• Svar på tråden En av skandinaviens främsta naturfotografer gillar PS
  • Amazina

Ja, läste det innan idag! Helt sagolikt korkat och fruktansvärt pinsamt!

• Queenie70

Jag tycker fruktansvärt synd om människan ärligt talat. Jag kan verkligen sätta mig in i vilken ångest han måste ha nu.

• Ulf Harrys Farsa
    Queenie70 skrev 2011-09-04 10:54:03 följande:
    Jag tycker fruktansvärt synd om människan ärligt talat. Jag kan verkligen sätta mig in i vilken ångest han måste ha nu.
    Jo det måste vara jobbigt, men han måste ju kalkylerat med risken att bli upptäckt, tyvärr har hans fans hållit honom om ryggen, tyvärr nekar hans fru i all inblandning när det är rätt uppenbart att hon vetat om detta.

Bättre att erkänna och gå vidare, all vidhålla oskuld gör bara saken värre.

Hans bilder är ju inte något han fixat på 3minuter utan säkert lagt ner timmar på, även några av hennes, men men dom kanske har det så i förhållandet.
     -Älskling jag låser in mig vid datorn med alla mina bilder och gör inget i Photoshop, det använder jag ju inte alls. Ska bara porrsurfa lite ensam en stund, KOM INTE IN!!!
  • Amazina
    Queenie70 skrev 2011-09-04 10:54:03 följande:
    Oh, ja! Skam, skuld, dåligt samvete! Med all rätt! Det är ju som om en 100meterslöpare skulle ha en raket i brallorna på ett lopp. Han har ju tävlat med bilderna och publicerat dem/sålt dem som äkta. Han har dessutom "bevisat" att det funnits gott om mårdhundar vilket lett till en jädrans massa rabalder och debatter om avskjutning mm. I själva fallet har det ju inte funnits en enda i hans område...
  • MajaVira

Tror att fallet blir högre än för många andra fotografer, han har ju påstått att han inte redigerar bilderna ALLS - så inte ljus, kontrast eller någon annan egenskap överhuvudtaget.

Inklippt från;

www.fotograf-tomas-eriksson.se/archives/terje-helleso-%E2%80%93-en-av-varldens-basta-naturfotografer

E: Beskriv din efterkommande bildprocess. Jag har hört att du är en hejare på Photoshop (OBS! viss ironi i denna fråga eftersom Terje enbart använder sin kamera och inga bildbehandlingsprogram).

TH: Jag kan så pass mycket om Photoshop att jag vet hur lätt det är att förbättra, så att jag inte ser någon utmaning i det! Jag är FOTOGRAF, inte programmerare. Bilden sitter redan i kameran! Jag trycker på delete, framför att jobba med bilden i Photoshop!

TE: Vad tycker du om Photoshopprocessade bilder? Finns det några rätt eller fel?

TH: Andra fotografer får givetvis göra vad de vill. Jag gör mina val och hoppas jag respekteras för det. Jag respekterar andra för vad de gör! Men det viktigaste är att man alltid kan stå för det man gjort. Det finns många fotografer som jobbar häcken av sig i Photoshop för att därefter bagatellisera det de gjort, eller i värsta fall förneka det!

• Amazina
    MajaVira skrev 2011-09-04 12:24:27 följande:
    Tror att fallet blir högre än för många andra fotografer, han har ju påstått att han inte redigerar bilderna ALLS - så inte ljus, kontrast eller någon annan egenskap överhuvudtaget.

Inklippt från;

www.fotograf-tomas-eriksson.se/archives/terje...

E: Beskriv din efterkommande bildprocess. Jag har hört att du är en hejare på Photoshop (OBS! viss ironi i denna fråga eftersom Terje enbart använder sin kamera och inga bildbehandlingsprogram).

TH: Jag kan så pass mycket om Photoshop att jag vet hur lätt det är att förbättra, så att jag inte ser någon utmaning i det! Jag är FOTOGRAF, inte programmerare. Bilden sitter redan i kameran! Jag trycker på delete, framför att jobba med bilden i Photoshop!

TE: Vad tycker du om Photoshopprocessade bilder? Finns det några rätt eller fel?

TH: Andra fotografer får givetvis göra vad de vill. Jag gör mina val och hoppas jag respekteras för det. Jag respekterar andra för vad de gör! Men det viktigaste är att man alltid kan stå för det man gjort. Det finns många fotografer som jobbar häcken av sig i Photoshop för att därefter bagatellisera det de gjort, eller i värsta fall förneka det!

Oj oj oj... Det får han nog äta upp nu...
  • Effie

Med tanke på hur taffligt han har phoppat är det konstigt att han inte blev ertappad förrän nu (såå många bilder senare). Att han t.o.m. fejkade en bild på en grävlig är ju bottenlöst (såna har ju t.o.m. jag, som aldrig är i skogen, sett på nära håller flera gånger de senaste åren).

Det var lite lustigt att se alla riktiga fotografer arrogant försvara honom stenhårt in i det sista och förlöjliga mannen som väckte de första frågetecknen. Pinsamt nu!

Vad tror ni hände med paret nu? De verkar ju ha försörjt sig på sina bilder och fotokurser. Tycker synd om deras barn om de har några...

• Ulf Harrys Farsa
    Effie skrev 2011-09-04 12:30:51 följande:
    Med tanke på hur taffligt han har phoppat är det konstigt att han inte blev ertappad förrän nu (såå många bilder senare). Att han t.o.m. fejkade en bild på en grävlig är ju bottenlöst (såna har ju t.o.m. jag, som aldrig är i skogen, sett på nära håller flera gånger de senaste åren).

Det var lite lustigt att se alla riktiga fotografer arrogant försvara honom stenhårt in i det sista och förlöjliga mannen som väckte de första frågetecknen. Pinsamt nu!

Vad tror ni hände med paret nu? De verkar ju ha försörjt sig på sina bilder och fotokurser. Tycker synd om deras barn om de har några...
    Dom har en tjej på 22, och Frun har en från ett tidigare förhållande (tror jag)

Han har varit så upphöjd som naturfotograf att hans egen fanclub försvarade honom med allt, underfär som om DO skulle anklagas för att kalla nån för negerbög eller nåt.
  • pluvdo

Men haha! Kollade länkarna på flashback nu och herregud, hur kan man vara så dum att man googlar fram bilder andra tagit på djur och klipper ihop dem och påstår att man tagit dem själv? Vad pinsamt!

• neeext

Skulle vara spännande att se en intervju med snubben så vi får se hans syn på saken

Svar på tråden En av skandinaviens främsta naturfotografer gillar PS