• Pappa9876

    Eventuell ofrivillig pappa, vad göra?

    Hej,

    Jag har hamnat i en mycket besvärlig situation efter en relation med en kvinna under vår-försommar. Hon flyttade till min adress i maj men jag gjorde slut två månader senare efter att ha kommit på massor av lögner.

    Hon sitter nu i en mycket besvärlig sits, både ekonomiskt och bostadsmässigt. I ren desperation, påstår hon nu att hon är gravid och att det är jag som är pappan. Jag har fått se bilder på hennes mage och det är ingen tvekan, hon är gravid. Dock är jag väldigt säker på att påstådd vecka är falsk. Jag tror nämligen hon var gravid redan när vi började dejta. Hon var väldigt ivrig att ha oskyddat sex och graviditet var också konstaterad bara 3-4 dagar efter första helgen tillsammans. Det har sedan varit en lång rad lögner, t ex missfall, som sedan inte visade sig vara missfall, för att sedan bekräfta att hon gjort abort. Vi bor i olika landskap och alla dessa besvär uppstod alltid när hon inte var hos mig.

    Nu påstår hon att jag är pappa till det väntade barnet och jag vill givetvis se alla papper och vara med på möte med mvc/kk. Denna information vill hon inte delge mig, utan jag får helt enkelt vänta tills barnet är fött och DNA bekräftat faderskapet. Hon påstår att barnet ska födas i Februari, men de bilder jag sett, blir det defintivt innan jul. Förmodligen i Nov och då är det inte jag som är pappan. 

    Vad har jag för lagliga medel att ta till för att kontrollera uppgifterna om när grav skulle ha uppstått? Som ni förstår, jag kan inte gå i ovisshet hela hösten och inte veta om jag har ett barn på gång eller inte.

  • Svar på tråden Eventuell ofrivillig pappa, vad göra?
  • Patrik36
    Pappa9876 skrev 2011-09-03 10:38:24 följande:
    Hej,

    Jag har hamnat i en mycket besvärlig situation efter en relation med en kvinna under vår-försommar. Hon flyttade till min adress i maj men jag gjorde slut två månader senare efter att ha kommit på massor av lögner.

    Hon sitter nu i en mycket besvärlig sits, både ekonomiskt och bostadsmässigt. I ren desperation, påstår hon nu att hon är gravid och att det är jag som är pappan. Jag har fått se bilder på hennes mage och det är ingen tvekan, hon är gravid. Dock är jag väldigt säker på att påstådd vecka är falsk. Jag tror nämligen hon var gravid redan när vi började dejta. Hon var väldigt ivrig att ha oskyddat sex och graviditet var också konstaterad bara 3-4 dagar efter första helgen tillsammans. Det har sedan varit en lång rad lögner, t ex missfall, som sedan inte visade sig vara missfall, för att sedan bekräfta att hon gjort abort. Vi bor i olika landskap och alla dessa besvär uppstod alltid när hon inte var hos mig.

    Nu påstår hon att jag är pappa till det väntade barnet och jag vill givetvis se alla papper och vara med på möte med mvc/kk. Denna information vill hon inte delge mig, utan jag får helt enkelt vänta tills barnet är fött och DNA bekräftat faderskapet. Hon påstår att barnet ska födas i Februari, men de bilder jag sett, blir det defintivt innan jul. Förmodligen i Nov och då är det inte jag som är pappan. 

    Vad har jag för lagliga medel att ta till för att kontrollera uppgifterna om när grav skulle ha uppstått? Som ni förstår, jag kan inte gå i ovisshet hela hösten och inte veta om jag har ett barn på gång eller inte.
    Hejsan! Du kan begära ett fostervatten prov för att kolla om du är pappan till barnet. Om hon nu säger att du är det så kan du få vara med på mvc om du vill. För hon påstår ju att du är det och skulle det vara så att du är fadern så är det inget du ska missa för man kan få mycket hjälp av mvc.
  • Pappa9876
    Patrik36 skrev 2011-09-04 21:43:06 följande:
    Hejsan! Du kan begära ett fostervatten prov för att kolla om du är pappan till barnet. Om hon nu säger att du är det så kan du få vara med på mvc om du vill. För hon påstår ju att du är det och skulle det vara så att du är fadern så är det inget du ska missa för man kan få mycket hjälp av mvc.

    Tyvärr är den här kvinnan inte alls sammarbetsvillig. Hon säger blankt nej till ett faderskapstest och hon vägrar lämna ut uppgifter om barnet. Jag är helt utestängd tills barnet är fött! Jag får inte ens närvara på mvc/KK och vi träffas aldrig mer heller.

