprit när man är sjuk hjälper tillfriskande?

Jag vet att det vid blotta tanken låter helt orimligt kanske, alkohol som är så dåligt för kroppen - men borde det inte underlätta tillfrisknande att dricka sprit när man är sjuk? När man dricker alkohol så får man etanol i blodet. Har man då en virusinfektion, som typ förkylning så borde väl etanolen fungera antiseptiskt mot viruskropparna i blodomloppet och i kroppen rent allmänt? Även om halten är låg så borde den döda en del av viruskropparna i blodet? Bara man ser till att dricka vatten så man inte bli uttorkad så borde det väl hjälpa? Att ha en inflammation i halsen borde också bli bättre av att man man tar sig en "jävel" - alla bakterier i svalget dör ju om du häller på starksprit på den utsatta ytan?

Någon som kan sprida lite ljus här...?

• Svar på tråden Att dricka sprit när man är sjuk hjälper tillfriskande?
  • Anonym

Ja men virusen förökar ju sig snabbt igen. 

• Anonym (intressant!)

Man kan ju hoppas att du har rätt, för här är det fredagsmys men en flaska vin!

• Anonym (intressant!)

med en flaska vin menade jag givetvis, det var vinet som talade tidigare... ;)

• Anonym (Skål?)
    Anonym skrev 2011-09-02 23:58:39 följande:
    Ja men virusen förökar ju sig snabbt igen. 
    Men kanske kan fyllan hjälpa antikropparna ta "kommando" över läget de timmar blodet är antispetiskt?
    Anonym (intressant!) skrev 2011-09-03 00:00:10 följande:
    Man kan ju hoppas att du har rätt, för här är det fredagsmys men en flaska vin!
    Samma här, blev förkyld idag och idag blev det en hel del vin till bot. Tyvärr så hade jag inget starkare. ;) Jag brukar alltid köra en stadig grogg eller ett par glas whiskey när jag börjar känna mig krasslig.
  • Anonym (Ta sig en hutt?)

Ja, så kan man ju också uttrycka det: Men det hela handlar alltså om sprit. För vin, eller öl, har ingen större mening här.

Du strävar efter något som kan ersätta penncilien/ antibiotika? Tja, då funkar bara den absoluta högsta alkohol%, men i ytterst små doser: "2 cl, max 4 gr./ dag. Alltså med 4 timmars intervaller, precis som Alvedon. Båda har samma verkan, smärtstillande, "botande", men man skall akta lila levern.
    Med båda.....

• Anonym

Nej du blir inte frisk snabbare...Möjligtvis om du gurglar dig med 40%-sprit mot en halsinfektion, annars är koncentrationen så låg att det inte har någon desinficerande verkan.

Däremot är det troligt att alkoholen försämrar ditt immunförsvar, och det tar längre tid för dig att bli frisk

Svar på tråden Att dricka sprit när man är sjuk hjälper tillfriskande?