Kräkningar hos 3 månaders bebis
Hej, min 3 månader gamla son är ett så kallat "kräkbarn". Han kräks hela dagarna, från första rapen efter amning tills det är dags att äta igen. Och så börjar det om.
Några frågor om kräkningar...
1) På senare tid har han börjat kräka mer genomskinlig vätska. Jag har fått förklarat för mig att kroppen då tagit tillvara på det mesta av näringen, att han kräker ut vätska och att detta inte är någon fara så länge han inte visar tecken på uttorkning. Är detta din teori också?
2) Vid ett antal tillfällen (ca 4-5 st totalt sedan han föddes) har han satt kräket (när det är genomskinligt, tunnt) i halsen. Jag upplever att det täpper till hela systemet; näsa, luftstrupe...... Han har vid dessa tillfällen inte alls fått luft och han (och jag) drabbas av panik. Han blir stel som en pinne i kroppen och knallröd i ansiktet. Jag har vid dessa tillfällen hållt honom med ansikte och mage nedåt och vätska har då droppat ut från både näsa och mun. Han har vid samtliga tillfällen återhämtat sig efter några (lååååånga) sekunder även om den senaste gången (igår) var den värsta hittills. Efteråt är han alltid ledsen och tagen. Jag är LIVRÄDD att detta ska hända när jag inte ser eller när jag sover. Han kan ju inte göra sig hörd när detta händer. Min BVC-sköterska säger att bebisarna inte kan kvävas på detta vis, att de alltid återhämtar sig själva och att det inte är någon fara. Men jag, som sett det, har så svårt att tro att han reder det... Det ser så hemskt otäckt ut!!! Vad tror du om detta?
3) Finns det något sätt man kan minska kräkningarna på? Tänker då ffa på att ge honom något som gör mjölk/vätska mer trögflytande och därmed kanske inte "kommer upp" lika lätt?
Tacksam för svar!