    Jag misstänker dock att hon var gravid redan innan vi började träffas. Några bevis har jag inte förrän journalerna ges ut men det vägrar hon dela med sig. Hon berättar inte ens vilken mvc hon använt! Vad i helvete ska jag göra?
  • Daniel 1983

    Jag ifrågasätter inte dig nu så snälla missförstå mig inte Av vilken anledning tror du att hon ljuger om att du är fadern till hennes barn? Önsketänkande från hennes sida? Vill hon bara vara elak mot dig? Hoppas hon få stöttning ekonomiskt fram till faderskapstestet eller vad är det för ide hon kan ha för att försöka lura dig att det är du som gjort henne på smällen.
    Faderskapstest skall du ju självklart begära innan du skriver på någonting, men jag tror inte du kan begära någonting annat förrän kvinnan i fråga vill ha din namnunderskrift på att du är pappan till hennes barn. Så som jag förståt det hella så har vi män egentligen inga som helst rättigheter att få deltaga eller ta del av några resultat på något som rör graviditeten så länge inte modern vill att vi skall det så klart.

  • LarsS

    Nedan saxat lite från siten som jag lagt med. //LarsS

    http://www.socfamratt.se/faderskap/aerendets-gang

    Socialnämndens utredningsskyldighet
    Om modern vid ett barns födelse inte är gift, om faderskapspresumtionen ifrågasätts eller om faderskapet hävts av domstol är socialnämnden skyldig att försöka utreda vem som är far till barnet

    Bekräftelse eller dom
    Om modern är ogift fastställs faderskapet genom bekräftelse eller dom (1 kap. 3 § FB).
    En faderskapsbekräftelse är en frivillig handling. Den ska vara skriftlig och bevittnas av två personer. Bekräftelsen ska skriftligen godkännas av socialnämnden och av modern eller av en särskilt förordnad vårdnadshavare för barnet. Är barnet myndigt eller står det inte under någons vårdnad, skall bekräftelsen i stället godkännas av barnet. Socialnämnden får lämna sitt godkännande endast om det kan antas att mannen är far till barnet (1 kap. 4 § FB).
    Har ingen bekräftat faderskapet till ett barn, måste det fastställas genom dom i en rättegång mot den man (eller de män) som det finns anledning att stämma in. Två förutsättningar ska vara uppfyllda för att en man skall förklaras vara far till ett barn (2 kap. 5 § FB). Den första är att det ska vara utrett att mannen har haft samlag med modern under den tid då barnet kan vara avlat (konceptionstiden). Som bevis kan åberopas t.ex. parternas egna uppgifter, dagboksanteckningar och vittnesmål.
    Ofta är det inte själva frågan om samlag förekommit som är tvistig utan i stället om samlaget har skett under konceptionstiden. Till hjälp för den bedömningen används tabeller där graviditetstiden relateras till barnets födelsevikt och särskilda ultraljudstabeller som innebär att graviditetstiden relateras till fostrets hjässmått och sitthöjd.
    Den andra förutsättningen för att en man skall förklaras vara far är att det med hänsyn till samtliga omständigheter är sannolikt att barnet har avlats av honom. Det krävs då inte att domstolen skall vara övertygad i vanlig mening om att barnet verkligen är avlat av mannen. Vad som skall bevisas är i stället att barnet sannolikt är avlat av mannen.
    Bestämmelsen fungerar alltså som en bevislättnad för barnet. Det viktigaste hjälpmedlet för sannolikhetsbedömningen är en DNA-undersökning, det vill säga en undersökning av ärftliga egenskaper hos barn, mor och den utpekade mannen. 
      

  • ppappa
    Hej!

    Tyvärr har du mycket små möjligheter att få vara delaktig om inte modern låter dig. Vår lagstiftning släpar efter rejält när det gäller jämställdhet på den punkten, trots att samhällets djupt grundade inställning är att barnet har rätt till båda sina föräldrar (Obs: det är inte föräldern som har rätt till barnet. Antyder du något sådant till en soc-tant eller liknande åker du på en föreläsning!)

    Så det blir nog svårt att få något svar före barnets födelse om inte modern går med på det. Men i sinom tid kommer sanningen fram och för säkerhets skull, utgå från att barnet är ditt tills motsatsen har bevisats, tycker jag. Det ser bäst ut. I bästa fall behöver du ju bara vänta till november.

    När barnet väl är fött har familjerätten ett långtgående ansvar att reda ut vem som är barnets far. Om modern pekar ut dig, kallas du dit och de frågar dig om du har haft sex med modern under den tidsperiod som graviditeten måste ha påbörjats. I och med det får du ju reda på om det möjligt eller omöjligt att du är barnets far.

    Som citerats i tidigare inlägg, faderskapsbekräftelsen är frivillig, så du har ingen skyldighet att skriva på något papper. Du kan som utpekad eller förmodad far tyvärr inte kräva att ett DNA-test görs, men du kan önska att familjerätten beslutar om ett test. Det borde familjerätten ha intresse av att göra om osäkerhet råder, och i sådana fall kan inte modern vägra.

    Det du kan få från MVC är att få tala med en psykolog om du behöver prata av dig eller få råd. Det kan du få på din egen ort. Likaså kan du få råd och stöd från familjerätten eller familjerådgivningen i din kommun. Ha inte allt för höga förväntningar på "soc-tanterna" men det är värt ett försök, och kommer du inte överens med den du fått prata med så kan du be att få byta.

    Vidare, innan faderskapet är fastställt har du ingen skyldighet att betala underhåll. Men OM det skulle visa sig att du är far till barnet blir du skyldig att betala tre månader retroaktivt. Så det kan var bra om du sätter in en månatlig pengasumma på ett särskilt konto från att barnet fötts tills du säkert vet om du är far eller inte. Då undviker du att din ekonomi kraschar den dag du eventuellt blir betalningsskyldig, och dessutom ser det väldigt bra ut att du har varit beredd att ta ditt ansvar för barnet.

    Till sist, hur pressad du än känner dig, håll dig lugn i den mån du har kontakt med modern eller med myndigheter. Försök hålla en vänlig ton mot modern och inte verka bråkig, visa tydligt vad du vill men undvik att vara påstridig, svara alltid på eventuella frågor i rimlig tid. Visa att du är den ansvarstagande, den som strävar efter att hålla en god kommunikation och inte den som försöker strula eller som brusar upp. Detta har du allt att vinna på i eventuell framtida kontakt med myndigheter. 

    För dagbok och dokumentera vad som sägs, vad du gör och vad du känner, spara alla mail et.c.
  • NOLF Spencer

    Hej hej!

    Du har fått bra råd tycker jag men vill bidra med mina fem ören.

    Precis som skrivit tidigare så kan du inte tvinga dig själv till en delaktighet i själva graviditeten om hon inte vill men det kan vara en poäng att prata med någon, familjerådgivningen eller möjligtvis socialtjänsten. Själv arbetar jag i socialtjänsten och en förälder som vill vara delaktig i sitt barns liv brukar gå hem, även hos mina kollegor soctanterna.

    Men först måste ju faderskapet fastslås och det är nog bra att du utgår från att du kan vara pappan, är du inte det så är du inte det men är du pappan så kommer ditt liv förändras dramatiskt när barnet kommer till.  När vi ändå är inne på banorna där du skulle kunna vara en pappa så är det nog bra att du redan nu i så fall börjar fundera på hur din roll som pappa kommer se ut och hur du vill att den ska se ut.

    Om det är ditt barn och du vill vara delaktig så är det viktigt att du på ett tidigt plan (när faderskapet utreds) berättar det, att du vill ha en delad vårdnad för barnet. Idag ser både socialtjänsten och tingsrätterna mer till behovet av fadern för barnet än tidigare (även om det ibland blir heltokigt även där). Men min erfarenhet är att det handlar mycket om vilket intresse föräldern visar och att den driver sin rätt, speciellt om ni inte tänker leva tillsammans du och mamman.

    Mamman kan då givetvis motsätta sig en delad vårdnad och då om jag minns rätt så måste du ansöka om delad vårdnad och då tar oftast tingsrätten beslut om att frågan skall utredas. Men det ligger i så fall långt fram i tiden men jag tycker att det är bra att redan nu fundera i banorna om det är du som är pappan.

    Dock så måste faderskapet fastslås först och där gäller ju att du som potentiell fader vill att frågan skall utredas grundligt då du inte vet med säkerhet att det är ditt barn, ring gärna nu och bolla frågan med en familjerättssekreterare på soc som kan dina juridiska möjligheter mer och kan förklara gången. Du kan givetvis ringa dit och vara anonym.

    Både socialsekreteraren, ditt potentiella barn, mamman vinner i längden på att rätt blir rätt.

    Skriv ner dina frågor, ring till soc och ställ frågorna, om det är något de inte kan svara på fråga om de vet någon som kan svara på just den frågan/de frågorna och ring dit.

    Håll oss gärna uppdaterade kring hur det går.

    mvh
    Anders

  • Modiswe

    Jag har hamnat i samma situation för två år sen, EXAKT SAMMA. Du måste vara stark och begära ett fostervatten prov.

     

Svar på tråden Eventuell ofrivillig pappa, vad göra?